خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بیمه، نوع قرارداد و مالیات گوشه‌ای از مشکلات استارت‌آپ‌ها هستند که مورد توجه وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات قرار گرفته است. به همین دلیل این وزارتخانه طرحی را برای معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای آنها مطرح کرده که به‌زودی منجر به شکل‌گیری قوانین جدید خواهد شد.


به گزارش کارآفرین ناب به نقل از مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپا،  امیر ناظمی، مدیر هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات توضیح داد که این سازمان از مدلی استفاده می‌کند که در دنیا آزمون شده و آن اینکه در مدت زمان محدود ۳ سال از زمان راه‌اندازی، استارت‌آپ‌ها مشمول معافیت‌ها و مشوق‌هایی می‌شوند.

این طرح مختص به استارت‌آپ‎هایی‌ست که دانش‌بنیان نیستند. طبق تعاریف عنوان شده، استارت‌آپ‌هایی شامل این طرح می‌شوند که با سرمایه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان شروع به کار کرده‌اند و درآمد محدودی دارند. به گفته ناظمی رقم درآمد آنها هنوز دقیقا مشخص نشده است، اما با ملاحظاتی که وجود دارد احتمالا درآمد سالانه کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود «استارت‌آپ‌های کوچک تا سه سال مشمول معافیت‌های مالی می‌شوند. این طرح در ابتدا به صورت آزمایشی انجام می‌شود و بنابراین برخی حوزه‌ها جدا شده است و به این حوزه‌ها تا ۳ سال معافیت مالیاتی داده می‌شود. اما اگر بعد از ۳ سال هم به سوددهی نرسیدند از این طرح خارج می‌شوند و مانند سایر شرکت‌های زیان‌ده با آنها برخورد می‌شود.»

بر اساس این طرح استارت‌آپ‌هایی وجود دارند که سرمایه اولیه ثبت شده آنها بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان است و دیگر مشمول معافیت‌های این طرح نخواهند شد؛ اما ممکن است بعد از ۳ سال به درآمدزایی نرسند. این دسته از استارت‌آپ‌ها نیز مانند سایر شرکت‌ها درصورتی‌که به سوددهی نرسند طبق قانون کشور معاف از پرداخت مالیات هستند.

ناظمی می‌گوید: «بخشی از مشکلاتی که استارت‌آپ‌ها دارند مربوط به شروع راه‌اندازی استارت‌آپ است و ما در تلاش هستیم تا موانعی که در شروع کار استارت‌آپ‎ها وجود دارد را از سر راه برداریم تا آنها شکل رسمی به خود بگیرند و بشود از آنها حمایت کرد. مشکلات دیگر مربوط به فضای کسب‌و‌کار است و ما هنوز به این بخش وارد نشده‌ایم، این بخش بهبود فضای کسب‌و‌کار است. ما الان به دنبال ایجاد تسهیلات (ساده‌سازی کار) برای استارت‌آپ‌ها هستیم.»

مشکلات بیمه‌ای استارت‌آپ‌ها موضوع دیگری است که در این طرح مورد توجه قرار گرفت. مدیر هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: «در زمینه بیمه نشستی با بیمه تامین اجتماعی داشتیم. قرار شد که سرمایه‌گذاران و هسته اصلی استارت‌آپ‌ها تا زمانی که کسی را استخدام نکرده‌ و قرارداد نبسته‌اند الزامی برای بیمه کردن نداشته باشند. البته این انتخاب خودشان است که بخواهند بیمه شوند یا خیر. اما به‌محض آنکه اولین فرد به گروه اضافه شد باید بیمه صادر کنند.»


معافیت‌‌ استارت‌آپ‌ها
فضای کار اشتراکی و شرکت‌های شتاب‌دهنده مشکل دیگر استارت‌آپ‌هاست. پیش ازین بیمه چنین ماهیت‌هایی را قبول نمی‌کرد. اما بعد از پیگیری‌های وزارت ارتباطات و استقبال سازمان تامین اجتماعی و وزیر کار، آیین‌نامه‌ای در این خصوص درحال تهیه است. ناظمی پیش‌بینی می‌کند که احتمالا تا کمتر از یک ماه دیگر فضای کار اشتراکی پذیرفته خواهد شد و کد بیمه برای هر کدام به تفکیک صادر خواهد شد:«قراردادهای مربوط به دورکاری مشکل دیگری بود که قرار شد در مدت ۳ سال این شکل قرارداد وجود داشته باشد. شکل دیگر قرارداد این است که فرد کاری انجام می‌دهد و ازای موفقیت خود قسمتی از سهام را می‌گیرد. طبق قانون فعلی کار این قراردادها مشخص نیست و این مورد هم به‌زودی رفع خواهد شد و قرارداد هر دو مورد توسط وزارت کار و تامین اجتماعی انتشار پیدا می‌کند.»

این طرح شامل چندین تفاهم‌نامه مختلف است که طرفین آن وزارت کار، وزارت رفاه، وزارت صنعت سازمان بیمه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهد بود و قرار است نخست نتایج آن به‌زودی شکل رسمی و قانونی به خود بگیرد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید