خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 2.75 (4 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بارها و بارها زمین خورد و ورشکسته شد اما هر بار به ادامه راهی که آغاز کرده بود مصمم تر می شد، او حالا با یادآوری تلخ و شیرین راه از کندوهایش عسل برداشت و هم دستاوردهای جدیدی از کار و تلاش ارائه می کند.


12 سال پیش مغازه لوازم التحریر داشت و چرخ های زندگی اش را از همین راه می چرخاند، چرخ روزگار که برگشت بدهکار شد، نه سرمایه ای ماند و نه راهی برای جبران بدهی.
روزهای سخت زندگی برایش از راه رسید و بارها برای تامین کوچکترین نیازهای زندگی درمانده شد.
از روزی سخن می گوید که دوستی برایش یک کندوی زنبور عسل آورد و تلاش و حرکت زنبورها باعث شد تا او هم به تکاپو افتد و زندگی را بار دیگر از سر گیرد.
از زنبورهای وحشی کوه های اطراف کمک می گرفت تا کندویش بی عسل نماند، رفته رفته به تعداد کندوها اضافه شد و زندگی می رفت تا روی شیرین خود را به او نشان دهد اما مزرعه نوپای او گرفتار بیماری شد و باز هم زمین خورد، حالا همان یک کندو را هم نداشت ولی امید همراه همیشگی او شده بود.
این تجربه تلخ بارها برایش تکرار شد، دوازدهمین بار هم به زمین خورد و زنبورستانش نابود شد، اما امید در او ریشه گرفته و دیگر خبری از یاس و ناتوانی در وجودش نبود.
موسی شریفی را همه اهالی کردستان به نام مرد عسل می شناسند، او امسال تولید کننده برتر عسل کشور شناخته شد، مرد 39 ساله ای که مدرک تحصیلی آنچنانی ندارد اما توانسته در حوزه تجربه کارآفرین و کاردان باشد.
اهل دزج در 20 کیلومتری قروه است، سال گذشته توانست در زمینه آموزش بهره برداران مقام اول کشور را از آن خود کند.
سالانه به 400 نفر زنبورداری و پرورش زنبور عسل آموزش می دهد و در پایان دوره به هر کدام از افرادی که آمده اند تا یاد بگیرند، یک کندو هدیه می کند.
متوسط تولید عسل در هر کندو در فصل برداشت پنج کیلوگرم است اما موسی شریفی توانسته از هر کندو 18.5 کیلوگرم عسل برداشت کند یعنی بیش از سه برابر.


راز خود درمانی زنبورها
او عقیده ای به آنتی بیوتیک ندارد، امراضی که باعث شد بارها و بارها زنبورستانش به قبرستان تبدیل شود، مصمم شد آنتی بیوتیک را از چرخه درمان و پرورش زنبورها حذف کند و زنبورها وادار به خود درمانی شوند.
می گوید: 9 سال وقت گذاشتم تا بالاخره آنتی بیوتیک را حذف کردم و به روش بیولوژیک موفق به کنترل بیماری زنبورها شدم.
او برای اولین بار در ایران توانسته کندوهای چوبی را حذف و کندوهایی از جنس فوم را جایگزین آنها کند و دلیل این کار خود را جلوگیری از اتلاف دما و فراهم کردن زمینه رشد بهتر زنبورها عنوان کرد.
کار او جواب داده و حالا سه برابر جمعیت دیگر زنبورستان های کشور، در زنبورستان خود زنبور دارد، این را کارشناسان هم تایید کرده اند.
در حالیکه متوسط هر کندو پنج تا 6 قاب است، زنبورستان های این تولید کننده برتر عسل کشور تا 20 قاب را هم در خود جا داده است، می گوید: این کندوها تا 40 قاب را هم در خود جای می دهند.


عسل در سبد دارویی مردم
پوشش گیاهی منطقه و تنوع آن را زمینه‌ای برای توسعه زنبورداری می داند و معتقد است: عسل دارویی شفابخش است که باید در سبد دارویی مردم قرار گیرد.
شریفی در زمینه عسل درمانی هم فعالیت دارد و 33 نوع محصول تولید می کند که هر کدام در جای خود مهم و قابل توجه است.
او باز هم اولین در تولید محصول خاص از این اقتصاد شیرین در ایران است.
می گوید: سرکه عسل محصولی است که می تواند در تنظیم باکتری های معده و متعادل کردن آن موثر باشد و تا حالا یک هزار لیتر از این محصول تولید کرده و برنامه بهاره اش تولید 20 هزار لیتر سرکه عسل است.
شریفی که حالا عضو پارک علم و فناوری استان کردستان است، اضافه کرد: شرکت دانش بنیانی در دست ثبت دارم و پیشنهادی از شرکت آلمانی - ترکیه ای دریافت کرده ام تا کارخانه ای برای تولید سرکه عسل در استان راه اندازی کنیم و در مراحل مقدماتی طرح هستیم.
تولید ژل رویال به عنوان یکی از محصولات گران قیمت عسل را هم انجام می دهد و امسال 10 کیلوگرم از این محصول برداشت داشته است.
شریفی تنها به عسل زنبور اکتفا نکرده و دستگاهی طراحی کرده که متناسب با شرایط آب و هوایی استان کردستان است و بوسیله آن زهر زنبور عسل برداشت می کند، ماده ای گرم و خشک که سرشار از پروتئین بوده و در کشورهای پیشرفته استفاده درمانی بسیاری دارد.
او تنها تولید کننده این محصول در استان است و در مرحله آزمایشی 10 گرم زهر زنبور عسل برداشت کرده است، می گوید: سال آینده به صورت جدی تر در این زمینه فعالیت می کند.
وی از گرده گل هم می تواند برداشت کند و امسال موفق به برداشت 300 کیلوگرم گرده گل شده است.



اقتصادی شیرین و با برکت
او که روزی یک کندوی زنبور عسل داشت حالا صاحب 500 کندو است و زنبورستان هایش در شهرهای دزج، پاوه، نوسود و دزفول شهد شیرین کار آفرینی را به کام بیکاری می ریزد.
شریفی با اشاره به برکات این اقتصاد شیرین گفت: برای 18 نفر به صورت مستقیم توانسته ام شغل ایجاد کنیم و با تسهیلات 160 میلیون تومانی بانک کشاورزی در نظر دارم کارگاه بسته بندی عسل را راه اندازی کنم.
وی از احداث ایستگاه پرورش ملکه در دزج هم خبر داد و افزود: بدنبال ثبت اختراع دستگاه سه کاره ذوب عاج و موم هستم، دستگاهی که موم را از ناخالصی ها جدا می کند تا موم عاج شده برای ایجاد بافت در اختیار زنبور قرار گیرد.
بستنی عسلی، شیرینی عسلی، اسپری برموم، چند نمونه کِرم و ماسک عسلی و مربای خام بدون واسطه حرارت با استفاده از عسل و میوه خشک از دیگر فرآورده هایی است که این تولید کننده نمونه آنها را تولید و فرآوری می کند.
او که تحصیلات عالی ندارد، در زمینه تجارب خود در مراکز علمی - کاربردی استان های کردستان و کرمانشاه تدریس می کند و پشتیبان زنبورداران در سقز، سنندج، قزوین، تبریز، ارومیه، همدان، تهران، کرمانشاه و لرستان است.


همت لازمه شکست ناپذیری
زمین خوردن و افتادن برای همه ما انسان ها طبیعی است و اگر نباشد، زندگی رنگ یکنواختی به خود می گیرد، اما اگر فکر و ذهن ما درگیر همان زمین خوردن بماند، دیگر نای حرکتی برای جسم باقی نمی ماند، کافی است حرکت کنیم که برکت خدا شامل حالمان شود.

 

خواندن گفت و گوی قبلی با آقای شریفی تحت عنوان  " وقتی نیش ورشکستگی به نوش کارآفرینی تبدیل می شود" خالی از لطف نیست.


گزارش از کلثوم مومنی
منبع: ایرنا
انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید