مدیرکل دفتر آموزشهای کاردانش با اشاره به محدودیتهای ایجاد شده برای کارآفرینی در کشور، گفت: بسیاری از دانشآموزان خلاقیت دارند ولی محدودیتهایی برای شکوفایی آن وجود دارد که حاکم شدن غول کنکور بر برنامه درسی از جمله آنهاست.
به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری فارس، مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزشهای کاردانش وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالشهای آموزش کارآفرینی در نظامهای آموزشی با بیان اینکه یکی از چالشهای جدی ما فرهنگ کار و کارآفرینی است، اظهار کرد: تا زمانی که نتوانیم به درستی دانش و آگاهی لازم را برای کارآفرینی منتقل کنیم نتیجه آن میشود که در تعریف کارآفرینی عمدتاً بسیاری افراد، آن را برابر با ایجاد یک کسب و کار میدانند زیرا بیکاری موضوع روز است و تمرکز به سمت و سوی ایجاد یک شغل است.
وی با تأکید بر اینکه ارزش آفرینی و نوآوری در کارآفرینی بسیار مهم است، افزود: فرهنگ کار و کارآفرینی را باید توسعه دهیم؛ اسناد تکلیفی و تحولی بسیاری در این زمینه داریم و مطمئناً توسعه کار و کارآفرینی وظیفه یک دستگاه نیست و به تعامل و همراهی بین سازمانی نیاز دارد.
آذرکیش با بیان اینکه کمبود قوانین حمایتی در حوزه کارآفرینی از جمله عوامل عدم رشد مقوله کارآفرینی در کشور است، گفت: قوانین تکلیفی وجود دارد ولی به قوانین حمایتی نیاز داریم که هم بخش دانشآموزی و هم سایر سنین و دورهها را در بر میگیرد.
وی با اشاره به کمبود یک نهاد سیاستگذار بالاسری در حوزه کارآفرینی در کشور، ادامه داد: باید نهادی باشد که حوزه کارآفرینی را سامان دهد و تنظیم کند؛ دستگاههای مختلف ممکن است متفاوت عمل کنند؛ نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفهای سال گذشته در مجلس تصویب شد و اکنون آییننامه آن در دولت در دست تدوین است.
مدیرکل دفتر آموزشهای کاردانش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اکنون کارآفرینی در آموزش و پرورش نیز به عنوان یک رویکرد مدنظر است و کمک میکند بتوانیم در آینده خروجیهای بهتری داشته باشیم اما عوامل مختلفی در این امر دخیل است یعنی بسیاری دانشآموزان ما خلاقیت دارند ولی محدودیتهایی برای شکوفایی آن وجود دارد که حاکم شدن غول کنکور بر برنامه درسی از جمله آنهاست.
وی با بیان اینکه فرصت کارآفرینانه، محیط کارآفرینانه و فرد کارآفرین از ویژگیهای هنرستانهای ماست، گفت: اولین دستگاهی که مجموعه کارآفرینی را وارد نظام آموزشی کرده، وزارت آموزش و پرورش است اما آیا این آموزشها کافی است؟ اگر همه دستگاهها و نهادها وارد شوند، میتوانیم توجه ویژهای را به این امر معطوف کنیم.
آذرکیش افزود: سند تحول بنیادین به دغدغههای پیش رو پاسخ داده است و اجرای آن استلزاماتی نیاز دارد؛ در آموزش و پرورش رویکرد کارآفرینی وجود دارد و نیاز به هماهنگی بین دستگاهی داریم تا دانشآموزان از پیش دبستانی تا دبیرستان در یک فرایند آموزشی مشخص قرار بگیرند.
مدیرکل دفتر آموزشهای کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدرسه محیط پایه و اصلی یادگیری است اما یادگیری به مدرسه منحصر نمیشود، اظهار کرد: خانواده و جامعه نیز در یادگیری موثرند؛ با نبود یک فهم و درک مشترک از کارآفرینی مواجهیم.
وی ادامه داد: کشورهای موفق در دنیا دانشآموزان خود را در طول تحصیل در فرایندهای کارآفرینی قرار میدهند ولی در نهایت 5 درصد افراد در جهان به عنوان کارآفرینان موفق شناخته میشوند و 15 درصد به کسب و کاری که خودشان ایجاد کردهاند، وارد میشوند.
آذرکیش با تأکید بر لزوم وجود یک نهاد بالاسری سیاستگذار در امر کارآفرینی و حذف سایر موانع توسعه کارآفرینی گفت: چالش های دیگری چون تبلیغات صداو سیما درباره کنکور نیز وجود دارد که باید به آنها نیز توجه کرد.