خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در سه ماهه اول سال ۹۷ بالای هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص یافت.


به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری دانشجو، علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در نشست خبری که در ساختمان معاونت علمی برگزار شد، گفت: منابع مالی یکی از نیاز‌های شرکت‌های دانش بنیان است و می‌توان گفت: ابزار اصلی توسعه شرکت‌های دانش بنیان منابع مالی هستند، چون ایده‌ها باید مراحل تجاری سازی را بگذرانند و بستری در معاونت علمی شکل گرفت که در دو بخش منابع مالی به صورت تسهیلات و سرمایه گذاری خدمات به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود.

وی افزود: همراه شدن سرمایه گذاران با شرکت‌های دانش بنیان اتفاق خوبی است چرا که برخی شرکت‌ها از همان ابتدا نیاز به سرمایه گذار دارند، ولی در برخی دیگر را می‌توان از طریق تصویب منابع به صورت تسهیلات حمایت کرد که خوشبختانه در معاونت علمی هر دو بستر شکل گرفته است.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در سال‌های گذشته یکی از انتقادات ما به بانک‌ها عدم حمایت آن‌ها از تولیدات و شرکت‌های دانش بنیان بود، اما امروز بانک‌ها حمایت ویژه‌ای دارند و در صنایع مختلف حضور دارند.

دلیری به تشریح آماری از پرداختی‌های بانک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت و گفت: در پنج سال گذشته بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان انجام شده که تعداد این شرکت‌ها ۱۴۰۰ بوده است در سال‌های ۹۲ و ۹۳ میزان پرداخت محدود بود، ولی سال به سال این رقم افزایش پیدا کرده و در سه ماهه اول سال ۹۷ رشد قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: بر همین اساس میزان پرداختی در سال ۹۶، ۳۸۰۰ میلیارد تومان بوده که در ابتدای سال ۹۶ تنها رقم ۱۴۰ میلیارد تومان بود و در سه ماهه اول سال ۹۷ نیز به بالای هزار میلیارد تومان رسیده است.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید کرد: در شرایطی که اوضاع اقتصادی شرایط مناسبی ندارد همچنان شرکت‌های دانش بنیان در حال رشد هستند و استارتاپ‌هایی که تنها با یک نرم افزار شروع به کار می‌کنند یک مرتبه رشد سریعی دارند و به یک شرکت تولیدی تبدیل می‌شوند که اشتغال را نیز فراهم می‌کند. به همین دلیل در سه ماهه اول امسال بیش از هزار میلیارد تومان به شرکت‌ها پرداخت شده است و خوشبختانه صندوق توسعه ملی هم با ما همراه بوده است.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های شرکت‌های دانش بنیان بحث ضمانت نامه یا گارانتی است که در کشور ما چند نهاد سرمایه گذاری دولتی نظیر صندوق ضمانت صادرات، صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری کوچک وجود دارد. همچنین چند صندوق پژوهش و فناوری نیز کار ارائه ضمانت نامه به شرکت‌ها را انجام می‌دهند. برای حل مشکل شرکت‌های دانش بنیان در هفته گذشته تفاهم نامه‌ای با صندوق‌های ضمانت دولتی داشتیم و همچنین چندین صندوق جسورانه توانسته اند از بورس مجوز دریافت کنند و تعدادی صندوق نیز در نوبت صدور مجوز هستند. خوشبختانه بستر برای حضور صندوق‌های جسورانه در بورس شکل گرفته و یکی دیگر از فعالیت‌هایی که می‌خواهیم انجام دهیم تابلوی اختصاصی برای شرکت‌های دانش بنیان در فرابورس ایران است که استارت این کار زده شده و شرکت‌هایی که توان عرضه سهام دارند می‌توانند سهام شان را عرضه کنند.

دلیری اضافه کرد: تاکنون براساس مصوبه ۱۲۰۰ فقره ضمانت صندوق‌های پژوهش و فناوری انجام شده و صندوق کارآفرینی امید تسهیلات ۴ درصد به استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک ارائه می‌کند.

وی با اشاره به بحث ارزش گذاری سهام شرکت‌ها توضیح داد: ارزش گذاری یکی از دغدغه‌های شرکت‌های دانش بنیان است که ما برای آن مدل‌های شرکت‌های موفق را بررسی کردیم و به جمع بندی و توافق رسیده ایم که هم بستر قانونی آن ایجاد شود و هم قانونی قبلی مالکیت فکری که نواقصی داشت برطرف شود و در بحث اجرایی به صورت پایلوت آن را انجام می‌دهیم تا در شش ماهه دوم ۹۷ با یک مدل نهادینه شده در کل کشور آن را اجرایی کنیم. برای این کار تعدادی از شرکت‌هایی را که سابقه کار در بورس را دارند در یک کارگروه قرار گرفته و مقرر است که به عنوان کارگزاران ارزش گذاری تعدادی از شرکت‌ها را ارزش گذاری کنیم تا به یک مدل اصلی برسیم.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در پایان در خصوص تعداد شرکت‌های دانش بنیان توضیح داد: ۳۶۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارند که تعدادی در ارزیابی‌های انجام شده حذف شده و تعدادی به آن‌ها اضافه شدند. اکثر این استارتاپ‌ها نوپا هستند و خیلی زود می‌توانند رشد کنند و دوره رشد این شرکت‌ها سریع‌تر از شرکت‌های عادی سنتی است.


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید