1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بهره گیری مناسب از ظرفیت منابع آبی برای تولید آبزیان در چهارمحال وبختیاری موجب تحقق اقتصاد مقاومتی در این بخش شده است.


به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری مهر، توسعه بخش تولید یکی از مهمترین ارکان اقتصاد مقاومتی به شمار می رود که در بخش های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی طی یک دهه گذشته مورد توجه قرار گرفته است. استان چهارمحال و بختیاری از دیرباز دارای منابع آبی قابل توجه از جمله رودخانه، دریاچه، چشمه و قنات بوده است.

استان چهارمحال و بختیاری دارای منابع آبی عظیم شامل یک هزار و ۲۰۰ دهنه چشمه، ۷۸۰ رشته قنات، سه هزار حلقه چاه کشاورزی، ۲۰ رودخانه دائمی به طول چهار هزار کیلومتر، سه تالاب، چهار سد مخزنی کشاورزی و برقابی بوده که بخش عمده ای از منابع آبی کشور را دارا است.

 طی یک دهه گذشته توسعه مزارع پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفت و هم اکنون این استان به قطب تولید ماهی سردآبی کشور تبدیل شده است. این استان توانسته است با تولید بیشترین ماهی سردآبی رتبه اول بیشترین تولید را کسب کند.

با تلاش های انجام شده در این بخش، سالانه تولید ماهی سردآبی این استان افزایش می یابد و طرح های توسعه ای نیز در این بخش در حال انجام است.


چهارمحال و بختیاری ۲۰ درصد ماهی سردآبی کشور را تولید می کند
مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در این زمینه گفت: پرورش ماهی در استان چهارمحال و بختیاری از سال ۱۳۶۶ آغاز شده است.

پرویز منصوری بیان کرد: نخستین مجوز پرورش ماهی در این استان برای یک مزرعه پرورش ماهی ۲۰ تنی صادر شد که با توجه به نتیجه گیری مناسب در این بخش، توسعه مزارع پرورش ماهی در این استان مورد توجه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: تعداد مزارع پرورش ماهی چهارمحال و بختیاری در سل ۹۶ به ۴۲۰ مزرعه رسیده است.

وی بیان کرد: تمام مزارع پرورش چهارمحال و بختیاری در زمینه تولید ماهی سردآبی فعالیت می کنند و تولید ماهی در این استان از ۲۰ تن(سال ۱۳۶۶) به ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن(سال ۱۳۹۶) رسیده است.

مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: با تلاش های انجام شده این استان توانسته است ۲۰ درصد ماهی سردآبی کشور را تولید می کند.

وی بیان کرد: بیش از دو هزار نفر در بخش تولید ماهی در این استان فعالیت می کنند و این امر موجب فعال شدن واحد های صنعتی بسته بندی ماهی در این استان شده است.

 

        بخش قابل توجهی از نیاز مزارع پرورش ماهی در زمینه تخم چشم زده و بچه ماهی در چهارمحال و بختیاری تولید می شود و وابستگی ها  به خارج از کشور کاهش یافته است



در گذشته یکی از مهمترین وابستگی های کشور در صنعت پرورش ماهی واردات تخم چشم زده وبچه ماهی قزل آلا برای پرورش در مزارع پرورش ماهی از کشورهای مختلف از جمله فرانسه بوده است که موجب خروج مبالغ قابل توجه ارز از کشور می شد.

طی انجام تحقیقات علمی و کسب تجربه در این بخش، موفقیت های ارزشمندی طی سال های گذشته در بخش تولید تخم چشم زده و بچه ماهی در سطح استان کسب شده و بخش قابل توجهی از نیاز مزارع پرورش ماهی در زمینه تخم چشم زده و بچه ماهی در خود استان تولید می شود و وابستگی ها  به خارج از کشور کاهش یافته است.

در حال حاضر چند مزرعه پرورش ماهی در زمینه تولید تخم چشم زده و بچه ماهی فعالیت و نیاز مزارع پروش ماهی را در سطح استان تامین می کنند.

مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری نیز در این زمینه بیان داشت: تخم چشم زده مورد نیاز مزارع پرورش ماهی، در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی تولید می شود.

وی اظهار داشت: توسعه بخش تولید و تکثیر بچه ماهی برای پرورش در مزارع ماهی از دیگر اقدامات به شمار می رود که وابستگی ها را به خارج از کشور کاهش داده است.

پرویز منصوری بیان کرد: ۲۷ میلیون قطعه بچه ماهی در سال گذشته در این استان تولید شدهکه نقش مهمی در کاهش واردات بچه ماهی به استان داشته است.

وی تاکید کرد: توسعه مراکز تولید تخم چشم زده و بچه ماهی از مهمترین اهداف جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری است.

علی امیری یکی از فعالان صنعت پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ماهی تولید چهارمحال و بختیاری یکی از با کیفیت ترین ماهی های تولیدی کشور است، بیان کرد:  در حال حاضر در این استان با بهره گیری از آب چشمه، رودخانه، قنات و... ماهی قزل آلا تولید می شود که تمام این آب ها جزو آب های معدنی هستند.

وی بیان کرد: بهره گیری از این آب ها که جزو گواراترین آب ها درکشور به شمار می روند موجب تولید ماهی با کیفیت شده که زمینه صادرات این محصول را به کشور های روسیه و امارات فراهم کرده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ماهی قزل آلا تولیدی چهارمحال و بختیاری در شهرهای تهران و اصفهان به علت کیفیت بالای آن با قیمت بالاتری نسبت به دیگر استان ها فروخته می شود و ماهی این استان با نام «ماهی قزل آلای شهرکرد» در سطح کشور شهرت گرفته است.


بهره گیری از روش های نوین برای تولید ماهی در چهارمحال و بختیاری
احداث سد کارون ۴ در زمان دولت نهم و دهم و ایجاد دریاچه در استان چهارمحال و بختیاری زمینه را برای تولید ماهی به روش نگهداری در قفس فراهم کرد. بسیاری از سرمایه گذاران در این زمینه حرکت کردند و روش جدیدی برای تولید ماهی در این استان رقم خورد.

 ذبیح الله غریب رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این زمینه اظهار داشت: طرح مطالعات پرورش ماهی در قفس در سد کارون ۴ از سال ۹۰ آغاز شد و توسعه پرورش ماهی با بهره گیری از قفس در این دریاچه مورد توجه قرار گرفت.

وی اظهار داشت: ورود سرمایه گذاران و حمایت های  دولت زمینه را برای تولید ماهی در این دریاچه فراهم کرد.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه پرورش ماهی قزل آلا با استفاده از قفس درچهارمحال و بختیاری توسعه یافت، اظهار داشت: هم اکنون تولید ماهی قزل آلا در چهارمحال و بختیاری با بهره گیری از قفس در حال افزایش است.

وی تاکید کرد: تولید و پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان در قفس در پشت دریاچه سد کارون چهار از مهمترین طرح ها در راستای اقتصاد مقاومتی بوده است که در حال توسعه است.

وی بیان کرد: در سال گذشته تولید ماهی قزل آلا از این روش به بیش ازیک هزار تن رسیده است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: تولید و پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان در قفس موجب اشتغال ۷۰ نفر در لردگان شده است.

بخش آبزیان شاخه های مختلفی دارد که از مهترین شاخه های توسعه ای دیگر آن تولید ماهی های زینتی است. ماهی های زینتی به علت زیبایی و ایجاد محیط آرامش بخش مورد توجه خانواده ها قرار گرفته است و خرید این نوع ماهی ها برای نگهداری در خانه مورد توجه قرار گرفته است.


ورود کارآفرینان برای توسعه صنعت پرورش ماهی زینتی
تولید ماهی زینتی یک صنعت پر درآمد و اشتغالزا به شمار می رود که توسعه آن در کشور طی سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

                             

                            تولید ماهی زینتی یک صنعت پر درآمد و اشتغالزا به شمار می رود که توسعه آن در کشور طی سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است



در حال حاضر با ورود کارآفرینان به سطح استان و انجام حمایت های لازم از سوی دستگاه های مرتبط این صنعت نیز در چهارمحال و بختیاری در حال توسعه است به طوری که طی چند سال گذشته چند واحد تولید ماهی زینتی به سرعت در این استان راه اندازی شد.

 سال ۹۶ سال توسعه چشمگیر تولید ماهی زینتی در استان چهارمحال و بختیاری بوده است که تولید این بخش به گفته مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری از ۲۰ هزار قطعه به ۲۸۰ هزار قطعه رسیده است.

در حال حاضر هفت واحد تولیدی ماهی زینتی در این استان فعال است.

چهارمحال و بختیاری در بخش آبزیان با بهره گیری از ظرفیت منابع آب توانسته است در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت کند و باید این امر سرلوحه کار دیگر بخش ها از جمله گردشگری، صنعت و ... قرار گیرد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید