جدیدترین آماری که از مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده نشان میدهد ۹۰۰۰ کسبوکار خرد اینترنتی که درگیر قطع شدن ارتباطشان از تلگرام هستند در یک هفته اخیر با مشکلاتی مواجه شدهاند.
به گزارش دنیای اقتصاد، به گفته سید مرتضی موسویان، رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد، در آمار رسمی این سازمان ۱۹ هزار کانال شامددار به ثبت رسیده که از این تعداد ۹۰۰۰ کانال مرتبط با فروش کالا یا خدمات بودهاند.
به گفته او اما تفکیک این موضوع که چند دسته از این کانالها صرفا فروش کالا بودهاند ممکن نیست چراکه ارایه این آمار بر اساس خوداظهاری افراد بوده است.
موسویان با اعلام بیاطلاعی از رقم دقیق خسارتی که این کسبوکارها در طول متوقف بودن فعالیت تلگرام دیدهاند، میگوید: این سوال سختی است چراکه در هر صورت بخش گستردهای از این کسبوکارها متضرر شدهاند اما به دلیل اینکه ما نظارتی بر مسایل مالی این افراد نداشتیم و این دسته از کسبوکارها نیز بهصورت علنی درآمدشان را اعلام نمیکنند بهصورت دقیق مشخص نیست که چه ضرری متوجه این بخش شده است.
از سوی دیگر پس از قطع تلگرام حالا بسیاری از صاحبان این دسته از کسبوکارها سعی میکنند از طریق دیگر شبکههای موجود و ممکن با مشتریان خود ارتباطشان را حفظ کنند. واتساپ و اینستاگرام از جمله همین شبکههاست اما مسئولان دولتی نظر دیگری دارند و از رشد آماری استفاده کاربران از پیامرسانهای داخلی خبر میدهند.
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال هم اگرچه این افزایش آمار را تایید میکند اما میگوید بیشتر کاربران مراجعهکننده به پیامرسانهای داخلی از جنس گروههای خانوادگی یا آموزشی هستند و تا این زمان کسبوکارها و فروشگاههای آنلاین برای استفاده از این پیامرسانها مرددند.
موسویان ادامه میدهد: تمامی پیامرسانهای بومی تعداد دنبالکنندگانشان رشد چشمگیری داشته و این افزایش مخاطب درباره پیامرسان سروش به سه برابر هم رسیده است اما همین افراد نیز اغلب برای داشتن یک گروه چت خانوادگی یا دریافت خدمات آموزشی به سمت این پیامرسانها کشیده شدهاند و صاحبان کسبوکارها تاکنون تصمیم جدی برای مراجعه به این شبکهها از خود نشان ندادهاند.
قابلیتهایی که تلگرام برای تبادل اطلاعات و آسانسازی دستهبندی آنها برای کاربرانش ایجاد میکند یکی از دلایل محبوبیت آن محسوب میشود. تولید باتهای ویژه فروش محصولات در فضای تلگرام نیز مهم است. گفته میشود هزینه تولید هر بات بین ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان بوده است و با از دست رفتن این کانالهای فروش عملاً این باتها نیز کارکرد خود را از دست میدهند.
به گفته موسویان یک موسسه فرهنگی در حال آمادهسازی بستری است که از بسیاری از ویژگیهای تلگرام پشتیبانی میکند. او میگوید: بهطور مثال اگر کاربران تلگرام هزینهای برای ساخت رباتهای مخصوص این شبکه کردهاند، در این بستر میتوانند از همان رباتها استفاده کنند چراکه مدل کدنویسی استفادهشده در این بستر بسیار شبیه به تلگرام است. هرچند هنوز برای برگرداندن کاربرانی که عضو کانالهای تلگرام این کسبوکارها بودهاند، راهحلی پیدا نشده است.
او میگوید «ایتا» نام این پیامرسان است که فعلا در مرحله آزمایش قرار دارد و بهاحتمال زیاد بهزودی افتتاح خواهد شد اما با وجود طراحی شبکههای داخلی که قابلیت کاربردی کردن باتهای تلگرامی را دارند رییس مرکز رسانههای دیجیتال میگوید دارندگان کسبوکارهای تلگرامی علاقهای به استفاده از این بسترها ندارند.