خانپور خبر داد:
4.5 میلیون دانشآموخته آماده ورود به بازار کار ایران
یک مقام مسئول در سازمان فنی و حرفهای کشور نقص ارتباط صنعت و دانشگاه را مهمترین چالش فراروی فارغالتحصیلان دانشگاهی برای ورود به بازار کار دانست و گفت: از کشورهای خارجی برای دریافت مهارت فنی و حرفهای به ایران میآیند.
به گزارش فارس، حمیدرضا خانپور، مدیرکل فنی و حرفهای استان تهران، اظهار داشت: به دنبال سیاستهایی که دولت و مجلس شورای اسلامی دارند، اقدامات سازمان فنی و حرفهای کشور در راستای افزایش مهارت و فرهنگ کسب و کار متمرکز شد.وی یکی از مهمترین مشکلات فعلی جامعه را حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه اعلام کرد و گفت: افراد تحصیلکرده پیش از آنکه به دنبال افزایش مهارت و آچاربهدستی باشند، مدرکگرا هستند.خانپور گفت:
این افراد پس از دریافت مدرک تحصیلی دیگر به دنبال کارهای یدی و دنیای واقعی کار نمیروند و بیشتر بر روی مشاغل پشتمیزنشینی و تشکیلاتی متمرکز میشوند، در این رویه کاهش انگیزههای کارآفرینی و کار یدی، طبیعی است.مدیرکل فنی و حرفهای استان تهران با اعلام اینکه در دنیا به ازای هر 6 کاردان یا تکنسین یک کارشناس وجود دارد، گفت:در ایران این رابطه برعکس بوده، به عبارتی دیگر به ازای هر 6 کارشناس، یک کاردان یا تکنسین وجود دارد؛ در کشور ما افراد خلاق، کارآفرین و کسانی که با دنیای واقعی کار آشنا باشند، کم داریم.وی معتقد است که فارغالتحصیلان دانشگاهی براساس اجبار و یا کلاس کاری وارد این عرصه شدهاند و در مقابل افرادی که وارد موضوع مهارتآموزی میشوند با شوق و علاقه به این حرفه میآیند.
* یکپنجم مراجعهکنندگان به کاریابیها، فارغالتحصیلان هستند
خانپور با بیان اینکه 4.5 میلیون نفر از فارغالتحصیلان دانشگاهی بیکار هستند، افزود: 3 میلیون نفر از بیکاران عمدتاً از افرادی هستند که در دانشگاهها مشغول تحصیلند؛ طبق آخرین آمار از بیکارانی که به سایت کاریابیها مراجعه میکنند، 20 درصد فارغالتحصیلان دانشگاهی هستند؛ به عبارت دیگر یک پنجم افراد مراجعهکننده به کاریابیهای سراسر کشور را دانش آموختگان تشکیل میدهند و به طور میانگین از هر 500 نفر جویای کار 100 نفر را دانشآموختگان دانشگاهی تشکیل میدهند و شاید آمار بیکاری دانشگاهیان بیش از اینها باشد که فعلا در این باره بررسی انجام نشده است.وی گفت: در این خصوص فلسفه وجودی سازمان فنی و حرفهای تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در بخشهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی است. بهطوریکه افراد با مراجعه به این سازمان با وجود تحصیل در دانشگاهها به دریافت مهارت مشغول میشوند.مدیرکل فنی و حرفهای استان تهران با انتقاد از اینکه کارشناسیهای ارشد شیلات، حتی رنگ میگو را هم ندیدهاند، گفت: علاوه بر این مهندسیهای ماشینآلات کشاورزی، نحوه کار با تراکتور را نمیدانند.
در دنیا هر مهندس ماشینآلات کشاورزی علاوه بر دریافت تئوریهای این رشته، باید بهطور عملیاتی دورههای تخصصی را بگذراند.
خانپور با بیان اینکه 6200 استاندارد شغل و شایستگی آموزشی در سطح سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور داریم، گفت: این استانداردهای شغلی از حرفههای مختلف تشکیل شده است که در مقابل رشتههای دانشگاهی بسیار گستردهتر و بهصورت جزئی ورود کرده است، درحالی که دانشگاهها باید 10 برابر فنی و حرفهای استانداردهای آموزشی و رشته تعریف میکردند.وی گفت: هدف سازمان آموزش فنی و حرفهای آمادهسازی و توانمندسازی جوانانی است که در صدد ارتقاء مهارت، یافتن شغل و ورود به بازار کار هستند و به این ترتیب و برای پاسخ به این نیاز، مهارت ها نیز تنوع و گستره وسیعی یافته است.وی ارائه 80 درصد از آموزشهای مهارتی در استان را توسط بخش خصوصی اعلام کرد و افزود: یکی از مهمترین راهکارهای تحقق توسعه اقتصاد پویا، مهارتآموزی در کشور و همگرایی و تعامل بیشتر با بخش خصوصی است.
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان تهران همچنین یکی دیگر از مشکلات اساسی در کشور را مهاجرت دانشآموختگان نخبه دانشگاهی عنوان کرد و گفت: مهاجرت این افراد به خاطر فرهنگ غلط در دانشگاههاست؛ این افراد با توصیههای دیگران دست به خروج از کشور میزنند؛ چراکه در این کشورها علاوه بر فرهنگسازی شغلی، اقدامات متناسب با آن انجام شده است.
وی گفت: با وجود هزینههای پایین آموزش در کشور ما، تربیت نیروهای انسانی متخصص، کشورهای دیگر در صدد جذب این افراد هستند، علاوه بر این دانشجویانی از خارج کشور بهعنوان نمونه از مسکو به تهران آمده تا دوره PLC را ببیند؛ چراکه هزینه این دوره نسبت به کشورش، بسیار پایینتر است؛ این افراد با دریافت آموزش، مجددا به کشور خودشان برای کار بازمیگردند.این مقام مسئول وزارت کار علاوه بر این کسب آموزشهای مهارتی فنی و حرفهای را رکن اساسی توسعه اقتصادی دانست و گفت: در صورتی که کسب مهارت در کشور مورد غفلت و کم توجهی قرار بگیرد به اشتغال کاذب و درآمد ناپایدار منجر میشود و به اقتصاد کشور آسیب جدی وارد میکند.مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان تهران در عین حال با تاکید بر نگاه اقتصاد مقاومتی و توجه دولت به سیاستهای منتهی به شغل، افزود: یکی از علل بیکاری در کشور فقدان مهارتهای مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است از این رو بهرهگیری از آموزشهای فنی و حرفهای به دلیل انعطاف پذیری نشات گرفته از بازار کار و ایجاد مهارت لازم در افراد نقش موثری در اشتغال دارد.خانپور همچنین از کارآفرینی به عنوان یکی از ویژگیهای برجسته آموزشهای مهارتی یاد کرد و گفت: افراد پس از کسب مهارت، تخصص و دانش فنی لازم توانایی خلق فرصتهای شغلی مناسب را به دست میآورند.خانپور در پایان تاکید کرد: با پیگیری مشکلات فارغالتحصیلان و افزایش مهارتآموزی در سراسر کشور و آموزش فرهنگ آچار به دستی شاهد کاهش آمار بیکاری در این قشر فرهیخته جامعه باشیم.