خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

زهرا کمالی بعد از قطع نخاع شدن همسرش براثر سقوط از درخت گردو، در سال 90 اقدام به ایجاد یک گلخانه برای پرورش و تولید گل کرد و بعد از گذشت 7 سال تنوع گیاهی این گلخانه به 100 نوع رسیده است.


زهرا کمالی 27 ساله ساکن روستای ملاحسن شهرستان مانه و سملقان و صاحب یک پسر 10 ساله است، در سال 90 درخت گردو سرنوشت او و همسرش را تغییر داد.

مهدی جمالی، همسر او با افتادن از درخت گردو در این سال از ناحیه پا و کمر قطع نخاع شد و براثر این حادثه ویلچر عضو جدیدی از خانواده آنها شد.

در همان سال مهدی برای آزمون استخدامی شرکت کرده بود مدتی را مشغول به کار شد ولی با معلول شدن در کارش تعویق افتاد.

فاطمه برای بهتر شدن روحیه همسرش و رفع مشکلات مالی تصمیم به ایجاد شغل در منزل گرفت.



کارتان را از چه زمانی و چگونه آغاز کردید؟
فاطمه : باتوجه به علاقه ای که به گل و گیاه داشتیم تصمیم گرفتیم در زمینه پرورش و تولیدات گل و گیاه ایجاد اشتغال داشته باشیم، براین اساس در سال 90 از قلمه زدن گلهای خانگی در آشپزخانه شروع شد.

مهدی : بعد از آن پارکینگ ماشین را با نایلون کشی و ایجاد فضای دمایی مناسب برای پرورش گلها آماده کردیم، بعد از مدتی این توانایی را در خود یافتیم که می توانیم موفق شویم.

 


با چه مشکلاتی روبرو شدید؟
مهدی:  با شهرداری آشخانه هماهنگ کردیم که قلمه های رز که دور می ریزند را به ما بدهند و ما بعد از اینکه به تولید رسیدیم گل ها را از ما خرید کنند، به تولید انبوهی در گل رز و شمشاد رسیدیم ولی متاسفانه از خریدن تولیدات ما خودداری کردند و این باعث شد که مدتها زمان و هزینه ای که صرف کردیم به دورریز تبدیل شود.

مهدی : ناراحت کننده تر این بود که بعدها متوجه شدیم که گل ها و شمشادها را از خارج استان و با قیمتی بالاتر خرید کردند و مشکل بزرگ عدم هماهنگی ادارات این است که پست های اداری زود به زود تغییر پیدا می کنند و فرصت برای به سرانجام رساندن یک کار ندارند.

 مهدی: نداشتن فضای مناسب بزرگترین دغدغه و مشکل ما است که نیاز به سرمایه دارد در حالی که ما از آغاز کار تاکنون تنها با وام 10 میلیون تومانی که بسیج داده است توانستیم کار را ادامه دهیم.

برای تولید همه فقط تشویق می کنند اما زمانی که باید به مرحله اجرا برسد پا پس می کشند و ما را تنها می گذارند، این در حالی است که گاهی اوقات در جامعه یک شخص با ثبت یک شغل به صورت صوری هم که شده از وام آن استفاده می کند، ما فضا را داریم کار را داریم و می گوییم نیاز داریم کمک نمی شود.

باتوجه به اینکه معلول هستم، تاکنون از بهزیستی هم موفق به دریافت وام نشده ام و جهاد کشاورزی اعلام کرده در صورتی با پرداخت وام موافقت می شود که حداقل زمینی با مساحت 3000 متر داشته باشیم.


 



از چه زمانی کار را توسعه دادید؟
فاطمه : بعد از مدتها با افزایش تنوع گیاهی اقدام به اجاره یک زمین 120 متری در روستا در سال 93 کردیم و کار را به صورت تخصصی از این سال ادامه دادیم.

 

تنوع گل و گیاهانتان به چند نوع رسیده است؟
مهدی:  بعد از گذشت هفت سال فضا را در حدی که بتوان کار را ادامه داد ایجاد کردیم، ولی به استاندارد لازم نرسیده ایم  و این شرایط باعث شده تا در فصل تابستان و زمستان که گرما و سرمای هوا زیاد است دور ریز زیاد باشد.

فاطمه: تنوع گل و گیاهان 100 نوع است که این تنوع در فصل های سرد با توجه به اینکه گیاهان آسیب پذیری بیشتری دارند به 70 نوع می رسد.

 

چه تعداد نیروی کار دارید؟
فاطمه: به صورت ثابت من و همسرم کارها را انجام می دهیم و در زمان قلمه زنی وجابجایی گلها حدود پنج نیرو گرفته می شود تا کارها انجام شود و یک نیروی ثابت هر هفته گل ها را به بازار محلی برای فروش می برد.

 

بازار کارتان چگونه است؟
فاطمه: فروش تولیدات مان فقط در بازارمحلی هفته ای یک روز در شهر آشخانه انجام می شود و متاسفانه شرایط و هزینه را برای ارائه تولیدات در نمایشگاه های فصلی در استان را نداریم.

مهدی: با هماهنگی هایی که با شهرداری آشخانه شده بود، قرار بود غرفه دائمی با هدف زیباسازی شهر و ایجاد مکانی برای فروش گل و گیاه به ما داده شود  که آن هم به نتیجه نرسید و در مرحله حرف ماند.

 



وضعیت اقتصادی بازار چه تاثیری در روال کار شما پیش آمده است؟
فاطمه: فروش در بازار محلی شهر باتوجه به اینکه تنها یک روز در هفته بود خوب بود و تولیداتمان به فروش می رسید، اما باتوجه به فضای اقتصادی که در بازار ایجاد شده ، بر کار ما هم تاثیر گذاشته و مردم زمانی که به غرفه گل می رسند، با بیان جمله " از گل واجب تر هم است " بدون وارد شدن به غرفه از آنجا دور می شوند.

 

گل هایتان در چه رنج قیمت هستند؟
فاطمه: از دو هزار تومان شروع می شود و گرانترین آن با 200 هزار تومان عرضه می کنیم.

 

قلمه ها را از کدام استان ها تهیه می کنید؟
قلمه های خانگی را از داخل استان تهیه کردیم و باتوجه به اینکه گل های آپارتمانی هم فضای کمتری می خواهد در این بخش هم وارد شدیم و سایر قلمه ها را از شهر چالوس خریداری کردیم.

 

سخن آخر:
فاطمه : آرزو دارم روزی برسد که ما در سطح استان و کشور به یک تولید کننده بزرگ گل و گیاه تبدیل شویم و سرمایه ها از استان خارج نشود.

مهدی: دراین سالها با مطالعاتی که داشتم علم تولید و نگهداری گل را به خوبی به دست آورده ایم و اگر از لحاظ بودجه و داشتن یک فضای مناسب تامین شویم، می توانیم در فضای بزرگتر افراد بیشتری را به کار گیریم و بتواند کسب درآمدی برای خانواده ها شود.

 

گفتگو از آرزو رحمانی
منبع: عصراترک
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید