خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

انتخاب شدن به عنوان کارگر نمونه کشور، رویای بسیاری از کارگران است؛ اما کارگر نمونه معلول امسال می‌گوید: این انتخاب برایم اهمیتی ندارد؛ دوست دارم با کار کردن صدایم شنیده شود و مرا بشناسند.


روزهای پایانی سال که بحث تعیین حقوق و دستمزد مطرح می شود بسیار درباره کارگران و دغدغه ها می شنویم و پس از آن در اردیبهشت ماه هفته کارگر را داریم که دوباره این قشر مورد توجه هستند و در برنامه ها و مراسم مختلف از کارگران برتر در بخش های مختلف تقدیر می شود و مسئولان کشور دغدغه ها و مشکلات آنها را می شنوند.

به سراغ یکی از کارگران نمونه رفتیم و درباره فعالیت ها و دغدغه هایش گفت و گو کردیم.

«محمدرضا خلج» امسال به عنوان کارگر نمونه معلول معرفی شد، اما خودش معتقد است بیشتر کارآفرین است.
وی که 14 سال پیش در یک حادثه دچار معلولیت شده درباره نوع فعالیت خود، می گوید: پس از آن حادثه تصمیم گرفتم برای معلولان و اشتغال آنهایی که تا پیش از این توجهی نداشتیم، قدمی برداریم.
خلج افزود: سال 1386 ایده تشکیل شرکت تعاونی را به همراه دیگر دوستانم داشتم و می خواستم به کمک تسهیلاتی که سازمان بهزیستی به معلولان می دهد زمینه اشتغال را برای آنها فراهم کنم.
وی ادامه داد: ابتدا باید بسترهای لازم را برای حضور معلولان در شهرستان خمین را فراهم می کردم چرا که با توجه به شمار بالای ازدواج های فامیلی، 2 هزار و 700 معلول جسمی و حرکتی در آن زندگی می کنند و لازم بود تا زمینه رفت و آمد آنها ایجاد شود و پس از آن بود که خمین به عنوان شهر بدون مانع برای معلولان تبدیل شد.
این کارگر نمونه گفت: سه یا چهار سالی است که در زمینه اشتغال معلولان، فعالیت می کنم و در بسیاری از موارد به معلولان و خیرانی که به دنبال کمک هستند راهنمایی هایی برای ایجاد کسب و کار با توجه به نیاز بازار ارائه می دهم.
حالا «شرکت تعاونی فراگیر معلولان» به همت «محمدرضا خلج» دو سالی است که با حضور معلولان شنوایی، حرکتی و ذهنی با تولید کیف، کفش و خیاطی فعالیت خود را آغاز کرده و روزانه 2 هزار جفت کفش تولید می کند.
این کارگر نمونه اظهارداشت: کارگران معلولی که در این کارگاه مشغول به کار شدند؛ علاوه براینکه درآمدی برای خود کسب می کنند حتی در بسیاری موارد کمک های بهزیستی را نیز دریافت نمی کنند.
وی ادامه داد: حقوق پرداختی به کارگران براساس میزان کار آنهاست و معمولا از 600 هزار تا یک میلیون تومان متغیر است و اکثر آنها حقوق تعیین شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دریافت می کنند.
خلج با بیان اینکه مشکلی در فروش کالای تولیدی خود به بازار نداریم، اضافه کرد: پیش از تاسیس شرکت نیازسنجی های لازم برای فروش محصولات را داشتیم و در شرایطی هستیم که تقاضا برای تولیدات ما نیز وجود دارد.
وی گفت: با توجه به سفارش هایی که دریافت کردیم زمینه ایجاد اشتغال برای 250 نفر دیگر نیز در شرکت وجود دارد.
خلج افزود: شرکت را با 50 میلیون تومان احداث کردیم و هم اکنون سرمایه آن به 350 میلیون تومان رسیده و باتوجه به اینکه شرکت تعاونی هستیم در پایان هر سال از سود خالص شرکت، سود افراد پرداخت می شود.
وی درباره مشکلات پیش روی کارگاه خود می گوید: گرانی مواد اولیه اصلی ترین مشکل ماست و علاوه بر آن با توجه به محدودیت های جابه جایی کارگران نیازمند مکانی در حاشیه شهر هستیم تا کارگاه بزرگتری احداث کنیم.

 


آرزوی یک زن سرپرست خانوار؛ کمک نمی خواهیم مانع ایجاد نکنند
«پریسا رجبی» 27 سال سن دارد و یکی از زنان کارگر در شرکت تعاونی معلولان است. وی 6 سال پیش با همسرش آشنا شده و با وجود مخالفت های خانواده ازدواج می کند و سپس متوجه می شود که شریک زندگیش اعتیاد دارد و سرانجام نیز به همراه دختر 2 ماهه اش او را ترک می کند.
وی که اکنون سرپرست خانواده کوچک دو نفره خود است از کار در شرکت تعاونی به همراه دیگر معلولان احساس رضایت دارد و از اینکه می تواند درآمد مستقلی داشته باشد خوشحال است.
رجبی می گوید: با توجه به ساعت کاری ام ماهیانه 700 تا 800 هزار تومان دریافت می کنم و می توانم مایحتاج ضروری خود و فرزندم را تامین کنم.
وقتی از وی درباره دغدغه ها و آرزوهایش می پرسم می گوید: نگران آینده دخترم هستم و با توجه به شرایط حال حاضر جامعه انتظاری از مسئولان ندارم تنها اینکه مانعی برای ما ایجاد نکنند تا بتوانیم با کار و تلاش، نشانی تجاری برای خود داشته باشیم.
«مجید زمانی» 22 ساله کارگر معلول حرکتی است که از ابتدای تاسیس کارگاه به عنوان خیاط در این شرکت فعالیت می کند. وی پیش از این به عنوان کارگر رویه کوبی مبل و آشپزی فعالیت داشت.
وی درباره حقوق دریافتی خود می گوید: حقوق ماهیانه من بین یک میلیون و 200 هزار تومان تا یک میلیون و 500 هزار تومان است و با توجه به اینکه در بهزیستی پرونده داشتم وارد مجموعه شدم.
زمانی آرزو دارد که یک روز بتواند خودش کارگاه تولیدی کوچکی را به همراه دوستانش راه اندازی کند.

 


منبع: ایرنا
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید