خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مدیر ملی رسته زنبورداری طرح تکاپوبا اشاره به حفظ اشتغال ۷۴ هزار نفری در صنعت زنبورداری گفت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تولید در عرصه زنبورداری، بحث کیفیت محصولات است که در دستور کار داریم.

به گزارش کارآفرین ناب، فرزانه نادری، مدیر ملی رسته زنبورداری طرح تکاپو در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه زنبورداری یکی از رسته های الویت دار در راستای طرح توسعه کسب و کار پایدار انتخاب شد گفت:بیشتر مداخلات در این طرح به صورت ملی بود.

 وی ادامه داد:ایران سومین کشور را در جهان از نظر تعداد کندو و هشتمین کشور از نظر تولید  عسل است که پتانسیل مناسبی برای ایجاد اشتغال است. با بهبود فضای کسب و کار در این رسته و برنامه های مداخله ای و با حفظ اشتغال 74هزار نفری که در این حوزه وجود دارد،ایجاد اشتغال جدید را در بحث زنجیره های ارزش فراهم کنیم. همچنین در بحث تولیدات بهره وری پایین را در مدیریت کندو داریم. به همین دلیل تمرکز اصلی را در ارتقای مهارت زنبورداران داشته ایم.در بحث کیفیت مشکلات بسیاری را در بحث بازار برای تخلف اصلی و محصولات جانبی داریم، در بحث آموزش هم روی این موضوع تمرکز کرده ایم.

 نادری گفت: بر اساس مطالعات بین المللی که انجام شده است و برای اینکه بتوانیم استان های بیشتری را در طرح ایجاد اشتغال تحت پوشش قرار دهیم برنامه ریزی زیادی شده است. در فاز اول آذربایجان شرقی،غربی، اردبیل،کردستان،لرستان است که 58 درصد حجم عسل تولیدی کشور در این 5استان هستند. یک فاز دیگر با مرکزیت استان های شمالی است. استان گلستان، مازندران ،گیلان، فارس و اصفهان به دلیل اینکه در حوزه صنایع جانبی پیشرو هستند که حدود 25 درصد عسل کشور را پوشش می دهد. یعنی با این دو فاز تقریباً می توانیم 80  درصد استان هایی که تولید کننده عسل هستند را پوشش دهیم. بیشترین باری که تمرکز کردیم گپی بودیم که در بازار وجود داشت و با بررسی انتقال دانش کارشناسان بین المللی و حضورشان این مشکل را حل کردیم.

 مدیر ملی رسته زنبورداری طرح تکاپو با بیان اینکه توانستیم توافق نامه هایی را با حضور وزرا امضا کردیم افزود:صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری و  اتحادیه سراسری زنبورداران ایران توانستیم توافق نامه های وسیعی را ترتیب دهیم. در بحث  اشتغال ورود پیدا کردیم 283 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کردیم. سه نهاد اجرا شده و فقط آزمایشگاه مانده است که این آزمایشگاه به نظرم تا چند ماه آینده به بهره برداری کامل برسد و دوره های اختصاصی آموزشی هم برگزار کردیم که کاملاً هفدمند بوده است. رویکرد دیگری که در طرح تکاپو می‌توان به آن اشاره کرد، تمرکز بر روی تولید و صادرات محصولات جانبی زنبورداری به غیر از عسل مانند ژل رویال، گرده گل و غیره است. به همین دلیل طرح مذکور بر استفاده زنبورداران از جدیدترین تکنولوژی‌ها و تجهیزات مدرن این صنعت متمرکز شده و فعالان را در این راستا تا جایی تشویق می‌کند که امکان صادرات در حجم بالا در محصولات مختلف فراهم شود. البته اکنون عسل به مقداری اندک توسط برخی تجار ایرانی صادر می‌شود، اما به دلایل گوناگون مانند قیمت تمام شده بالا و کیفیت پایین، توانایی رقابت از ایران سلب شده است.

نادری گفت: در راستای طرح توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار در رسته زنبورداری با همکاری صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری نه تنها دوره‌های آموزشی مختلف در استان‌های کشور (در قالب دو کریدور اصلی) در ارتقای سطح علمی زنبورداران برگزار می‌شود، بلکه برای حضور ایران در چهل و پنجمین کنگره بین‌المللی آپی‌موندیای ترکیه، مقدمات لازم فراهم شده و امیدوار هستیم که شرکت‌های فعال و پیشرو در این حوزه، بهره‌مندی لازم را برای برقراری ارتباط و صادرات محصولات از این فرصت به دست آورند. البته خوشبختانه در خصوص صادرات زهر زنبورعسل و بره موم توافقاتی با چند برند بین‌المللی طی نمایشگاه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو)، اقدامی مشترک بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) به شمار می‌رود، اضافه کرد: از سال 93 مطالعات ملی و استانی دینامیک اشتغال با رویکرد ایجاد اشتغال پایدار در ایران آغاز شد و رسته زنبورداری به عنوان یکی از بخش‌هایی که در ایران قابلیت توسعه دارد، جزو رسته‌های اولویت‌دار ملی انتخاب شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس، تقریبا در اواخر سال 94 با حضور کارشناس بین‌المللی طی بازدید از 10 استان کشور، برخورداری صنعت زنبورداری از پتانسیل تثبیت و ایجاد اشتغال در ایران را تایید کرد. بنابراین از سال 2016 میلادی، برنامه‌های توسعه‌ای در این زمینه آغاز و اقدامات لازم انجام شد.

نادری تاکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تولید در عرصه زنبورداری، بحث کیفیت محصولات است. بنابراین تمرکز بیشتر طرح تکاپو در رسته زنبورداری، ارتقای کیفیت و استانداردهای عسل و محصولات جانبی است که این صنعت به بازار عرضه می‌کند.

مدیر ملی رسته زنبورداری طرح تکاپو  بیان کرد:  در استان گلستان 183 نفر ایجاد اشتغال کردیم. پرداخت تهسیلات بدون برنامه ریزی نیست، ابتدا یک برنامه ریزی حساب شده فردی برای انجام انتخاب و آموزش دیده می شود و بعد از گذشت 5ماه که شرایط آماده شد تسهیلات پرداخت می شود. در مازندران یک مرکز برای تولید لباس زنبورداران تهیه شده است. با توجه به اینکه امکان فعالیت خانم ها در صنعت زنبورداری نیست، شرایطی را مهیا کردیم تا بانوان فعالیت کنند. برای اولین بار در کشور زنبورداری در مشاغل خانگی ورود پیدا کرده است و ما توانستیم مجوز 50 تا در مشاغل خانگی را اخذ کنیم.

گفتنی است، در سال های اخیر به زنبورداری به عنوان یک فرصت برای ایجاد اشتغال نگاه شده و در بسیاری از شهرستان های استان تهران نیز زنبورداری به عنوان یک حرفه  یا شغل مورد توجه قرار گرفته است.زنبور نیز یکی از آفریده های خوب خدا است و مانند بقیه آفریده های خداوند دارای فواید زیادی برای زندگی انسان‌ها می باشد.این موجود کوچک دارای فواید بسیاری است، ما با شنیدن نام آن به یاد عسل می افتیم اما زنبور عسل علاوه بر تولید عسل می تواند در فعالیت های دیگری نیز سهیم باشد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید