خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.50 (3 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

این روزها بسیاری از بیکاری رنج می‌برند درحالی‌که با اندکی ذوق و سلیقه و بدون داشتن سرمایه می‌توانند برای خود شغل‌ ایجاد کرده و درآمد مناسبی داشته باشند، کاری که تولیدکننده جوان اسدآبادی کرده است.

شاهین خاوری جوان 24 ساله اسدآبادی است که با دست خالی و بدون داشتن سرمایه برای خود و دیگران کارآفرینی کرده است.

وی دو سال است که در زمینه تولید میوه خشک فعالیت کرده و به لطف خداوند از درآمد خوبی برخوردار است به طوری که دیگران را نیز به فعالیت در این حرفه تشویق می‌کند.

خاوری در مورد چگونگی روی‌آوردن به این شغل به خبرنگار تسنیم گفت: ابتدا با توجه به وجود سیر و موسیر به مقدار زیاد در منطقه، تصمیم به خشک‌کردن آن‌ها گرفتم، اما سپس تصمیم به انجام کار در ابعاد گسترده‌تر و تولید میوه خشک گرفته و به کمک تسهیلات اقتصاد مقاومتی و بدون یک ریال سرمایه شخصی شروع کردم.

وی افزود: کارم را با دریافت 30 میلیون تومان وام در قالب تسهیلات اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی آغاز کرده و دستگاه و وسایل لازم را خریداری و کارگاه را در فضایی به مساحت 35 متر مربع راه‌اندازی کردم.

 

تولید 10 تن چیپس میوه در سال
خاوری با اشاره به اشتغال‌زایی برای دو نفر در کارگاه بیان کرد: ماهانه نزدیک به 400 کیلو محصول تولید کرده و بسته به نوع میوه‌های خشک شده به طور متوسط در یک سال 10 تن تولید داریم.

وی مطرح کرد: مقدار محصول تولیدشده از میوه‌ها متفاوت است به‌طوری‌که برای تولید یک کیلو چیپس از خرمالو به 4 کیلو از این میوه نیاز است، اما برای تولید چیپس سیب درختی 10 کیلو باید مصرف شود.

این تولیدکننده چیپس میوه اعلام کرد: محصولات را به صورت عمده و فله‌ای به تهران می‌فروشیم زیرا هنوز امکان بسته‌بندی ندارم، البته به دنبال ثبت برند مخصوص خود و بسته‌بندی محصول هستم.

خاوری با بیان اینکه در همدان خریدار عمده وجود ندارد، تصریح کرد: اینجا بیشتر طرف‌دار خرید جزئی هستند به همین دلیل محصول را به تهران برده و آن‌جا برای استفاده در داخل کشور یا صادرات بسته‌بندی می‌کنند.

وی با اشاره به روند کار خشک‌کردن میوه نیز گفت: فصل کاری 9 ماه در سال است به‌طوری‌که کار از نیمه خرداد که فصل برداشت توت فرنگی است، آغاز و تا اواخر اسفند با خشک‌کردن میوه‌های دیگر ادامه می‌یابد، اما از اوخر اسفند تا نیمه خرداد که فصل میوه خاصی نیست، تعطیل هستیم.

خاوری افزود: برای تهیه چیپس از میوه‌های درجه یک و کیفیت بالا استفاده می‌شود زیرا بیشتر خریداران چیپس میوه از طبقه بالا بوده و میوه‌های درجه 2 را نمی‌پسندند.

 

تولید میوه خشک به کشاورزان کمک می‌کند
کارآفرین اسدآبادی با تاکید بر درآمدزا بودن این شغل اعلام کرد: این کار توجیه اقتصادی بسیار بالا داشته و هرقدر سرمایه گذاری شود در مدت یک سال برمی‌گردد، البته سختی و زحمت خود را هم دارد.

خاوری با اشاره به سختی‌های کار بیان کرد: باید میوه‌ها را سه ماه در سردخانه نگه داشت تا فصل آن تمام شود و سپس اقدام به تهیه میوه خشک کرد، بنابراین باید سرمایه داشت تا بتوان هزینه 3 ماه نگهداری و زمانی که از فروش محصول به خریدار تا دریافت پول صرف می‌شود را گذارند.

وی اعلام کرد: کارگاه را با 15 میلیون تومان نیز می‌توان راه‌اندازی کرد، اما چون محصول را نسیه می‌خرند، یک ماه طول می‌کشد تا هزینه برگردد.

خاوری مطرح کرد: با این وجود تولید میوه خشک، کار خوب با سوددهی بالاست و در اسدآباد نخستین فردی بودم که این کار را انجام داده و پس از من 8 نفر دیگر به این عرصه تولیدی وارد شده و اکنون مشغول فعالیت هستند.

وی بیان کرد: دیگران هم می‌توانند وارد این حرفه شوند و اتفاقا با توجه به اینکه میوه‌های خوبی چون هلو، زردالو و شلیل در اسدآباد به مقدار فراوان تولید و زود هم خراب می‌شود، تولید چیپس از آن‌ها کمک زیادی به باغداران و کشاورزان می‌کند و اگر تعداد فعالان این عرصه زیاد شود می‌توان اسدآباد را به قطب تولید چیپس این میوه‌ها تبدیل کرد.

 

جوانان تمایلی برای ورود به این حرفه ندارند
خاوری افزود: در استان بیشتر میوه‌هایی چون هلو، زردآلو، شلیل و گوجه برای تهیه چیپس وجود دارد که اتفاقا مشتری زیادی هم دارد.

نخستین تولیدکننده میوه خشک در اسدآباد با بیان اینکه جوانان تمایل زیادی برای ورود به این حرفه ندارند، تصریح کرد: متأسفانه زحمت زیاد، نیاز به سرمایه درگردش بالا و 3 تا 4 ماه زمان برای برگشت سرمایه و سود کار موجب گرایش کم افراد جویای کار به این شغل شده درحالی که به تخصص زیادی نیاز ندارد.

خاوری با قدردانی از بسیج سازندگی برای کمک به کارآفرینی تأکید کرد: اگر مبلغ وام‌ها بیشتر و سود آن کمتر شود، بهتر است و کمک بیشتری به تولید کننده می‌کند.


گفت‌وگو از سمیه مظاهری
منبع: خبرگزاری تسنیم
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • مهمان - الن

    س لام
    من. فوق لیسانس مهندسی شیمی دارم
    بعد از کلی تحقیق میخام اینکارو شروع کنم امدم اصفهان برای خرید دستگاه ولی کلی سوال توی ذهنم برای خرید ایجاد شد اینکه کدومش واقعا بهتره، اگر بهم کمک کنید ممنونم،

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید