خانه    نقشه سایت    تلفن 021-77597198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

یحیی آل اسحاق

چرا بازرگانی یک وزارت‌خانه مستقل می‌خواهد؟

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 190
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

یادداشت اقتصادی

محمد علی مسعودی: ۱۹ میلیارد دلار پول حاصل از فروش نفت در پسابرجام کجاست؟

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 207
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (2 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

انتقاد سبزعلیپور از تعریف و تمجید غیر واقعی دولتمردان
خودستایی، تعریف غیر واقعی و بزرگنمایی عملکرد دولت، نوعی توهین به شعور ملت میباشد
ای کاش بجای شعار دادن، عمل گرا می بودید و تعریف و تمجید از خودتان را به ما محول می کردید تا ما از شما تعریف می نمودیم، که مطمئناً هم تأثیرش بیشتر بود و هم کار امروزتان برای جمع آوری آرأء مردم راحت تر می شد. (به قول معروف مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید).

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و صاحب نظر تجارت جهانی ضمن انتقاد از خودستائی، تعریف غیر واقعی و بزرگنمائی عملکرد دولت توسط برخی از دوستان و دولتمردان در این ایام که مصادف است با تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: این موضوع را چند بار گفته ام و میدانم که باید آن را بکرات تکرار کنم که شکاف پیش آمده بین مردم و دولتهای نهم و دهم، عدم امنیت سیاسی و اقتصادی، نگرانی از آینده، عمیق تر شدن فاصله طبقاتی و همچنین وجود مشکلات اقتصادی کمر شکن از یکسو و حمایت بزرگان سیاسی، مذهبی کشور از دولت تدبیر و امید و شعارها و وعده های داده شده توسط جناب آقای روحانی در ایام تبلیغات انتخابات سال 92 از سوی دیگر موجب شد تا امیدی تازه در دل مردم متولد و آنان را به آینده و دوران ریاست جمهوری یازدهم دلخوش کند تا شاید رئیس جمهور جدیدمان به عهدی که با مردم شریف ایران و بزرگان نظام و جامعه جهانی بسته پایبند باشد و با خرد ورزی، تدبیر، بهره مندی از مدیران مجرب، خوشنام و مورد تأیید مردم و بدور از باندبازی های گذشته، بر مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و.... جامعه فائق آمده و ایران و ایرانی را در برابر همه، از خانواده گرفته تا جامعه جهانی سربلند نماید.
وی با اشاره به اینکه مطالبات مردم شریف ایران کاملاً شفاف و روشن بوده، گفت: آرامش، امنیت، احترام، رفع مشکلات و رفاه اقتصادی و اجتماعی، دلخوشی، سربلندی در جهان و... میباشد که از تشریح آنها خوداری میکنم اما تنها چیزی که مشخص است اینکه دولت تدبیر و امید در کوتاه مدت امکان اجرای همه مطالبات مردم را نداشت و به قول برخی بزرگان، نمی بایست در کوتاه مدت از دولت انتظار معجزه داشت. این حرف کاملاً درست است اما در کوتاه مدت می توانستند حداقل ها را سریعاً اجابت و محقق کند.
لکن بحث اصلی اینجاست وقتی که سطح توقعات مردم از دولت و دلتمردان بالا نبوده و نیست و انتظار معجزه هم از دولت نداشتند پس چرا پس از گذشت چهار سال نه چهار ماه!! تأکید می کنم چهار سال، چندان اقدامات قابل قبول و چشمگیری انجام ندادند و فقط برخی از آقایان و مقامات دولتی با خودستایی، تعریف و تمجید از خود و بزرگنمائی کارهای انجام شده توسط دولت و ارائه آمار و ارقام غیرواقعی، تنها زمان را تلف کرده و مردم و صاحب نظران سیاسی و اقتصادی کشور را بیش از پیش متوقع نموده و نهایتاً مجموعه دولت تدبیر و امید را زیر سؤال بردند؟
علیپور افزود: از خود تعریف کردن و خودستائی دولتمردان ایرانی چیز تازه ای نیست و ریشه تاریخی در این کشور دارد و چه بسا که این معضل، تقصیر خود آقایان دولتمرد نیز نباشد زیرا غالب مسئولین، پیش از آن که به مسئولیت دولتی برسند خود جزء منتقدین سرسخت دولت قبلی بوده اند ولیکن به محض این که صاحب پست و منصبی می شوند به یک باره خود را بهترین و پاک ترین مدیر می دانند و هیچ انتقادی را هم قبول نداشته و برنمی تابند و به نظر می رسد که این نوعی اپیدمی است که تقصیر آن صندلی ریاست می باشد که حضرات بر روی آن می نشینند. متأسفانه طی این مدت، همین رویه نادرست و غیرقابل قبول نیز در بین مقامات دولت یازدهم سرایت کرد و مسئولین دولت "تدبیر و امید" هم با تعریف و تمجید های بی مورد و پی در پی از خود موجب ایجاد تنش و اعتراض بین مخالفین و حتی بروز ناراحتی و دلخوری بین دوستان و هواداران دولت شدند که خود جای تأمل، تعمق و نگرانی دارد.
وی تصریح نمود: یک مقام محترم می فرماید که این کار بزرگ را انجام داده ایم و دیگری می گوید که فلان مشکلات را حل کرده ایم و باز هم دیگری می گوید .... البته تعداد این منم منم کردن ها این قدر زیاد شده است که لزومی به شرح آن نیست لکن یکی دیگر از آقایان اظهار می دارد که بهترین تیم اقتصادی در دولت تدبیر و امید تشکیل شده است!! این چه معنایی دارد؟ آیا مگر اتفاق خاص اقتصادی در طی این مدت رخ داده که ایشان متوجه شده اند که بهترین تیم اقتصادی در این دولت شکل گرفته و یا اینکه تنها بدلیل حضور دوستان در تیم اقتصادی دولت، این تیم، رتبه بهترین را کسب کرده است؟ احتمالاً داستان (دیگی که برای من نمی جوشد، می خواهم ....) را شنیده اید؟ لکن این ضرب المثل همین این جا صدق می کند زیرا چون در زمان احمدی نژاد آن دیگ برای دوستان ما نمی جوشیده، پس بدترین تیم اقتصادی در دولت قبل سر کار بوده و چون الان آن دیگ برای ایشان می جوشد پس بهترین تیم اقتصادی سرکار آمده!! اگر این استدلال مبنای تعریف از دولت است واقعاً جای تأسف دارد البته امیدوارم که این ها برداشت غلط ذهن اینجانب باشد.


این اقتصاددان اظهار داشت: حال که دوران چهار ساله دولت تدبیر و امید تقریباً به اتمام رسیده و تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری برای انتخاب دوازدهمین دولت آغاز شده است شاهد این سناریو هستیم که دوستان دولتمرد ما از طرق مختلف از جمله از طریق رسانه های گروهی داخلی و خارجی علی الخصوص رسانه ملی در برابر دیدگان ملت ظاهر شده و طی سخنانی میفرمایند:1400 روز است که دولت را تحویل گرفته ایم و در سیاست‌ خارجی فلان و فلان کرده و قدم هایی به اندازه5000 روز برداشته ایم.!! در زمینه اقتصادی نیز مثلاً در حد6000 روز قدم های تأثیرگذاری برداشته‌ایم و دولت این کار و آن کار را کرده است!!. با تمام ارادتی که به جناب آقای روحانی دارم اما باید خدمت ایشان عرض کنم که این گونه فرمایشات، کلی گویی است و با طرح این مسائل کلی، نه تنها کسی قانع نمی شود بلکه ده ها سؤال دیگر به ذهن شنونده خطور می کند یعنی با طرح یک موضوع مبهم، ده ها ابهام دیگر بوجود می آید. این که حضرتعالی تأکید می کنید که طی1400 روز درسیاست‌ خارجی قدم هایی به اندازه چند هزار روز برداشته اید متعاقباً این سؤال پیش می آید که مگر پیشتر نفرموده بودید که طی100روز اول کاری خود برای حل مشکلات اقتصادی کشور برنامه دارید و کارهای اجرایی مثبتی را در همین مدت جهت کاهش مشکلات اقتصادی ایران انجام خواهید داد.! حال برمبنای فرمایشات خودتان که فرمودید در زمینه اقتصادی نیز در طی این مدت قدم های تأثیرگذاری برداشته‌اید یعنی دولت در عرصه اقتصاد هم به اندازه هزاران روز فعالیت کرده به عبارتی ده ها برابر آن100روزیکه قول داده بودید اما هنوز چندان اتفاق محسوسی رخ نداده است! البته همچنان که در بالا عرض کردم ما از دولت جوان تدبیر و امید انتظار معجزه نداشتیم اما نه الان که چهار سال از عمر آن گذشته، پس این خود شما هستید که با خودستائی و تعریف از عملکرد دولت، ما و مردم شریف ایران را متوقع کرده و در مقام پرسش قرار می دهید.
وی اضافه کرد: پس از فرمایشات متعدد رئیس جمهور محترم، یکی دیگر از مسئولین ارشد دولت یازدهم، دو سه سال پیش طی سخنانی در رسانه ملی، پا را از فراتر گذاشته اظهار نمود: همه چیز در ایران عوض شده! خورشید خوشبختی طلوع کرده! همه مقامات و سیاستمداران دنیا برای دیدار و دست بوسی رئیس جمهور ایران در نیویورک به صف ایستاده بودند اما آقای روحانی وقت نداشتند! اوضاع اقتصادی ایران هم رو به راه شده و همه شرکت های بزرگ بین المللی و هیأت های اقتصادی از سراسر دنیا برای ورود به ایران کلی درخواست ارسال کرده و لحظه شماری می کنند! و.... ده ها مورد دیگر. یعنی منظور ایشان این بود که ایران نگو، بهشت بگو!! شما را به خدا این چه داستانی بود که اوایل کار دولت به راه انداخته بودید؟ آخر این چه شیوه ای است که در پیش گرفته بودید؟ آیا به این صورت و فقط با حرف و تعریف و تمجید از خودتان می خواستید کشورداری کنید؟ آیا این واقعیت را نمی دانستید که مردم عزیز ایران و همان هایی که شما را سرکار آورده اند درک دارند، عقل دارند، باهوش هستند؟ آیا یک درصد هم تصور نمی کردید که تعریف غیر واقعی و بزرگ نمایی عملکرد دولت، نوعی توهین به شعور ملت شریف ایران می باشد؟
علیپور تأکید نمود: آخر کدام مقام برجسته جهان برای دیدار با رئیس جمهور کشورمان در نیویورک به صف ایستاده بود که آقای روحانی به دلیل کثرت کار به ایشان وقت ندادند؟! لطفاً نام این مقامات را اعلام نمائید. کجای اقتصادی ایران رو به راه شده؟ کدام مشکلات اقتصادی و کدام یک از فشارهای وارده بر زندگی مردم طی هشت سال دولت های نهم و دهم کاهش یافته؟ و دست آخر این که کدام شرکت بین المللی و کدام هیأت اقتصادی خارجی درخواست همکاری اش را به شما ارائه داده و یا برای ورود به ایران لحظه شماری می کرد؟! چه شرکتی، چه هیأتی؟ اگر چنین واقعیتی وجود داشت پس چرا درهای ایران را بسته و دست دست می کردید؟ چه قراردادهایی با شرکت های خارجی منعقد شده است؟ مطمئن باشید که اگر چنین اشتیاقی از جانب خارجی ها برای فعالیت در ایران آن هم در زمانی که هنوز سایۀ تحریم های اقتصادی بر سر ایران سنگینی می کند وجود داشت حتماً تصویری از درخواست خارجی ها به دست ما و تشکیلات تجارت جهانی نیز واصل می شد که تاکنون درخواست قابل توجهی بدست ما نرسیده است و آنچه به دستمان رسیده نیز با کارشکنی دولتمردان، از بین رفت. پس خواهش می کنم این شیوه و این ادبیات خود را تغیر دهید و ای کاش به جای شعار دادن، عمل گرا می بودید و تعریف و تمجید از خودتان را به ما محول می کردید تا ما از شما تعریف می نمودیم، که مطمئناً هم تأثیرش بیشتر بود و هم کار امروزتان برای جمع آوری آرأء مردم راحت تر می بود. (به قول معروف مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید).
این صاحب نظر تجارت جهانی در ادامه خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: جناب آقای روحانی، این انتقاد یک دوست از دولت است نه انتقاد یک دشمن، من علیپور هستم دوستی قدیمی، همچنان که استحضار دارید نه شرقی ام و نه غربی، نه چپی ام و نه راستی، نه دنبال سهم خواهی بوده و نه دنبال ثروت. فقط دوست و هوادار دولت تدبیر و امید بودم. برای پیروزی این دولت بیشتر از برخی ها تلاش کردم و اعتبار و حیثیت خودم را هم در راه پیروزی شما در گرو گذاشتم آن هم فقط برای رضای دل خودم و بدون هیچ منتی. خوب نتیجه آن همه زحمات چه شد؟ البته جزء آن حضراتی نبودم که در دوران انتخابات 92 به آقای قالیباف قول همکاری بدهم، با آقای ولایتی کار کنم، با آقای جلیلی زیر میزی بده بستان داشته باشم و در دولت تدبیر و امید صاحب پست و مقام شوم!! حال دوست شما بودن و هوادار دولت تدبیر و امید بودن اینجانب باعث نمی شود که چشمم را بر روی اشکالات و عملکردهای بعضاً نادرست دوستان و دولتمردان عزیز ببندم و به به و چه چه کنم، چون برای پیروزی این دولت زحمت کشیده ام پس به این سادگی ها نمی گذارم که این موفقیت و پیروزی شیرین، به کام مردم عزیزمان تلخ شود زیرا آن قدر زمان سریع سپری شد که دیگر وقتی برای جبران نمانده. پس اگر من از دولت انتقاد کنم بهتر از آن است که دیگران دهان به انتقاد بگشاید. 

وی افزود: ضمناً حضرتعالی سال 92 فرمودید که منتقدین دولت ادب و انصاف را در گفته های شان رعایت کنند، لکن خدمت تان عرض می کنم آن کسی که در انتقاد خود از کلمات نادرست و توهین آمیز استفاده می کند نه تنها منتقد نیست بلکه شخصی کم عقل و بی ادب می باشد اما اینجانب که بارها و به کرات گله ها، دل نگرانی ها و اشکالات موجود را دوستانه خدمت تان گوشزد کرده و از دولت مؤدبانه و آن هم از سر اخلاص انتقاد نمودم چه اتفاقی افتاد؟ چه گلی بر سر ما زدند؟ آیا به انتقادت صورت گرفته توجه کردند و یا این که آن ها را کاغذ پاره ای بیش به حساب نیاورده و برعلیه مان پرونده سازی هم کردند؟ آیا تصور نمی کنید که دولتمردان عزیز با بی توجهی به انتقادات مفید و مؤدبانه، منتقدین را به سمت بی ادبی سوق دادند؟ شما را به خدا کمی انصاف داشته باشید زیرا چه بسا که در برخی جاها دولت خودش مقصر بوده که با بی توجهی خویش به انتقادات، منتقدین اش را به سمت بی انصافی سوق داده است.
علیپور در خاتمه گفت: هشت سال از عملکردهای غلط دولت های نهم و دهم انتقاد کردیم اما هر بار که مصاحبه و یا مطلبی از اینجانب به خبرگزاری ها و رسانه های دولتی ارسال شد منتشر نکردند و در پاسخ گفتند که چون گفته های شما انتقادی است پس نمی توانیم در رسانه های دولتی منتشر کنیم اما حال که چهار سال دولت تدبیر و امید بر سر کار بود باز هم مصاحبه ها و مطالب ما از طرف رسانه های دولتی و حتی همسو با خط دولت منتشر نشد!! زیرا آقایان باز هم همان پاسخ سابق را دادند، و گفتند که چون مصاحبه ها و تحلیل های شما انتقادی است متأسفانه نمی توانیم منتشر کنیم!؟ بطور مثال خبرگزاری دولت 8 سال در دوران آقای احمدی نژاد ما را تحریم کرده بود و حال در دوره شما!!
لکن ملاحظه می فرمائید که ما در برابر شمشیر دو دم قرار گرفته بودیم! و دولت یازدهم هم کپی رنگی بود از دولت های نهم و دهم و به جرأت می توانم بگویم که طی این چهار سال شما هم به نوعی برادر بزرگ آقای احمدی نژاد بودید!!! حال که دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری فرا رسیده، متأسفانه باز هم به عینه می بینیم که دوستان و دولتمردان دست از خودستایی، تعریف غیر واقعی و بزرگ نمایی عملکرد دولت، برنداشته اند که خود باز هم نوعی توهین به شعور ملت محسوب می شود.
مع الوصف امیدوارم از این تاریخ به بعد ضمن توجه و ارزش قائل شدن به انتقادات صورت گرفته، حداقل در این زمان باقی مانده، بخشی از اشکالات و کاستی های دولت یازدهم را مرتفع نمائید تا از این به بعد به جای انتقاد از دولت، مبلغ اخلاق مداری، موفقیت ها و عملکردهای مثبت دولت تدبیر و امید باشیم تا شاید پیروز انتخابات شوید

نظرات (0) کلیک ها: 222
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بیست و چهارپیشنهاد عملیاتی دکتر مسلم خانی به رییس جمهور دوازدهم برای توانمندسازی نیروی کار و توسعه کارآفرینی و اشتغال

نامزدهای محترم ریاست جمهوری

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 205
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

دولت چگونه اقتصاد کشور را به ورطه نابودی کشاند

دولت با هدف کنترل تورم، بهره‌های ۲۰ درصدی را برای بانکهای تجاری به ارمغان آورد و با شکست یک به یک طرحهای خروج از رکود، اقتصاد کشور را به ورطه نابودی کشاند.به گزارش تسنیم؛ سال 92، با توجه به بالا بودن نسبی نرخ تورم مهمترین هدفگذاری دولت جدید، کنترل تورم بود. حتی به کمک فضای انتخاباتی و امیدواری مردم به تحولات، اقدام برای حل این مساله آسانتر هم شده بود؛ این درحالی بود که از روز بعد از انتخابات و حتی قبل از مستقر شدن دولت یازدهم، نرخ تورم مسیر رو به کاهش را در پیش گرفت. در این بین قیمت جهانی طلا هم نزولی بود و این موضوع هم به کاهش بیشتر تورم کمک کرده بود. فراموش نکنیم مردم ایران به صورت سنتی از سنجه نرخ ارز و طلا برای لمس تورم استفاده می‌کنند.در این بین دولت برای مهار رکود تورمی، ابتدا تصمیم به مهار تورم گرفت. این استراتژی، ملزوماتی داشت که مهمترینش اصلاح زیرساختهای اقتصادی به سود تولید بود. اصلاح نظام بانکی به نفع تولید، یا اصلاح نظام مالیاتی به نفع کسب و کارهای کوچک، متوسط و اشتغالزا و به ضرر فعالیتهای غیرمولد. این موضوعات در حالی مطرح می‌شود اگر اصلاح زیر ساخت ها راهکار میان مدت برای کنترل تورم تعریف شود، حبس نقدینگی می‌تواند عنوان راه حل کوتاه مدت کنترل نقدینگی را به خود اختصاص دهد.با حبس نقدینگی میشد تورم افسارگریخته را کنترل کرد؛ هر چند دست تولید نیز بسته می‌شد. به این ترتیب، دولت عامدانه سود بانکی را بالا نگه داشت. حتی اوراق خزانه نیز با نرخی بالاتر از نرخ بانکی، عرضه شد تا بانکها هم از رقابت منفی خود در اعطای سودهای بالا عقب نشینند. این روشی بود که دولت آن را در پیش گرفت و حالا اثرات مخرب آن برای اقتصاد کشور، خود را در قالب رکود و بیکاری گسترده در بین جوانان نشان می‌دهد.

*استراتژی اصلی خروج از رکود دولت، حساب شده نبود

البته دولت انتظار داشت با سرمایه گذاری گسترده‌ای که روی سیاست خارجی داشته بتواند محصول برجام را در قالب سرمایه گذاریهای خارجی دِرو کند اما این اتفاق هرگز نیافتاد.در واقع دستیابی به توافق بیش از حد طول کشید و به دلیل ضعفهای تکنیکی برجام، امکان صف بستن سرمایه گذاران خارجی میسر نشد.شاید به همین دلیل است که دولت این روزها به جای آمار واقعی سرمایه گذاری خارجی، آمار مصوب سرمایه گذاری خارجی را 11 میلیارد دلار اعلام کند.حالا سیاست غلط دولت اثرات خود را کم کم نشان می دهد، با وضعیت موجود نقدینگی به صورت جهشی رشد کرده و از حدود 400 هزار میلیارد تومان به رقم نجومی 1200 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. بر اساس اعلام رئیس بانک مرکزی حدود 45 درصد از کل دارایی بانکها حالت سمی و منجمد پیدا کرده و عملا امکان استفاده از آن وجود ندارد. بعدها مشخص شد مشکلات نه از سمی بودن داراییهای بانکها بلکه از تله نرخ بهره شکل گرفته است. در واقع همان سیاست روزهای اول دولت که به عقیده کارشناسان تا سال 93 موفق بود حالا به یک ابر بحران تبدیل شده است و به غیر از دو برابر کردن بدهیهای دولتی و رساندن آن به 700 هزار میلیارد تومان از یک سو و عمیق کردن رکود در بخش هایی مثل صنعت و ساختمان دستاورد دیگری نداشته است.

*تله بهره؛ دستپخت مشاوران ارشد اقتصادی روحانی

در یک بررسی کلی دلیل اصلی و بنیادی مشکلات فعلی اقتصاد کشور را می‌توان در نرخ بهره بالای بانکی خلاصه کرد، زمستان 92 در حالی که نرخ بهره مورد مطالبه سپرده گذار 20 درصد بود، دولت 5000 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت با نرخ 23 چاپ کرد. به این ترتیب عملا یک رقابت بین بانک ها برای جذب نقدینگی با پرداخت سود بالای 20 درصد شکل گرفت. این سیاست غلط البته با هدف عبور از رکود تورمی دنبال شد. با حبس نقدینگی، تورم کاهش می‌یافت و بعد از آن می توانستیم با تمرکز روی سرمایه گذاری خارجی از رکود عبور کنیم. در سال 93 اقتصاد کشور از حالت رکود تورمی وارد رکود شد اما تاکنون هیچ کدام از ابزارهای رونق بخشی به اقتصاد که از سوی دولت طراحی شده موفق نبوده است.مشکل آنجا بود که ابزارهای خروج از رکود دولت عمدتا از سیاست های پولی استفاده می‌کردند و با شکست این طرح ها با توجه به بالا بودن نرخ بهره عملا بدهی های بانکی چند برابر می‌شد.

*وزارت صنعت، صنایع بیکار را به بیکار بدهکار تبدیل کرد

در لایه بعدی، وزیر صنعت با تاکید اشتباه روی تزریق نقدینگی به صنایع رکود زده عملا تولید کنندگان را بدهکارتر کرد. وزیر صنعت با سابقه‌ای که پیش از این در صنایع بزرگی مثل پتروشیمی داشت، همان نگاه و سیاست را برای کل صنعت ایران تجویز کرد، این درحالی بود که صنایع کوچک و متوسط شرایط دیگری داشتند. عمده معاونان وزیر صنعت سابقه فعالیت در صنایع بزرگ را دارند و شاید همین موضوع دلیل پیگیری آنها برای تزریق وامهایی بود که عملا مشکلات صنعت را چند برابر می‌کرد. در واقع در این دوره صنایع تولیدی از حالت بیکار به بیکار بدهکار تبدیل شدند. نتیجه این نگاه از قبل هم مشخص بود، عمده تسهیلات اعطا شده در این سطح بابت هزینه‌های جاری و امهال بدهی‌ها مصرف شد. بعدها رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر ناکارامد بودن تزریق صرف نقدینگی گفته بود 60 درصد این تسهیلات عملا صرف امهال بدهی شده است. شاید باید این سیاست اعمال میشد تا مشخص شود با تزریق نقدینگی گران هیچ باری از دوش تولید برداشته نمی‌شود.

*وامهای حمایت از کالای داخلی هم سر از بانک درآورد

همین زمان دو طرح تزریق نقدینگی به خودروسازان و کارخانجات لوازم خانگی داخلی نیز با شکست مواجه شد. در حالی که طرح دوم عملا بعد از 10 ماه بدون هیچ نتیجه خاصی کنار گذاشته شد، طرح تزریق 2650 میلیارد تومان به خودروسازها ظرف 10روز اجرایی شد. نکته مهم در این خصوص آنکه دولت شرط کرده بود، این مبالغ باید صرف تسویه بدهی خودروساز به قطعه ساز میشد اما جالب است، در کمال تعجب، قسمتی از طلبِ بانک زیر مجموعه ایران خودرو در همان زمان تسویه می‌شود. البته تسویه بدهی پیمانکاران هم تا درصدی انجام شد اما شواهد حاکی از این بود که برای این منابع اندک هم به جهت تسویه بدهی، مسیری به غیر از صندوق بانکها قابل تصور نبود، در نیتجه خروجی مشخصی از این صرح عاید صنعت نشد.

*وزارت اقتصاد توان مقابله با ولع بانک ها را نداشت

در این بین تیم وزارت اقتصاد با این فهم که پول به تنهایی کارساز نیست، وارد عمل شد و طرح تزریق هدفمند نقدینگی به واحدهای کوچک و متوسط را در دستور کار قرار داد. تا امروز دولت اعلام کرده که حدود 16000 میلیارد تومان به 7 هزار واحد(sme) با بهره 18 درصد به صورت وام پرداخت کرده است. مشکل این راهکار آن بود که این وامها در تله بهره سیاست اقتصادی سطح یک دولت گرفتار شدند. در واقع در دو ماه ابتدایی این طرح مبالغی مانند 300 تا 400 میلیارد تومان جذب شد، در واقع این موضوع همچنان با مقاومت سیستم بانکی مواجه بود بعد از این شاهد هستیم که به یکباره میزان وامهای اعطا شده رشد چشم گیر پیدا کرده است. در واقع دلیل این موضوع آن بود که وزارت اقتصاد شرط کرده بود که این وامها نباید صرف تسویه بدهی‌های قبلی تولید کننده شود اما بانکها نسبت به این موضوع مقاومت کردند تا اینکه با فشارهای که اعمال شد دولت عقب نشینی کرد و در نهایت بانکها شروع به وام دهی کرده و همان شرایط قبل را تکرار کردند. در واقع میتوان این طور نتیجه کرد که این وامها فقط بانکهای تجاری را چاق‌تر و بدهی تولیدکنندگان واقعی را افزون تر کرد.در یک جمع بندی کلی می‌توان این گونه بیان کرد، که با طولانی شدن زمان دستیابی به توافق برجام، نرخ سود بانکی برای مدت بیشتری بالا نگه داشته شد و به این ترتیب نقدینگی رشد جهشی پیدا کرد، بعد از برجام و عدم ورود سرمایه های خارجی به کشور عملا استراتژی خروج از رکود دولت با شکست مواجه شد و تا به امروز هیچ کدام از طرحهای رونق بخشی نیز نتوانسته تغییری در وضعیت موجود کشور ایجاد کند

نظرات (0) کلیک ها: 276
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

نزولخواران مدرن

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِیَ مِنَ الرِّبا إِنْ كُنْتُمْ مُوْمِنِینَ (بقره ـ 278)

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 294
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (4 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

رئیس جمهور در کنفرانس خبری روز دوشنبه 1396/01/21 در پاسخ به خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی مبنی بر این که مردم نسبت به آملرهای اشتغال خوش بین نیستند! گفت یکی از سازمان هایی که رئیس آن در این دولت

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 281
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

حضرت امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در اولین روز سال ۱۳۹۶ در حرم مطهر رضوی درباره‌ی دو محور اصلی اقتصاد و انتخابات به سخنرانی پرداختند و به نکات مهم و متعددی اشاره کردند. 

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 324
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (3 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

یکی از دوستانم که از پژوهشگران برتر کشور است، می گفت برای چند سال روی گروهی از خدمات گیرندگانِ نیازمندِ یکی از استان های کشور تحقیق می کردیم. آن ها همواره تحت درمان بودند و کلیه بیمارستان های کشور نیزموظف به ارائه خدمت به آن ها. اما آن چه که مشاهده شد، با همه خدمات ارائه شده افزایش درد و آلام و بیماری های آنان بود.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 462
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال


 اشتغال جوانان؛ مطالبه عمومی از برنامه نویسان

دولت باید به صورت شفاف وضعیت جوانان جویای کار را مشخص کند، نادیده گرفتن وضعیت اشتغال و عدم توجه به ۵ میلیون جوان متخصص، متعهد و تحصیل کرده در کشور یک ایراد اساسی به دولت است.
به گزارش تسنیم «پویا»، بیکاری جوانان و به خصوص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی همواره از دغدغه‌های جدی مردم و مسئولین بوده است. شعارهای انتخاباتی نامزدهای نمایندگی پارلمان و ریاست جمهوری نیز حول محور اشتغال این قشر می‌چرخد. در سال گذشته نرخ بیکاری در بین جمعیت جوان 15 تا 24 سال کشور 26.1 درصد بود.
بعد از بحثهایی که درمورد صحت آمارهای مرکز آمار ایران مطرح شد؛ مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی اعلام کرد, در سال 94 تعداد بیکاران 2 میلیون و 700 هزار نفر بود که با احتساب شاغلان ناقص این میزان به 4 میلیون و 800 هزار نفر و با احتساب جمعیت فعال دلسرد از اشتغال این میزان به 7 میلیون نفر می‌رسید.
همچنین اگر برنامه‌هایی با هدف کاهش بیکاری در کشور اجرایی نشود؛ تا سال 1400 رقم فوق به 11 میلیون نفر خواهد رسید که باید توجه داشت تبعات بیکاری صرفاً اقتصادی نبوده و بحرانهای زیادی مثل طلاق و اعتیاد را به‌دنبال دارد، لذا باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 450
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال


 حق‌الناس در خزانه ایرلاین‌ها

اصلی‌ترین چالشی که موجب اختلاف نظر درباره سوخت تحویلی به ایرلاین‌ها شده، عدم شفافیت در نظام مالی شرکت های هواپیمایی است که سازمان تحت مدیریتشان در مدیریت پرداخت هزینه ها ، نسبتا ناتوان است.
چند روزی است که موضوع سوخت هواپیما مجدد به صدر اخبار هوانوردی مملکت بازگشته است. پرونده ای که هر چند سال یکبار به عناوین مختلف باز می شود و موجی از موافقان و مخالفان آن به راه افتاده و هر یک از متولیان حمل و نقل هوایی در دو بخش خدمات دهنده و خدمات گیرنده به اظهار نظرهایی می پردازند که جا دارد تحلیلی مختصر پیرامون آن داشته باشم و از یک نگاه صادقانه ، این موضوع را بررسی کنم.
لازم است پیش از ورود به مطلب ، اشاره ای کوتاه به ساختار هزینه ای یک شرکت هواپیمایی بپردازم تا درک یادداشت ساده شود؛
یک شرکت هواپیمایی تجاری با برنامه و بدون برنامه یا ایرلاین 3 رکن هزینه ای دارد که بر پایه آن ، نسبت به خلاقیت در مارکتینگ ، بازاریابی و عرضه صندلی سفر برای فروش می پردازند که البته کم شرکتی را می بینیم که در هر دو بخش مدیریت هزینه و مدیریت درآمد ، سرآمد ، حرفه ای و علمی ، عمل کنند. به عبارتی هنوز دخل شرکت ها کشویی و ماشین حساب آن ها چرتکه ای است.
این ساختار 3 بخشی نوعی از هزینه هاست که در دو بخش آن به صورت ساعت پرواز هزینه دیده می شود که البته در نگاه بین المللی و حرفه ای مدیریت حمل و نقل هوایی ، این هزینه ها را به صورت " هزینه صندلی عرضه در یک کیلومتر یا یک مایل " مورد محاسبه قرار میدهند که اصطلاحا CASM یا CASK نام دارد.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 524
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال


 راز سر به مهر حقوق‌های نجومی

"پس از گذشت بیش از ۳ ماه براساس گزارش آقای نوبخت کار غیرقانونی صورت نگرفته و کسی هم مجازات نشده است."
به گزارش تسنیم، متن یادداشت محمدکاظم انبارلویی با عنوان «راز سر به مهر حقوق های نجومی» را در ذیل از نظر می‌گذرانید:
محمدباقر نوبخت در آستانه هفته دولت در یک برنامه‌‌ تلویزیونی در خصوص حقوق‌های نجومی گفته است؛ (1)
1- هیچ کس در این باره به قوه قضائیه نرفت چرا که حقوق‌ها غیرمتعارف بود، اما غیرقانونی نبود.
2- اینکه 1000 نفر حقوق غیرمتعارف دریافت می کردند غلط است فقط 3 درصد حقوق نامتعارف می‌گرفتند که 13 نفر آنها یا استعفا دادند یا برکنار شدند.
3- همه مدیرانی که استعفا کردند، از ذخایر کشورند.
4- شورای حقوق و دستمزد مصوباتی گذراند. بر اساس آن تحت هیچ شرایطی هیچ یک از افراد سیاسی حقوق بیش از 10 میلیون تومان دریافت نمی‌کند، حتی برای بنگاه‌های اقتصادی هم نمی‌توانند بیش از 18 میلیون و 900 هزار تومان پرداخت کنند.
حقوق متعارف چیست؟ غیرمتعارف کدام است؟ از این میان به چه حقوق‌هایی نجومی گفته می‌شود؟ اینها سوالات انحرافی در موضوع غارت بیت المال مسلمین در پرداخت های غیر قانونی است.
اصل 53 قانون اساسی می‌گوید؛ کلیه دریافت‌های دولت در حساب‌های خزانه داری کل متمرکز می‌شود. همه پرداخت‌ها در حدود اعتبارات مصوب به موجب قانون انجام می‌گیرد.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 507
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال


 الزامات احیای سازمان اموراداری و استخدامی

اگر از نقد آقای روحانی بگذریم که با شعار احیای سازمان مدیریت، دو معاونت توسعه مدیریت و معاونت برنامه‌ریزی را در هم ادغام کرد که حقیقتا ۳ سال فرصت طلایی برای اصلاحات ساختاری و توانمندی نیروی انسانی را زایل کرد،اصل اقدام یک کار مثبتی بود.
به گزارش تسنیم لطف الله فروزنده در یادداشتی با عنوان «الزامات احیای سازمان امور اداری و استخدامی» آورده است:
رئیس جمهور محترم در گفتگوی تلویزیونی، یکی از دلایل احیای سازمان امور استخدامی را وقوع حادثه حقوق‌های نجومی بیان کردند؛ در این ارتباط اگر از نقد دولت بویژه آقای روحانی بگذریم که با شعار احیای سازمان مدیریت، دو معاونت توسعه مدیریت و معاونت برنامه‌ریزی را در هم ادغام کردند که حقیقتا مصداق فرصت‌سوزی شد و 3 سال فرصت طلایی برای اصلاحات ساختاری و توانمندی نیروی انسانی را زایل کرد، اصل اقدام یک کار مثبتی بود. اما چند نکته قابل توجه است:

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 519
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال


 ادب گفتگو

آقای خرازی می‌گوید؛ همین مسائل مالی و حقوق‌های کلان در دولت قبل هم وجود داشت. کافی است فیش حقوقی رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزرا و استانداران دولت یازدهم را با دولت دهم مقایسه کرد و دید آیا این مسائل در دولت قبل هم وجود داشت؟
به گزارش تسنیم متن یادداشت محمد کاظم انبارلویی با عنوان " ادب گفتگو"‌به شرح ذیل می باشد:
مناظره آقایان حسین شریعتمداری و سید صادق خرازی در برنامه نگاه یک سیما در خصوص برجام، فیش‌های حقوقی، بدعهدی آمریکا و... دارای نکات جالب و آموزنده ای بود و اگر برای فهم مخاطب ارزش قائل شویم، عیار صحت و اتقان اظهارات هر یک از دو طرف را می‌توانیم مورد سنجش قرار دهیم.
تمرکز این یادداشت روی دو نکته‌ای است که آقای خرازی به آن در مورد پول نفت و فیش‌های نجومی پرداخت. آقای خرازی در این مناظره در باره فروش نفت در دولت نهم و دهم گفت: 700، 800 میلیارد از پول مردم غارت رفت. این پول‌ها کجا رفت؟ مردم در این باره سوال دارند.
وی همچنین در توجیه فیش‌های نجومی گفت: همین مسائل مالی و حقوق‌های کلان در دولت قبل هم وجود داشت.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 548

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




جدیدترین تصاویر

با ما در ارتباط باشید

نماد اعتماد