خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

احمد فیروزی، مدیر گروه انرژی های تجديدپذير ستاد حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یادداشتی به بررسی مسیر آغازین جامعه استارتاپی پرداخته است.

كلاس دانشگاه تموم شده و می خواهی به سرعت خودت رو برسونی به بچه های تيم، تا مگه آخر هفته مدل كسب و كاری كه قراره بر اساس اون ايده خودتون وارد بازار كنيد، رو تموم كنيد!

ترافيك خيابون ها وحشتناك!

 بی آر تی غلغله!

 شاخص آلايندگی هم كه هميشه بالای 100!

 فقط مونده بود باتری موبايلت هم تموم بشه!

چقدر طول ميكشه برسی به بچه ها؟ حداقل يك ساعت!

شايد بشه گرسنگی رو تحمل كرد ولی موبايل خاموش رو نه! يك ساعت بی خبری از تحولات جامعه استارتاپی و بدتر اين كه ميشد در طول مسير، آنلاين با اعضای تيم در ارتباط باشی تا حداقل كار نخوابه!

چاره چيه؟ پاوربانك؟ (اون كه ظهر خالی شد)؛ كابل usb راننده تاكسی؟ پاوربانك بقلی؟

كاش ميشد از اولين دكه يه باتری يكبار مصرف (البته با قيمتی كه بصرفه) می خريدی! يا يه ايستگاه شارژ هوشمند (با انواع خروجی) كه با كارت مترو چند وات  ساعتی باتری رو زنده ش كنی!

می مونه ترافيك! يه موتورسيكلت برقی كه برای ربع ساعت اجاره كنی و بتونی در نزديك ترين فاصله تا مقصد، رها كنی و هزينه ش رو با موبايلت پرداخت كنی!

اينجوری با يه حس خوب ميرسی به بچه های تيمت و با يه حال خوب، چكش های آخر رو ميزنی روی مدل كسب و كار و كاملش می كنی!

شايد شروع كردن يك يادداشت رسمی برای نوروز 97 با اين ادبيات، كمی غريب باشد! اما مگر می شود مشكلات و چالش های جامعه رو با تفكراتی كه آنها را به وجود آورده ايم، حل كنيم!؟

مگر انواع و اقسام سياست های حمايتی دولتی، اسناد راهبردی، يارانه ها، عوارض رنگارنگ، جريمه ها و ...، كمك خارق العاده ای به باز شدن گير و گرفتاری های جامعه كرده است؟

مگر کمک های مالی بلاعوض (كه معمولاً هم به كسانی رسيده كه ارتباطات درست و نادرست  داشته اند)، دردی از فضای كسب و كار كشور درمان كرده است؟

مگر اقتصاد مبتنی بر مصرف بی رويه و هدررفت منابع، جز ايجاد فرهنگ و انتظارات رانتی نتيجه ای داشته است؟ (بحران منابع آب و خاك و انرژی برای نسل امروز و آينده را ناديده می گيرد!)

برای حل چالش های اساسی كشور، در ستاد انرژی معاونت علمی، تنها به عقل و تدبير خود اكتفا نكرده ايم و سراغ افكار و ايده های نو و همت عالی اجزا جامعه نوپای استارتاپی حوزه انرژی رفته ايم: كارآفرينان و تيم های خلاق و پای كار، مربيان، دانشگاه ها، خدمات دهنگان، سرمايه گذاران آينده نگر، هلدينگ های پيشرو و ...

در سال 96؛ اين مسير سخت و پرچالش اما جذاب و اميدبخش را شروع كرديم. شركت های دانش بنيان دور هم جمع شدند، مشكلات و انتظارات را مطرح كردند، چند رويداد كارآفرينی برگزار شد و نهايتاً شتابدهنده تخصصی كسب و كارهای انرژی ايجاد شد و توسعه پيدا كرد. نكته بارز اين است كه عمده كار بر دوش بخش خصوصي واقعی بود و كارآفرينان در پيشانی كار بودند!

شركت ها و تيم های دارای محصول  سخت افزاری و نرم افزاری مسيرهای نفوذ در بازار و توسعه كسب و كارهای خود را جستجو نمودند: توربين بادی عمود محور، سيستم توليد برق و حرارت خورشيدی، ذخيره ساز هيبريد انرژی، خدمات آنلاين بهينه سازی موتورخانه ها، پلتفرم ناوگان حمل و نقل برقی از موتورسيكلت تا اتوبوس برقی، استارتاپ های مديريت پسماند خانگی و ...، همگی در حال تلاش برای ايجاد و توسعه زيست بوم كسب و كارهای حوزه انرژی ايران هستند.

ما به عنوان عضوی از جامعه استارتاپی انرژی، اين راه را شروع كرده‌ايم و:

متعهد هستيم كه در سال آتی نيز با انرژی و انگيزه دو چندان، مسير را همراه با ساير اعضا اين جامعه ادامه دهيم؛

متعهد هستيم كه نقشی به جز يك دولت هوشمند، تسهيلگر و حامی كسب و كارهای فناورانه و نوآورانه حوزه انرژی بر عهده نگيريم؛

متعهد هستيم به ايده ها و راه حل های كارآفرينان و نخبگان كشور احترام گذاشته و پشتيبانشان برای اجرايی نمودن موثر آنها باشيم؛

اميدوارم در سال 97، كارآفرينان موفق كشور، حضور جدی تری در بخش انرژی داشته و تجارب ارزشمند خود را با ساير فعالان به اشتراك بگذارند.

اميدوارم در «جامعه استارتاپی حوزه انرژی»، به اين ديدگاه مشترك برسيم كه «مشاركت افراد بيشتر، برای تمام افراد جامعه مفيد است و مناسبات آن بازی برد و باخت نبوده و همه می توانند برنده باشند».

سال 97؛ سال متفاوتی برای استارتاپ های حوزه انرژی خواهد بود؛ ان شاءالله.

احمد فیروزی - مدیر گروه انرژی های تجديدپذير ستاد حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید