خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، زنبورداران کردستانی می‌توانند از طریق فروشگاه‌های اینترنتی همچون "کورد کالا"، بازارچه های محلی و پشتیبانان فعال به دنیای بازار در هرکجای این دیار متصل شوند و خانواده‌ها می‌توانند عسل خود را با بهترین قیمت و به دور از واسطه گری به بازارهای کشوری ارسال کنند .


به گزارش کارآفرین ناب به نقل از ایسنا،  عسل و شیوه تولید آن به وسیله زنبور یکی از شگفتی های آفرینش است. شگفتی که در قرآن کریم از آن یاد شده و اهمیت آن مورد تاکید قرار گرفته است.

عسل علاوه بر استفاده مستقیم در سبد مصرف غذایی، امروزه کاربردهای دیگری نیز دارد. استفاده در صنعت داروسازی از جمله این کاربردها است. علاوه بر تولید عسل و به طور کلی زندگی زنبور عسل نیز درس های فراوانی برای بشر دارد.

کشور ایران به دلیل شرایط آب وهوایی از لحاظ تولید عسل در جایگاه خوبی در جهان قرار دارد. بنا بر آمار منتشر شده از بخش غذا و داروی سازمان ملل، در سال های 2000 تا 2012 از لحاظ میزان تولید همواره ایران بین 15 کشور برتر قرار داشته است. در شکل یک میزان تولید عسل در سال 2012 در ده کشور برتر نشان داده شده است.

زنبورداری در استان کردستان هم به دلیل دارا بودن آب و هوای خوب، کوهستان‌های سرسبز و گل‌های معطر می تواند برای افرادی که به دنبال شغل و کسب درآمد هستند مورد توجه قرار گیرد .

در بُعد آموزشی، جهاددانشگاهی استان کردستان در تلاش است تا در راستای رسیدن فرد به موقعیت شغلی برتر در بازار کار، رشته «زنبورداری» را به عنوان تسهیل‌گر در حوزه مشاغل خانگی و با ارائه خدمات توانمندسازی(آموزش و مشاوره) به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار دهد و فرصتی را ایجاد کند تا علاقه‌مندان در این زمینه، کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده و از طریق اتصال به برندها و پشتیبانان ملی و استانی، محصولات(کالا و خدمات) خود را به فروش برسانند .

زنبورداران امروزه می توانند از طریق فروشگاه های اینترنتی همچون "کورد کالا"، بازارچه های محلی و پشتیبانان فعال به دنیای بازار در هرکجای این دیار متصل شوند و خانواده ها می توانند عسل خود را با بهترین قیمت و به دور از واسطه گری به بازارهای کشوری ارسال کنند .

همچنین دایر کردن بازارچه های محلی در شهرستان های استان هم می تواند فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان مشاغل خانگی باشد که به صورت مستقیم و بدون واسطه، محصول خود را به فروش برسانند .

امر توانمندسازی در این حوزه قابل اهمیت است؛ بر همین اساس در سامانه ای که توسط جهاددانشگاهی راه اندازی شده، توانایی متقاضیان در حرفه درخواستی را بررسی و در خصوص رشد آن، کلاس های آموزشی نیز برای زنبورداران در نظر می‌گیرد .

این سامانه باتوجه به بررسی و رزومه زنبورداران، شرایط بازار و اتصال آن را برای تمام این افراد که در آن عضو هستند، فراهم می کند .

علاقمندان می توانند برای شرکت در این پروژه کارآفرینی با مراجعه به سامانه طرح توسعه مشاغل خانگی به آدرس www.inhb.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند .

اما جهت آشنایی بیشتر شما، به وضعیت تولید عسل و زنبورداری در استان پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید ...


وجود 196 هزار کندو در کردستان
فرزاد معاونی، مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: براساس آخرین آمارگیری که به وسیله 64 اکیپ آمارگیر در مهرماه سال 96 در استان صورت گرفت بالغ بر 196 هزار کندو در استان وجود دارد که 186 هزار کندو حدود 95 درصد مدرن بوده و 10 هزار کندو هم (پنج درصد) بومی هستند .

وی میزان تولید عسل استان را در سال گذشته یک هزار و 322 تُن عنوان کرد و افزود: سال گذشته در مقایسه با سال ماقبل آن شاهد رشد 14 درصدی در تولید عسل بودیم .

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد: شهرستان سقز بیشترین تعداد کندو و تولید عسل را در استان داراست و بعد از آن شهرستان‌های سنندج، کامیاران، مریوان، بانه و دیواندره در رتبه های بعدی قرار دارند .

وی ادامه داد: در حال حاضر پنج هزار و ۷۱۲ نفر در استان به کار زنبورداری اشتغال دارند که شغل اصلی یک هزار و 571 نفر در استان زنبورداری است .

معاونی اعلام کرد: از نظر تعداد کندو در رتبه 13 و در تولید عسل در رتبه 14 کشور قرار داریم .

وی قیمت هر کیلو عسل کردستان را به طور میانگین 60 هزار تومان بیان کرد و گفت: تا 100 هزار و حتی 150 هزار تومان هم مشاهده شده که عسل با کیفیت و طبیعی استان به فروش رسیده است .

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی کردستان در ادامه، میزان سرمایه لازم برای شغل زنبورداری و راه اندازی 60 عدد کندو را 25 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: پروژه توسعه زنبورداری از سال سال 95 در استان شروع شده است که طی این پروژه برای جوانان مستعد روستایی کلاس آموزشی تئوری و علمی 15 روزه زنبورداری برگزار می کنیم و بعد از ارائه گواهی، به هر نفر دو عدد کندو رایگان اهدا می شود .

وی افزود: سال گذشته برای 456 نفر و در سال جاری هم تاکنون برای 585 نفر این دوره برگزار شده است .

وی در بخشی دیگر از سخنان خود میزان مصرف سرانه عسل استان را حدود 750 گرم در سال عنوان کرد و گفت: عسل کردستان به عنوان یک برند هم به استان های دیگر هم صادر شده و هم از طریق مرز باشماق هم به خارج از کشور صادر می شود .

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: به دنبال این هستیم که عسل کردستان به عنوان یک برند در کشور مطرح شود و از لحاظ گردشگری و حتی به عنوان سوغات کردستان هم از آن استفاده شود .

وی بیان کرد: در این راستا در بلوار شهید چمران سنندج کندو زنبور عسل را به صورت نمادین قرار داده ایم، با شهرداری و میراث فرهنگی هم جلساتی را داشته ایم که عسل کردستان را در راستای توسعه گردشگری استان به عنوان یک برند در کشور معرفی کنند .


کارخانه بسته‌بندی عسل در کردستان راه اندازی می‌شود
معاونی از راه اندازی یک کارخانه بسته بندی عسل استان با عنوان «هه‌نگوینی کویستانی کوردستان» با مشارکت بنیاد برکت و تعاونی زنبورداران استان خبر داد و عنوان کرد: این کارخانه بناست که در شهرک صنعتی دهگلان احداث شود و قطعا احداث آن به توسعه زنبورداری و صادرات عسل استان کمک شایانی خواهد کرد .

وی همچنین گفت: هر ساله جشنواره عسل و فرآورده های زنبور عسل در شهر مریوان برگزار می‌شود که امسال هم این جشنواره با هدف افزایش مصرف سرانه عسل و توسعه زنبورداری در استان برگزار می‌شود.

مدیر امور طیور و زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی کردستان به دیگر فرآورده‌های زنبورعسل هم اشاره و خاطرنشان کرد: سال گذشته کلاس تولید ژل رویال را برای 155 نفر در شهرهای سنندج و سقز برگزار کردیم که در نهایت تعدادی از زنبورداران ما به تولید این فرآورده با ارزش اقدام کردند.

وی اعلام کرد: سال گذشته 75 کیلو ژل رویال در استان تولید شد که قیمت هر کیلو آن حدود پنج میلیون الی 10 میلیون تومان است .

معاونی به وجود 20 واحد ایستگاه پرورش ملکه هم در اشاره و عنوان کرد: در سال گذشته حدود 16 هزار ملکه در استان تولید و مابین زنبورداران توزیع شده است .

با توجه به موارد ذکر شده، افرادی که تمایل به حضور در این حرفه را دارند می‌توانند به آینده درآمدزایی این شغل امیدوار باشند و در این زمینه وارد پیدا کنند .

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید