خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.50 (3 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

با پیشرفت فناوری و ظهور دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید، فناوری اطلاعات به صنعتی زیرساختی در بسیاری از صنایع تبدیل شد و به همین دلیل نقش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در تحول صنایع و جوامع، پررنگ و غیرقابل انکار است.


دنیای امروز، دنیای تحولات سریع و گسترده در تمام ابعاد است، فرآیند افزایش متقاضیان اشتغال امروز گریبانگیر همه کشورهای جهان است و با توجه به محدودیت های به وجود آمده در بخش تولید و با توجه به ضرورت گسترش خدمات در ابعاد مختلف، بیشتر کشورها توجه ویژه ای به ظرفیت های این بخش برای ایجاد اشتغال دارند در کشورهای توسعه یافته این معضل با رشد و گسترش مشاغل خدماتی برطرف شده است.

به گفته مسئولان در ایران 50 درصد اشتغال در بخش خدمات، 33 درصد در بخش صنعت و 17 درصد در بخش کشاورزی است، در راستای این تحولات صنایع وابسته به رساننده های خدمات الکترونیکی و دیجیتالی از جمله اپراتورها، روز به روز در حال گسترش هستند، با ظهور MVNO ها (اپراتورهای مجازی تلفن همراه)، شرکت‌های اپراتور خدمات ارتباطی از حوزه انحصاری خارج شده و به سمت رقابتی پیش خواهند رفت، به ویژه با توجه به گسترش کاربردهای فضای مجازی و خدماتی که در این بخش می‌توان ارائه داد، زمینه و بستر مناسبی از موقعیت‌های بالقوه برای ایجاد اشتغال به وجود آمده که در صورت برنامه‌ریزی درست درباره آن، می‌توان از همه آنها بهره مند شد. اشتغال های دیجیتالی و خدمات دیجیتالی  با تکیه بر ابتکار و کارافرینی، شاخص های مهم برای توجیه سرمایه گذاری های اشتغال زا است.

نامگذاری سال جاری تحت عنوان "حمایت از کالای ایرانی" توسط مقام معظم رهبری، بیانگر استمرار اولویت و دغدغه‌ ایشان در حوزه اقتصاد کشور بوده و بر همین اساس، عنوان سال جاری را  به موضوع حمایت از کالای ایرانی اختصاص داده‌اند البته کالای ایرانی، مفهومی عام بوده و دربرگیرنده کالاها و خدمات ایرانی است، باتوجه به شعار امسال باید میزان نیاز بازار برای ایجاد فرصت ‌های شغلی در بخش صنعت، خدمات و کشاورزی شناسایی شود و با ایجاد تکنولوژی نو و اصلاح فرآیند  مخصوصا دربخش خدمات اشتغالزای در این حوزه توسعه یابد .

زمانی که از کالای ایرانی صحبت می شود منظور کالایی با کیفیت بالا، بادوام، دارای خدمات پس از فروش، برخوردار از استانداردهای ملی و قابل رقابت در عرصه بین المللی است که توسط کارآفرینان ایرانی تهیه و با کار کارگر آموزش دیده، ماهر و متخصص ایرانی تولید می شود، حمایت از کالای ایرانی را در گرو پشتیبانی از نیروی کار ایرانی است ونخستین گام در حمایت از کالا و خدمات ایرانی می باشد.

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های صنایع مرتبط با فناوری اطلاعات و به ویژه صنایع مخابراتی تمرکز این صنایع بر راه‌های دستیابی به توسعه پایدار، ایجاد رشد اقتصادی و همگام شدن با تحولات روز جامعه است. از سوی دیگر با پیشرفت فناوری و ظهور دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید، فناوری اطلاعات به صنعتی زیرساختی در بسیاری از صنایع تبدیل شد و به همین دلیل نقش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در تحول صنایع و جوامع، پررنگ و غیرقابل انکار است. شرکت‌های خدمات ارتباطی جهت پوشش جامع تمام اهداف آینده پژوهانه خود و محقق ساختن سیاست های دولت می بایست تصمیم به بازمهندسی کانال فروش و توزیع  و تغییر ساختار در این حوزه را داشته باشند و مؤلفه‌های متعددی که موجب جهانی شدن یک کالا یا خدمت می‌شود را مد نظر قرار دهند. از آنجا که بسیاری از استراتژی‌های کلان، وابستگی شدید به ساختار فروش دارد، با چنین تغییری کل «بوم کسب و کار» تحت تاثیر قرار می‌گیرد. برای پیدا کردن راه‌های جدید ورود به آینده و ساختن محیط‌های تازه که منافع آن متوجه شرکت باشد نه رقیبان، چابکی مهندسی فروش ضرورتی دو صد چندان پیدا کرده است.

 امروزه پس از تحلیل شرایط موجود از لابه لای تمامی مدل های خلاقانه حوزه فروش خدمات ارتباطی ، راه حل ایده آل در جهت بهبود شرایط  کسب و کار، به فعالیت واداشتن عوامل فروش ارزیابی شده است. در مهندسی جدید فروش، برنامه تغییرات در حالی به نتیجه مورد انتظار منجرمیشود که افراد مناسب در نقش های مناسب انتخاب شوند تا به وسیله هوش انسانی بالقوه که در عصر تکنولوژی نیزهمچنان غیر قابل پیش بینی ورقابت ناپذیراست بازار فروش را بازمهندسی سازند. با وجود گستردگی مدل‌های کسب و کار می‌توان از مدل فرانچایز به عنوان یکی از اشکال کسب و کار نام برد که در تمامی دنیا طرفداران خاص خود را دارد (لازم نیست چرخ را اختراع کند). در این مدل یک شرکت یا برند در ازاء دریافت پول به یک شخص حقیقی یا حقوقی اجازه استفاده از دارایی‌های خود را تحت قرارداد مشخصی اعطا میکند (با شرایط و استاندارد مشخص). در این مدل مسئله بسیار مهمی که لازم است مورد توجه قرار گیرد، مسئله برندسازی است.

 طبیعی است که وقتی یک تولیدکننده، نشان کالای خارجی را برای فروش کالای خود به کار می‌برد، توجه به مسئله کیفیت و خدمات پس از فروش دیگر مفهومی نخواهد داشت. لذا در تعامل سازنده، شفاف و پایدار میان مصرف‌کننده و تولیدکننده مقوله برندسازی تجاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به طوری‌که مصرف‌کننده داخلی به راحتی و با اتکا به برندهای تجاری ملی خوشنام، کالاها و خدمات مورد نیاز خود را تامین کرده و تولیدکننده نیز در جهت تقویت و گسترش برند تجاری خود تلاش مضاعف کند. بدین ترتیب، مصرف‌کننده احساس خواهد کرد که توجه و التزامش به فرهنگ خرید کالای داخلی از سوی تولیدکنندگان داخلی نیز مورد احترام و تکریم واقع می‌شود. مراکز فروش و خدمات ایجاد شده توسط مدل فرنچایز نه تنها محلی برای ارائه خدمات تحت پوشش برند موفق و دارای اعتبار هستند، بلکه. فرد به محض دریافت شعبه‌ی خود، از تمام مزایای یک کسب و کار چند ساله بهره‌مند می‌شود و شریک مستقیم دانش، تکنولوژی به روز و مشتریان بشمار می‌آیند. با توجه به متدولوژی‌های جدید فروش در فرایند پیاده سازی طرح جدید، مهندسی تصویر ذهنی مشتری بسیار حائز اهمیت میباشد. فرنچایز خدمات محور نه تنها تمامی مزایای برونسپاری را دارا است، که خود شاخصی از کار آفرینی است، بلکه عواملی کاملا حرفه‌ای در انتهای ترین رویه از فرآیند فروش به فعالیت واداشته می‌شوند که به بهترین صورت ممکن پاسخگو نیازهای مشتریان و درخواست کنندگان محصولات و خدمات هستند خدمات انسانی بهتر و استاندارد باعث کاهش ساختار هزینه  و افزایش درخواست و گسترش شبکه توزیع و فروش می‌شود. در این مدل برای موفقیت در بازار، استاندارهای کیفیت ارائه خدمات به بهترین حالت ممکن محفوظ نگه داشته است. نوع رویکرد نگاه از پایین به بالا (از مشتری تا ارائه دهنده خدمات) می‌تواند راه‌کارهای نوآورانه و اشتغالزای این حوزه را شفاف سازد به نحوی که کاوش در پیدا کرد «چه چیز مطلوب است و همان را عرضه کرد یا این ‌که چه چیز را می‌توان عرضه و آن را محبوب ساخت» کلید اصلی موفقیت این مدل نواورانه خواهد بود همچنین از اثر شلاقی در این مورد نباید غفلت کرد،با توجه به پیچیدگی های ارائه فروش وخدمات ارتباطی ایجاد مراکز و فروشگاه های هدفمند و مطابق با مدل فرنچایز، آمیخته بازاریابی و 4P  با کیفیت بالاتری قابل ایجاد و بهره برداری خواهند بود.

شرکت هایی که مایل به پیاده سازی مدل جدید می باشند باید  فرای دیدگاه خلاقانه خود در ایجاد این مراکز، اصول اولیه فروش را فراموش نکنند و مسائل کلیدی این حوزه را در لابه لای فرآیندهای جاری  در نظر داشته باشند تا بتوانند با ایجاد ساختاری کاملا علمی ومنعطف به ساده سازی فرآیند های فروش بپردازند. این طرح نه تنها امتیازات حائز اهمیتی را برای طرفین قرارداد ایجاد خواهد کرد ، بلکه نمونه ای شاخص از کارآفرینی پایدار را نیز در بطن خود نهفته دارد.

ضرورت پایداری در کارآفرینی به اندازه خود مقوله ی کار افرینی اهمیت دارد. قالب فرنچایزخدمات می تواند با اثر بخشی کسب و کار ها به ویژه برای کارآفرینان نو پا کمک شایان توجهی باشد. دسترسی به منابع با ارزش های جدید سبب معتبر شدن کسب و کار در قالب فرنچایزخدمات میشود. نگرش و ذهنیت کارآفرینانۀ افراد با در نظر گرفتن نهادهای درگیر در حوزه خدمات ارتباطی می تواند بر فرایند کارآفرینی پایداراثرگذار باشد تا نتایج حاصل از آن در ابعاد اقتصادی، اجتماعی  را به سمت و سوی توسعۀ پایدار هدایت کند.

شرکت های کوچک و متوسط 90 در صد کسب و کا ر ها را در سراسر جهان به خود اختصاص می دهند، بخش فناوری اطلاعات به عنوان یکی از بخش های سودآور در دنیا شناخته شده است، کارآفرینان حوزه­ ارتباطات و فناوری اطلاعات، استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) ها نقش ویژه و مرتبطی در تضمین رشد اقتصادی به شیوه‌ای پایدار و فراگیر دارند. آنها با پتانسیل منحصر‌به‌فردشان برای ایجاد تاثیر طولانی‌مدت در اقتصاد جهانی، منطقه‌ای و ملی در توسعه راه‌حل‌های نوآورانه و ICT محور در تلاش‌اند و همچنین در اقتصاد دانش‌بنیان فعلی به‌عنوان منبع مهم مشاغل جدید، به‌ویژه برای جوانان شناخته می‌شوند.

مزایای طرح برای شرکت اصلی:
توسعه کم هزینه ( بدون پرداخت اجاره بها و استخدام نیروی انسانی در هر مرکز )
انجام فعالیت فروش متناسب با فرهنگ خرید هر منطقه (بومی سازی )
افزایش سهم بازار با روشی نوآورانه
بازوهای اجرایی جهت بازمهندسی فروش در کل کشور و تغییر تصویر ذهنی مشتری
ایجاد درگاه های قابل اعتماد جهت کنترل بازار و جلوگیری از تخلفات
داشتن انبار منطقه ای محصولات،  بدون پرداخت هزینه انبارداری و نگهبانی

مزایای طرح برای مراکز:
استفاده از برند شرکت اصلی و عدم نیاز به هزینه در ساختار برند
استفاده از فرآیند مدیریتی مشخص و موفق که مداوم با دقیق ترین متدها در حال بازنگری میباشد
کاهش ریسک کسب و کار و احساس امنیت خاطر در اتصال به یک برند قوی و ساختار یافته
برخورداری از حمایت اجرایی و عملیاتی شرکت اصلی در شرایط بحران
برخورداری از اقلام تبلیغاتی و تجهیزات اداری توسط شرکت اصلی
برخورداری از به روز بودن سیستم های پشتیبانی و عملیاتی انفورماتیک فروش به کمک شرکت اصلی
برخورداری از آموزش های ضمن خدمت نیروهای فروش در مراکز توسط شرکت اصلی
برخورداری از کمیسیون ویژه در طرح های فروش که به صورت انحصاری به این مراکز، توسط شرکت اصلی واگذار میشود.

با توجه به لزوم ارتقای ارزش برند و ایجاد یک شبکه فروش و توزیع انحصاری در سراسر کشور، افتتاح این مراکز(شعبات) به عنوان بازوهای قوی اجرایی به صورت انحصاری در راستای اهداف  شرکت اصلی، می تواند فروش و خدمات سریع را در کل کشور پوشش دهد. همچنین این مدل خلاقانه و پیاده سازی شده در حوزه خدمات ارتباطی ، با ایجاد تغییرات در بخشی از مدل کسب و کار برای بسیاری از شرکت ها و یا استارت آپ های فعال در این حوزه، سودآوری قابل توجهی را برای آن مجموعه تجاری به همراه دارد.


زهرا کوهکن (پژوهشگر کسب و کار فناوری اطلاعات)
منبع: خبرگزاری فارس

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید