کتی دیدی روزی را بهیاد می آورد که وقتی کوچک بود پدر و مادرش او را به فروشگاهی بردند تا خودش کاغذدیواری اتاقش را انتخاب کند. او با نگاه به کاغذدیواری های خالخالی و گلدار رنگی، در نهایت کاغذی را انتخاب کرد که عکس بزرگ میکیماوس با رنگ سیاه و سفید روی آن چاپ شده بود.
او می گوید: «فکر کردم این بامزه ترین کاغذدیواری است و بقیه چیزها در نظرم تکراری بود.»
این یک خرید متمایز بود، اما دو دهه بعد، شغلی را که دیدی برای خودش انتخاب کرد تحت الشعاع قرار داد. امروز او یک استارتآپ موفق در حوزه طراحی کاغذدیواری را به نام «گرو هاوس گرو» (Grow House Grow) اداره میکند. این شرکت همان سلیقه ای را که دیدی در کودکی داشت پیاده میکند: یعنی مدرن بودن، غیرمنتظره بودن و خیال انگیز بودن. در میان طراحیهای جالب و متنوع شرکت او می توانید میمون هایی بامزه با لباس قرمز، فانوس های کاغذی رنگی ژاپنی یا طراحی هایی با الهام از قصه ها بیابید. این کارها جزو پرفروش ترین محصولات شرکت هستند.
دیدی در اینباره میگوید: «سعی می کنم الگوهایی بزنم که عجیب، تک و جالب و در عین حال بادوام باشند.» او به مد کاری ندارد و طرحهایی را ترجیح می دهد که محوریتی داستانی داشته باشند و کاغذدیواری ها را به یک مجموعه عتیقه یا عکس های جمع آوری شده شبیه می کند. او معتقد است: «طرحهای داستان گونه به جذابیت کاغذدیواری ها می افزاید و ما دوست داریم محیط اطراف مان را با داستان های جالب پر کنیم.» همزمان، یک دکور خانگی هم داریم که از نظر زیبایی شناختی برای مشتری مطلوب است. «میخواهم کاغذدیواری های ما هم زیبا باشد و هم مشتری آن را دوست داشته باشد، اما در ضمن می خواهم چیزی را به فضای خانه اضافه کنم که به دنیای اطراف ما معنی دهد.» از جزئیات معماری گرفته تا خاطره های جالب و طرحهای نوستالژیک طرحهای کاغذدیواریهای این شرکت را دربرمیگیرد و هدف آن پر کردن فضای زندگی با چیزهایی است که محیطی هم شخصی و هم جهانی ایجاد کنند؛ درست مثل کاری که یک قصه انجام می دهد. هر الگویی که شرکت گروهاوسگرو طراحی می کند، قصه متفاوتی را تعریف و تلاش می کند خلاقانه و رمزآلود باشد.
شرکت گروهاوسگرو در سال 2008 با اندک پس اندازی که دیدی داشت، در بروکلین نیویورک تاسیس شد و بعد از یک شکست اولیه، از سال سوم عایدی آن دوبرابر شد. موفقیت دیدی با افزایش تقاضا برای طراحی های دکوراسیون جالب و نوآورانه همراه شده است. جاستین دیپیرو، طراح داخلی از استارتآپ هومپولیش میگوید: «در سالهای گذشته، فروش کاغذدیواری افزایش قابلتوجهی داشته است. این ساده ترین روش برای اثرگذاری و اضافه کردن جزئیات طراحی به یک فضا است.» شرکت هومپولیش هم در سه سال گذشته بیش از 10 هزار خانه و دفتر کار را طراحی کرده است. این استارتآپ علاوهبر افزایش تنوع الگوهای موجود، از تکنولوژی پیشرفته نیز بهره برده است. دیپیرو می گوید: «کاغذدیواری های امروز طوری طراحی می شوند که نصب و کندن آنها آسان باشد و دیگر نیازی نیست نگران خراب شدن دیوار باشید یا نگران باشید که باید یک کاغذدیواری را برای همیشه روی دیوارتان داشته باشید.» او به تولید کاغذدیواری های موقت اشاره می کند که به مشتریان امکان میدهد هر وقت می خواهند آن را عوض کنند و رنگ و الگویی را که دوست دارند داشته باشند. از نظر دیپیرو این میتواند برای افراد همواره مردد یا اجاره نشین ها گزینه خوبی باشد.
حالا استارتآپ هایی وجود دارند که به خانه های قدیمی هم جان می دهند. استارتآپ دیگری که در این حوزه حرفی برای گفتن دارد، هایگاندوست نام دارد. این استارتآپ مثل یک انکوباتور، هنرمندان و طراحان کاغذدیواری را پرورش می دهد و با آنها همکاری میکند. این شرکت که در سال 2008 توسط ایمیلاگوس و کریستین کوپ تاسیس شده، بهخاطر چاپ تصاویر جالب، مثل طراحیهای رویاگونه جولیا روتمن معروف شده است. لاگوس در این زمینه میگوید: «ما در هر مجموعه کارمان با طراحان و هنرمندان متفاوتی کار میکنیم و بنابراین طیف زیبایی شناسی گسترده ای در محصولات مان داریم که کار خالق آن را منعکس می کند.» شرکت هایگاندوست در دو سال گذشته رشد 60 درصدی داشته و قرار است خط تولید خود را به محصولات جدیدتری مثل پارچه و پرده حمام گسترش دهد.
علل رونق تولیدکنندگان کاغذدیواری
دلیل افزایش علاقه به استفاده از کاغذدیواریهای جدید چیست؟ دلیل عمده آن این است که تکنولوژی جدید به تولیدکنندگان امکان می دهد چاپ طرحها را آسانتر و با هزینه کمتری انجام دهند و دیگر بر دستگاه های چاپ سیلک متکی نباشند. این موضوع هم کیفیت کار را بالاتر می برد و هم قیمت را پایین تر می آورد. فاکتور دیگر وجود رسانه های اجتماعی است. حساب کاربری اینستاگرام طراحان نقش زیادی در الهام بخشی به مشتریان داشته است. کریستین کوپ، از بنیانگذاران هایگاندوست می گوید: «رسانه های اجتماعی در چند سال گذشته نقش مهمی داشته اند و تعداد افرادی که عکس دکورهای خانگی را می بینند روز به روز افزایش می یابد. این باعث می شود ذهن افراد سریع تر حرکت کند و ما فقط محدود به ژورنال های دکور نباشیم.» امروز افراد تقریبا هر طرحی را که برای دیوارهای خود بخواهند، می توانند پیدا کنند.
دنیای اقتصاد