خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.38 (4 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یک زوج جوان با انگیزه که هر دو در مقطع دکترا تحصیل کرده‌اند توانستند راه دل را پیش بگیرند و در زمینی بایری که متعلق به خودشان‌ بود و روزگاری بنایی مخروبه و خاک‌آلود بود، کاری راه بیاندازند که هم باعث افزایش دانش و تجربه خودشان ‌شود و هم به افزایش توانمندی علاقه‌مندان کمک کند و با این کار به صورت مستقیم برای 10 نفر و به صورت غیر مستقیم برای افراد زیادی اشتغالزایی کنند.

روزگاری یک زمین بایر در گوشه‌ای از محله حکیمیه که مدتی تعمیرگاهی برای ماشین‌های قراضه و دوره‌ای هم بنایی مخروبه و خاک‌آلود بود وجود داشت اما اکنون گلخانه‌ای بسیار زیبا که دل هر رهگذری را به سوی خود می‌کشاند در این زمین ایجاد شده است. در کنار گلخانه زیبا، کافه کوچکی ساخته شده و پشت آن به مکان تحقیقاتی در زمینه دامداری تبدیل شده است. طبقه بالای این گلخانه زیبا، چند کلاس آموزشی وجود دارد که بسیاری از روزها مملو از افرادی است که عاشق گل و گیاه و طبیعت هستند و دوست دارند در این زمینه کسب و کاری راه بیندازند. گردانندگان این مجموعه زوجی تحصیلکرده و خوش‌ذوق هستند که با انگیزه فراوان به تولید و عرضه گیاهان، آموزش و کارآفرینی می‌پردازند. «ندا رضائیان» دکترای کشاورزی است و همیشه آرزو داشته در مسیر تحصیلش به جایگاه استادی برسد و داشته‌هایش را در اختیار علاقه‌مندان این رشته بگذارد. «همایون بنانی‌» همسر او هم دکترای ژنتیک دام و علاقه‌مند به دامپروری است. این زوج جوان با انگیزه راه دل را پیش می‌گیرند و در زمینی متعلق به خودشان‌ کاری راه می‌اندازند که هم باعث افزایش دانش و تجربه خودشان می‌شود و هم به افزایش توانمندی علاقه‌مندان کمک می‌کند و با این کار برای 10 نفر به‌صورت مستقیم و برای افراد زیادی غیرمستقیم اشتغالزایی می‌کنند.

شروع کار با دست خالی
این زوج جوان مدتی را در شرکت‌های خصوصی و ارگان‌های دولتی کار کردند و متوجه شدند این نوع کارها با خلق و خوی‌شان جور درنمی‌آید و در آنجا رشد و پویایی لازم را ندارد چراکه هر دو دوست داشتند با ایده و فکر خلاق خود راه پیشرفت را باز کنند. برای همین به فکر راه انداختن ‌کاری متعلق به خودشان افتادند. سال‌ها پیش ملکی را در حوالی حکیمیه خریدند که به قول بانو رضائیان مخروبه‌ای بیش نبود. مدتی در این ملک، تعمیرگاه ماشین بود و هرازگاهی ماشین‌های داغونی در آن اطراق می‌کردند. چند سالی هم خالی و بدون استفاده رها شده بود، تا اینکه این زوج جوان تصمیم گرفتند این مکان را‌ آباد کنند. اگرچه در ابتدا سرمایه‌ای برای‌ آباد کردنش نداشتند، اما کلی دانش، تجربه و اعتبار در میان مردم داشتند و همین‌ها سرمایه اولیه آنها برای راه‌اندازی یک کار خوب و پردرآمد شده است. به‌طوری که علاوه بر خود، چرخ زندگی چند خانواده را می‌چرخاند. رضائیان می‌گوید: «سرمایه ما در حد خریدن یک عدد کامپیوتر و عوض کردن در و پنجره و چیزهای این چنینی بود. درحدی که فقط این مکان را از دل خاک بیرون‌ آوردیم. برای ادامه مسیر مانند خرید انواع گل، کود و وسایل تحقیقاتی و... هیچ پولی نداشتیم. اما خدا آدم‌های بسیار خوبی را سر راه ما گذاشت و آنها محصول اولیه را به‌صورت امانی در اختیارمان گذاشتند. در نتیجه داخل گلخانه و دامپروری و آزمایشگاه‌ها به خودی خود پر شد. ما هم بعد از فروش بلافاصله بدهی خودمان را پرداختیم و اینجا پا گرفت.»

شور و شوق اهالی
این زوج جوان در مسیر زندگی‌شان در برهه‌ای با یک شکست مالی مواجه شدند و افرادی سرمایه اولیه آنها را نابود کردند اما این شکست باعث ناامیدی‌شان نشده و دوباره بلند شده و حرکت کرده‌اند. به قول خودشان سریع خودشان را جمع و جور کردند. اما همیشه دوست داشتند محیطی سالم و قابل اعتماد راه بیندازند تا دیگران چنین شکست‌هایی را تجربه نکنند. رضائیان می‌گوید: «همین فکر باعث شد که اینجا برای ما برکت داشته باشد. آدم‌هایی که اینجا کار می‌کنند همه بسیار خوب هستند. ما کار این مجموعه را از آن خود نمی‌دانیم و معتقدیم تلاش همه باعث موفقیت مجموعه شده است و هر فردی که قدم خیری به نفع مجموعه برمی‌دارد، می‌داند که تأثیر این قدم خیر به تک تک افرادی که در این مجموعه کار می‌کنند می‌رسد.» همسرش صحبت‌های او را این‌طور ادامه می‌دهد: «هنوز یک ماهی از راه انداختن این گلخانه نگذشته بود که به سبب بافت محلی که داشت با استقبال خیلی خوب اهالی محله روبه‌رو شدیم. اهالی محله و شهرک‌های اطراف و دانشجویان دانشگاه در همسایگی‌مان خیلی به اینجا مراجعه می‌کردند. بعضی از اهالی بعدازظهرها به گلخانه سر می‌زدند و گل‌ها را نگاه می‌کردند. حتی ایده‌های خوبی می‌دادند. ما از شور و شوق اهالی انرژی و انگیزه زیادی گرفتیم و فهمیدیم راه را درست آمدیم. در واقع راهی را پیش گرفتیم که مورد علاقه مردم است. اکنون مردم از اینکه ما آن جای کثیف و دود‌آلود را به فضای زیبایی تبدیل کردیم، ابراز خوشحالی می‌کنند.»

از آموزش تا اشتغال
یکی دیگر از فعالیت‌های بسیار خوب این محققان جوان راه‌اندازی کلاس‌های آموزشی کاربردی در این مکان است. بانو رضائیان مدت یک و سال نیم برای اخذ مجور از فنی حرفه و نظام مهندسی کشاورزی تلاش کرده و در نهایت توانسته مجوز راه‌اندازی آموزشگاه را دریافت کند. تاکنون در طبقه بالای این مجموعه چند کلاس آموزشی مختلف در زمینه گیاهان و دام برگزار شده است. بانو رضائیان می‌گوید: «تاکنون کلاس‌های آموزشی چون تراریوم برگزار کردیم. در این کلاس تئوری و عملی نحوه کشت گیاه داخل شیشه را یاد دادیم. مهارت‌جویان با توجه به ساعت‌های مربوط و هزینه پرداخت شده مدرک نظام مهندسی یا فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند. همچنین کلاس پرورش کاکتوس یا پرورش بن‌سای که همان درختچه‌های کوچک داخل گلدان است در این مجموعه برگزار می‌شود. قیمت و ساعت کلاس‌ها هم زیر نظر نظام مهندسی کشاورزی و فنی و حرفه‌ای تعیین می‌شود. کاربردی بودن کلاس‌ها برای ما خیلی مهم است. چون این کلاس‌ها با هدف کارآفرینی برگزار می‌شوند.» بنانی هم به پرورش گوسفند و دامپروری می‌پردازد و افراد را در این زمینه توانمند می‌کند. او می‌گوید: «کلاس‌های اینجا کاربردی است. فردی که در کلاس‌ها شرکت می‌کند علاوه بر تکنیک کار، با مهارت و دانش لازم آشنا می‌شود و همه اطلاعات درباره حرفه دامپروری به‌عنوان یک شغل را به دست می‌آورد. این کلاس‌ها به‌عنوان یک چراغ راهنما فرد را برای راه‌اندازی حرفه راهنمایی می‌کند. به‌ویژه در دامپروری که خیلی‌ها برای راه‌اندازی شغل مراجعه می‌کنند.»

کارگاه‌هایی مناسب دانش‌آموزان
یکی دیگر از ویژگی‌های این مرکز قابل استفاده بودن برنامه‌های آن برای گروه‌های سنی مختلف حتی دانش‌آموزان است. این مجموعه آمادگی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان مدارس را دارد. بانو رضائیان در این‌باره می‌گوید: «یک بسته آموزشی10 جلسه‌ای که هر جلسه یک ساعت زمان می‌برد برای دانش‌آموزان مدارس طراحی کردیم. این بسته آموزشی برای مدارس دبستان و راهنمایی بسیار مناسب است. در این کلاس‌ها اطلاعات بسیار خوب و کاملی در زمینه گیاهان و جانوران به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و به آنها کمک می‌کند که با کشاورزی بیشتر و بهتر آشنا شوند. سرفصل‌های مختلف مانند سبزی‌کاری، کاشت زعفران، آشنایی با آفات گیاهی و... در این کلاس‌ها آموزش داده می‌شود. مدارس می‌توانند دانش‌آموزان را برای آموزش به اینجا بیاورند. در این مکان همه امکانات برای انجام کار عملی در اختیار آنها قرار می‌گیرد و بچه‌ها از نزدیک با انواع گیاهان آشنا می‌شوند. با این حال اگر مدارسی تمایل به حضور در این مرکز نداشته باشند، ما هم می‌توانیم کلاس‌های آموزشی را در مدارس برگزار کنیم. تاکنون با اینکه هنوز مدارس کار رسمی خودشان را شروع نکردند چند مدرسه از این طرح استقبال کردند و با ما تماس گرفتند. گاهی هم از نهادهای دیگر چند نفر برای آموزش مراجعه می‌کنند و بعد آموزش‌ها را به دیگران انتقال می‌دهند. به‌طور مثال یک دوره از جهاد کشاورزی برای آموزش به اینجا مراجعه کردند تا دوره‌ها را یاد بگیرند و در مناطق محروم به دیگران آموزش دهند.»

تولد نخستین بره
بخش تحقیقات دامپروری این مجموعه به عهده بنانی است. او با کارهای پژوهشی که در دانشگاه و زیر نظر استادان راهنما انجام داده با موضوع‌های علمی کار آشنا شده و تولیدی دام را هم در جاجرود راه انداخته بوده است. بنانی تحقیقات را در فضای پشت گلخانه انجام می‌داده و نتایج تحقیقات را به دامپروری منتقل می‌کرده و روز به روز بر تولید نسل خوب گوسفند می‌افزوده است. یک از کارهایی که این محقق جوان انجام داده، تولید گوسفندان با ژن مرغوب است. در واقع شرایطی را فراهم کرده تا گوسفندان علاوه بر بهار در پاییز هم تولید مثل داشته باشند. همچنین ژن چندقلوزایی را نسل به نسل انتقال داده است. در زمان‌های مختلف دامپزشکان برای معاینه گوسفندان می‌آمدند و در نهایت گوسفندان با ژن‌های خوب را برای باروری‌های بعدی نگه می‌داشت و گوسفندان با ژن نامرغوب را به کشتارگاه می‌فرستاده است. بنانی از زیباترین خاطره‌اش در دامپروری چنین می‌گوید: «شاید باور نکنید یکی از شیرین‌ترین خاطرات زندگی ما مربوط به تولد نخستین بره است. بره‌ای با ژن مرغوب که حاصل تحقیقات شبانه‌روزی‌ام بود. اکنون همان بره باردار است و یک بره سه ماهه در شکم دارد.» یکی از شعارهای این کارآفرین و جوان خوش‌فکر، به جای «از تولید به مصرف» توجه به «مصرف به تولید است.» او می‌گوید: «اول با آوردن محصول از یک تولید‌کننده دیگر سلیقه مردم را می‌سنجیم و بعد مطابق سلیقه آنها تولید می‌کنیم. در این صورت مسیر تولید ما منطبق بر خواست مشتری و عرضه و تقاضا با هم متناسب می‌شود.»

ارزش کارآفرینی
این مجموعه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و رضائیان در بخش گلخانه کار می‌کند. او گرایش گیاه‌پزشکی خوانده و عاشق کارش است برای همین از انواع گل‌ها و نحوه تولید آنها سر درمی‌آورد و هم بیماری گل‌ها را می‌شناسد. او یکی از مشاوران گل و گیاه در محله حکیمیه است. رضائیان می‌گوید: «خیلی وقت‌ها اهالی محله و شهرک‌های اطراف به اینجا مراجعه می‌کنند و درباره گل‌هایشان مشاوره می‌گیرند و من هم هرچه در توان دارم، در اختیارشان می‌گذارم. گاهی هم گل‌های بیمارشان را می‌آورند و من سم تجویز می‌کنم. خیلی وقت‌ها اهالی محله می‌گویند: «‌اینجا تنها جایی است که هرچه سؤال داریم پاسخ می‌گیریم.» این زوج جوان کافه کوچکی هم در کنار گلخانه راه انداخته‌اند که در آنجا فقط چای و دمنوش‌های گیاهی سرو می‌شود و با شناختی که از گیاهان و اثرات آن بر سلامتی دارند، دمنوش‌های مفید عرضه می‌کنند. البته این بخش توسط دو بانوی کارشناس علوم آزمایشگاهی اداره می‌شود. اینجا محیط دنجی برای دوستداران گل و گیاه فراهم شده تا زمانی برای استراحت و دیدن آن محیط و دورهمی سپری کنند. بنانی در این‌باره می‌گوید: «این زمین کنار دانشگاه آزاد است و اگر ما اینجا را اجاره دهیم درآمد بیشتری داریم. اما همین که با راه انداختن اینجا برای تعدادی کارآفرینی کردیم، بسیار لذت می‌بریم. بعضی از اینها بعد از اینکه در اینجا مشغول کار شدند ازدواج کردند بعضی بچه‌هایشان را عروس و داماد کردند و مخارج زندگی‌شان را تأمین کردند و این برای ما بسیار ارزشمند است.»

منبع: همشهری محله

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید