خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سورنا ستاری، رئیس بنیاد ملی نخبگان و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در نشست نخبگان گفت: رشد اقتصادی از شرایط اقتصادی و روند کنونی بیرون نمی‌آید، رشد اقتصادی از دل کارآفرینی بیرون می‌آید نه از دل دولتی که پول مردم را خرج می‌کند.


به گزارش کارآفرین ناب به نقل از ایلنا، نشست صمیمی نخبگان بازگشته به کشور با حضور سورنا ستاری (معاون علمی فناوری رئیس جمهور) و جمعی از نخبگان و مسئولان بنیاد ملی نخبگان در پژوهشگاه علمی فناوری انرژی صنعتی شریف برگزار شد.

سورنا ستاری در این نشست عنوان کرد: بزرگترین مساله ما تفکرات نفتی است که داریم و همه چیز را با آن ارزیابی می‌کنیم. مثلا می‌خواهیم درس بخوانیم، کار و تحقیق کنیم و اولیت ما برای این کارهای پول است نه محیط.

وی ادامه داد: ما هرگز محیط را نمی‌بینیم و آن را درنظر نمی‌گیریم در صورتی که محیط مناسب از پول مهم‌تر است این محیط اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه ما دست به دست هم دهیم تا این تغییر محیط ایجاد شود و این جز با همکاری شما نخبگان ایجاد نمی‌شود.

او افزود: رشد اقتصادی از شرایط اقتصادی و روند کنونی بیرون نمی‌آید، رشد اقتصادی از دل کارآفرینی بیرون می‌آید نه از دل دولتی که پول مردم را خرج می‌کند.

ستاری بیان کرد: امروزه نسل جدیدی از جوانان به صنعت نفت تزریق شدند که  به خوبی می‌دانند چطور باید با خارجی‌ها صحبت کرد و با آنها تعامل برقرار کرد. همچنین جوانان موفق که  استارت آپ‌ها فعالیت می‌کنند وقتی وارد کار شدند با خودشان یک فرهنگ جدید آوردند که به زودی آن سیستم سنتی و قدیمی را از بین می‌برند و سیستم جدید را وارد کار می‌کنند.

معاون علمی فناوری رییس جمهور اضافه کرد: دولت امروز در همه چیز دخالت می‌کند حتی در کار بقال سرکوچه هم دخالت دارد در صورتی که دولت فقط باید در بحث آموزش،بهداشت و دفاع دخالت کند. ما باید محیطی ایجاد کنیم که جوانان راحت کسب و کار کرده و بازیگران سنتی که با رانت نفت بالا آمدند را عوض کنند.

سورنا ستاری ادامه داد: دولت اصلا نباید وارد کسب و کار شود و رانت درست کند. ساختارهای سیاست و اقتصاد و شرکت‌های ما در دست بازیگران این عرصه است که به زودی متحول خواهد شد. امروزه داشتن دودکش در صنعت مزیت محسوب نمی‌شود، در یک دوره‌ای رشد اقتصادی در دنیا با تولید فولاد و سیمان محاسبه می‌شد اما امروز دیگر دودکش داشتن مزیت نیست واین دودکش‌ها باید حذف شود. هدف ما ایجاد زیست بوم‌هایی است که توسط شما جوانان نخبه شکل می‌گیرد به این صورت که ابتکار را تبدیل به اقتصاد و دانش را به پول تبدیل کند.

وی ادامه داد: ما در برخی معیارهای نیروی انسانی رتبه دو و سه دنیا را داریم، ریز تمام این معیارها هم موجود است اما در محیط‌های نهادی، سیاسی و محیط کسب و کار رتبه بالای 100 هستیم. متاسفانه ما در دانشگاه‌هایمان افرادی را تربیت می‌کنم که جامعه آنها را نمی‌خواهد و پذیرایشان نیست.

ستاری افزود: نفت پول مفتی است که به اقتصاد می‌آید و رانت وفساد با خودش می‌آورد. اگر ما همت نکنیم به جای یک جوان ایرانی اینجا یک خارجی می‌نشیند یا به عنوان مثال به جای دیجی کالا باید از آمازون استفاده کنیم. این‌ها بچه‌ها و سربازان ما در خط مقدم هستند که باید مورد حمایت قرار بگیرند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: ما امروز کم‌ترین  وابستگی به خارج کشور در حوزه بیوتکنولوژی راداریم و همه چیز این حوزه ازجمله دستگاه‌ها و تجهیزات آن بومی هستند. در این زمینه هیچ کمکی از سوی دولت نشده و صرفا به آن‌ها اجازه کار داده‌ شده است.


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید