یکی از ویژگیهای استارتآپها این است که روی یک مسئله و درد اجتماعی شکل گرفتهاند و یک نوآوری در حل مسئله اجتماعی دارند. یکی از راهحلهای تحول در اجتماع هم دیانت است اما اینکه آیا این مجموعه که با عنوان استارتآپهای دینی و مذهبی شناخته میشوند، همان است که میتواند تحول ایجاد کند یا خیر؟ هنوز جای تردید دارد.
به گزارش کارآفرین ناب، مرتضی تسخیری، کارشناس کارآفرینی و مشاور طراحی کسب و کارهای نوپا، در گفتوگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره مکانیزم عملکرد استارتآپها و همچنین استارتآپهای دینی و مذهبی پرداخت و عنوان کرد: تفاوت ماهوی استارت آپها با بیزینسهای گذشته در نحوه رشد آنان است که به شکل خطی نیست بلکه از همافزایی کمک میگیرد؛ بنابراین رشد خطی ندارند بلکه دارای یک رشد جهشی هستند. از لحاظ منطق بازار هم اگر به این قضیه نگاه کنیم، منطق استارتآپها برخلاف نسل قبلی خود، روی بازاریابی سازگار با اجتماع یا در واقع منافع اجتماعی است.
تفاوت استارت آپ با سایر کسب و کارها
وی به ویژگی دیگر استارتآپها اشاره و اظهار کرد: ویژگی سوم آنها در مورد ورود به بازار است. در این مورد، استارتآپها تلاش میکنند در ورود ابتدایی مسائلی از قبیل اندازهگیری دیتا را مورد توجه قرار دهند، در صورتیکه تا قبل از آن با تجارتهایی مواجه بودیم که مبنای فعالیت و شروع به کار آنها، برنامهریزی بود. نکاتی که بیان شد تفاوتهای عمده استارتآپها با سایر کسب و کارها است.
تسخیری درباره وضعیت کنونی ایران در حوزه فعالیت استارتآپها اظهار کرد: الان در ایران در عصر ترجمه هستیم؛ بدین معنی که کاملا استارتآپهایی که در دنیا شکل گرفته و تا حدودی رونق گرفتهاند را ترجمه کرده و وارد اکوسیستم ایرانی کردهایم و آنها را با اکوسیستم داخلی انطباق دادهایم. در واقع میتوان گفت که ما هنوز نتوانستهایم خالق یک استارتآپ موفق باشیم.
دلایل عدم موفقیت استارتآپهای ایرانی
مشاور طراحی کسب و کارهای نوپا با اشاره به کپی برداری بسیاری از استارتآپهای ایرانی گفت: هنوز نتوانستهایم اعلام کنیم که مبدأ یک استارت آپ از ایران است و بتوانیم آن را به سایر کشورهای جهان صادر کنیم. استارت آپهایی همانند دیجیکالا، اسنپ و ... همگی کپی برداری از نمونههای خارجی هستند و به همین دلیل است که معتقدم ما در عصر ترجمه و کپی برداری از روی سایر استارتآپها به سر میبریم؛ هرچند که در همین عصر هم شیرینیهای خاص خود وجود دارد اما همواره در این حسرت هستیم که استارتآپهایی را از خودمان دارا باشیم.
تسخیری درباره دلایل عدم موفقیت استارتآپهای ایرانی اظهار کرد: دلیل اینکه هنوز نمیتوانیم اعلام کنیم که مبدأ فلان استارتآپ در ایران است این است که ما در تغییر اجتماعی در مرحله خوبی نیستیم و جامعه ما اهل ریسک نیست و طبیعتا تجار و سیاستمداران ما هم اهل ریسک نیستند اما آرزو میکنیم که روزی بتوانیم در سطح استاندارد جهانی، هم از لحاظ مردمی و پذیرش ریسک و هم از لحاظ حاکمیتی به چنین بلوغی برسیم که بتوانیم شاهد این باشیم که استارت آپهایی از ایران شروع به رشد کرده و به جهان صادر شوند.
وضعیت استارتآپهای دینی و مذهبی در کشور
مشاور طراحی کسب و کارهای نوپا درباره استارتآپهای دینی و مذهبی در کشور نیز عنوان کرد: یکی از ویژگیهای استارتآپها این است که روی یک مسئله و درد اجتماعی شکل گرفتهاند و یک نوآوری در حل مسئله اجتماعی دارند. به نظر میرسد که یکی از راهحلهای تحول در اجتماع هم دیانت است اما اینکه آیا این مجموعه که با عنوان استارتآپهای دینی و مذهبی شناخته میشوند، همان است که میتواند تحول ایجاد کند یا خیر، هنوز جای تردید دارد.
وی در پایان درباره میزان تحول آفرینی استارتآپهای دینی و مذهبی گفت: هنوز نمیتوان این ادعا را پذیرفت که استارتآپهای دینی و اسلامی بتوانند تحول اجتماعی را به وجود بیاورند اما یک فرضیه این است که ما میتوانیم با استفاده از استارتآپها، جامعه بشری را یک پله به جلو ببریم.