خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کمبود نقدینگی را شاید بتوان دغدغه همیشگی کارآفرینان دانست؛ دغدغه‌ای که امروز با تن دادن به تسهیلات گران بانک‌ها رفع می‌شود و تولیدکنندگان تمایلی به آن ندارند. اما به‌واقع بانک‌ها چقدر به حمایت از تولید اعتقاد دارند؟


به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری فارس، کمبود نقدینگی امروز معضل مشترک عمده واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی و حتی فعالان بخش‌های خدمات و کشاورزی است که در سخنان خود همواره بر آن تأکید دارند.

بی‌پولی، عدم بازگشت منابع حاصل از فروش کالا و پرداخت مدت‌دار عواید حاصل از تولید از سوی خریدارانی که عمده آن‌ها نیز دولتی هستند، را شاید بتوان دغدغه همیشگی کارآفرینان دانست.

کمبود نقدینگی در بخش تولید و نیاز واحدهای تولیدی به تأمین سرمایه در گردش دغدغه‌ای است که رفع آن امروز با تن دادن به تسهیلات گران بانک‌ها رفع می‌شود و تولیدکنندگان تمایلی به آن ندارند. اما به‌واقع بانک‌ها چقدر به حمایت از تولید اعتقاد دارند؟


مشکل نقدینگی در عمده واحدهای تولیدی
رستم سعداللهی، یک تولیدکننده و رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سمنان اظهار کرد: مراکز صنعتی و کارخانه‌ها در استان سمنان از دایره مشکلات صنایع کشور خارج نیستند.

وی با اشاره به اینکه محور اصلی تمام مشکلات صنایع در کشور کمبود نقدینگی است، تصریح کرد: اکثر کارخانه‌ها و مراکز صنعتی در کشور به‌ویژه در استان سمنان مشکل نقدینگی دارند.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان با تأکید بر اینکه دولت و مدیریت استان سمنان باید بستر ارائه تسهیلات بانکی ارزان به کارخانه‌ها را فراهم کنند، اضافه کرد: بانک‌ها باید در بحث کمک به مراکز صنعتی ورود پیدا کنند.

سعداللهی با بیان اینکه الآن تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان با درصد سود بالا اختصاص می‌یابد و این به صرفه نیست، تصریح کرد: تولیدکنندگان میلی به دریافت تسهیلات بانکی ندارند.

وی با اشاره به اینکه بعضی مراکز صنعتی با تمام ظرفیت خود فعالیت ندارند، اضافه کرد: شرایط حاکم بر بازار به‌ویژه در بخش تقاضا مساعد نیست و باید بستر فروش برای این کارخانه‌ها فراهم باشد.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان با تأکید بر اینکه کارخانه‌ها و مراکز صنعتی برای تولید ارزان نیازمند خرید مواد اولیه ارزان هستند، تصریح کرد: این امر به بازار ارز برمی‌گردد که دولت باید هنر تثبیت نرخ دلار را از خود نشان دهد.

سعداللهی با بیان اینکه اشتغال‌زایی با حفظ چرخه تولید انجام می‌شود، اظهار کرد: حمایت از تولید، اشتغال را به همراه دارد.


سنگ‌اندازی بانک‌ها؛ مخالفت با جریان حمایت از تولید ملی
ابراهیم رزاقی، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه تهران هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان در واکنش به سنگ‌اندازی بانک‌ها در جذب تسهیلات در واحدهای تولیدی اظهار کرد: تلاش‌های دولت در بحث اشتغال قابل توجه نبوده و وعده‌های دولت در این راستا به‌طور کامل محقق نشده است.

وی ادامه داد: سنگ‌اندازی بانک‌ها در جذب تسهیلات اشتغال‌زایی را نمی‌توان کتمان کرد؛ زیرا در عمل تعامل و همکاری مؤثری از سوی بانک‌ها در این ارتباط وجود ندارد و حمایت از اشتغال به‌ویژه اشتغال‌زایی برای جوانان مغفول مانده است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سنگ‌اندازی بانک‌ها تنها در جذب تسهیلات اشتغال‌زایی نیست، تصریح کرد: بانک‌ها امروز مخالف جریان حمایت از تولید ملی حرکت می‌کنند.

رزاقی با تأکید بر اینکه بانک‌ها به سدی بزرگ بر سر راه تولیدکنندگان تبدیل شده‌اند، اضافه کرد: تولیدکنندگان جرأت ندارند تا برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه کنند؛ زیرا بازپرداخت تسهیلات بالاست.

وی با بیان اینکه نظام بانکداری کشورمان در خدمت تولید نیست، تصریح کرد: حمایت از تولید ملی در این حوزه قابل لمس و مشاهده نیست و تولیدکنندگان از دریافت این تسهیلات گران فراری هستند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دولت باید چاره‌اندیشی کند، اظهار کرد: عمده کارخانه‌ها و مراکز صنعتی مشکل نقدینگی دارند و برای رفع این مشکل به دریافت تسهیلات ارزان نیاز است.


نرخ سود تسهیلات و توجیه اقتصادی که وجود ندارد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان هم در این‌باره گفت: در راستای رونق تولید و بهبود فضای کسب‌وکار و رفع موانع تولید در استان سمنان، ۲۴ واحد معدنی جهت دریافت تسهیلاتی به ارزش ۳۳۵ میلیارد ریال به بانک‌ها معرفی شدند.

بهروز اسودی نرخ بالای سود و عدم پذیرش پروانه بهره‌برداری به‌عنوان وثیقه را دو مانع بهره‌برداری معادن این استان از تسهیلات رونق تولید برشمرد و اظهار کرد: از مجموع ۲۴ واحد معدنی معرفی‌شده، تاکنون فقط پنج واحد موفق شده‌اند تسهیلات خود به ارزش حدود ۱۰۴ میلیارد ریال را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه تسهیلات سرمایه در گردش برای معادن معنایی ندارد، تصریح کرد: تسهیلات بانکی به‌منظور خرید ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی استفاده می‌شود و با توجه به اینکه معادن مواد اولیه استفاده نمی‌کنند سرمایه در گردش توجیهی ندارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان عدم پذیرش پروانه بهره‌برداری توسط بانک‌ها به‌عنوان وثیقه و عدم توجیه اقتصادی نرخ سود تسهیلات را از مهم‌ترین موانع پرداخت تسهیلات به معادن عنوان کرد.

وی اظهار داشت: معادن پایه صنعت هستند و بانک‌های عامل باید ماهیت معدن را از صنعت جدا بدانند و نوع ماهیت مواد معدنی مدنظر قرار گیرد.


دولت و تکلیف حمایت از صنایع استان سمنان
احمد همتی، نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدی‌شهر در مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان با اشاره به اینکه از برنامه‌های مهم دولت باید حمایت از صنایع استان سمنان باشد، اضافه کرد: با تلاش‌های انجام‌شده، شاهد رفع مشکل چند کارخانه مشکل‌دار در استان سمنان در ماه‌های اخیر بوده‌ایم که فعالیت خود را مجدد آغاز کردند.

وی با تأکید بر اینکه کمبود نقدینگی همه مشکل کارخانه‌های ما نیست، تصریح کرد: جریان بازاریابی داخلی و خارجی برای کارخانه‌ها و مراکز صنعتی استان سمنان معیوب است و امیدواریم مشکلات آن‌ها در این زمینه کمتر شود تا بتوانند صادرات داشته باشند.

نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدی‌شهر در مجلس اظهار کرد: خیلی از کارخانه‌های استان سمنان در کشور و سطح بین‌المللی برندی معتبر هستند و سابقه خوبی در عرصه تولید و صادرات دارند.

همتی با اشاره به اینکه طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته از چند کارخانه بزرگ استان سمنان بازدید داشتیم، تصریح کرد: از نزدیک به همراه مسؤولان استان سمنان، بررسی مشکلات برخی کارخانه‌ها و مراکز صنعتی را در دستور کار قرار دادیم.

وی با تأکید بر اینکه عمده مشکلات کارخانه‌ها و مراکز صنعتی استان سمنان، کمبود تسهیلات و نقدینگی است، اضافه کرد: بانک‌ها همکاری‌های خوبی را با مراکز صنعتی استان سمنان در رفع مشکلات نقدینگی آغاز کرده‌اند و، این تعامل باید ادامه‌دار باشد.

نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدی‌شهر در مجلس با بیان اینکه استان سمنان از ظرفیت‌های خوبی در بحث نوار صنعتی برخوردار است، تصریح کرد: برخی از کارخانه‌ها در حوزه تولید فعالیت مستمر و پویا دارند؛ ولی باید مورد حمایت قرار گیرند.

همتی افزود: خیلی از کارخانه‌ها نه‌تنها در استان سمنان بلکه در سطح کشور حرفی برای گفتن دارند ولی بازار فروش ندارند یا بازار فروش کالاهای آن‌ها ضعیف است و خیلی متقاضی ندارند.

وی با بیان اینکه بازاریابی مناسب اهرم رونق تولید و درآمدزایی در کارخانه‌هاست، اظهار کرد: کارخانه‌ها باید در این بخش‌ها هم بیش از گذشته فعال شوند.


الزامی به نام «احیای تولید»
به هر حال، امروز کشور نیازمند توجه هر چه بیشتر به بخش خصوصی و الزامی به نام «احیای تولید» است؛ امری که هم می‌تواند برای کشورمان ارزش افزوده ارزی ایجاد و هم تا حدودی زیادی به رفع معضل بیکاری که این روزها گریبان‌گیر عمده خانواده‌ها شده است، کمک کند.

شاید در برهه کنونی بیش از آن که به ایجاد واحدهای تولیدی جدید نیاز باشد، احیای واحدهایی که هم‌اکنون تعطیل شده‌اند یا با کمتر از نیمی از ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند، باید در دستور کار قرار گیرد تا از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده به بهترین شکل بهره‌برداری شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید