رجایی:
ایران از حاکمان بلامنازع حملونقل دریایی دنیاست
رئیس منطقه بندرعباس شرکت ملی نفتکش با تاکید بر اینکه زیرساخت تعمیر کشتیهای غولپیکر در یاردهای کشتیسازی کشور وجود ندارد، حوضچه خشک را نیاز مبرم این بخش دانست و گفت: چه آمریکا بخواهد چه نخواهد ایران حاکم بلامنازع بخشی از حملونقل دریایی دنیاست.رامین رجایی در گفتگو با تسنیم با بیان اینکه بر اساس گزارش موسسه استاندارد انگلستان، شرکت ملی نفتکش ایران در حال حاضر بزرگترین ناوگان حمل و نقل نفت خام دنیا را در اختیار دارد، اظهار کرد: آمریکا چه بخواهد چه نخواهد با وجود تحریمهای گسترده و بیسابقه، با زحمات فراوان متخصصان داخلی، تکیه بر اقتصاد مقاومتی و توصیههای رهبر معظم انقلاب توانستهایم حاکم بلامنازع بخشی از حملونقل دریایی جهان شویم.
وی تاکید کرد: نیاز کشور به ناوگان حملونقل دریایی بهخصوص در بخش حمل نفت و گاز خیلی زیاد است که خوشبختانه مسئولان مربوطه نیز در این بخش عملکرد خوبی داشتهاند.رجایی در مورد شرایط پهلوگیری کشتیهای شرکت ملی نفتکش ایران در بندرعباس نیز افزود: اغلب کشتیهای شرکت ملی نفتکش ایران VLCC و تا آبخور 22.5متری طراحی شدهاند، این در حالی است که حداکثر آبخور در بندرعباس (اسکله فولاد) 13 متر است و به همین دلیل درحال حاضر فقط کشتیهای فرآوردهبر و افراماکس ما با حداکثر آبخور 13 متر در این بنادر هرمزگان تردد دارند ولی با توجه به پتانسیل بالا می توان گفت هنوز نتوانستهایم از بنادر این منطقه به خوبی استفاده کنیم.رجایی با بیان اینکه کشتیهای غول پیکر شرکت ملی نفتکش ایران بدلیل محدودیت آبخور نمیتوانند به نیمه شمالی تنگه هرمز نزدیک شوند، بیان کرد: کشتیهای غول پیکر ما عمدتا"در جزیزه خارگ یا عسلویه پهلوگیری میکنند.رئیس دفتر منطقه بندرعباس شرکت ملی نفتکش ایران با تاکید بر اینکه هزینههای لایروبی بنادر و اسکلههای بندر عباس بسیار سنگین است افزود: برای لایروبی یک بندر با آبخور13 متر و افزایش آبخور آن به 14 متر ، توسعه زیر ساختها و افزایش ظرفیت کانالهای عبور و اسکله ها میلیاردها دلار باید هزینه شود، به همین دلیل و از آنجا که این امر نیامند برنامه های بلندمدت است معمولا محموله های کشتی های غولپیکر ما در صورت نیاز این منطقه ، از طریق انتقال و حمل در لنگرگاه STS و توسط کشتیهای کوچکتر به این بنادر تخلیه می شود.وی اضافه کرد:درحال حاضر افزایش عمق آبخور اسکله های بندر شهید رجایی یا اسکله فولاد به 22.5 متر امکان پذیر نیست به طوری که ایجاد این زیرساخت ها شاید به یک دهه زمان نیاز داشته باشد.وی با اشاره به ضعف زیرساختهای دریایی و بنادر در کشور، دلیل این مسئله را نبود یک ساختار واحد در بخش دریایی دانست و با اشاره به لزوم تشکیل یک وزارتخانه دریایی گفت: هر چند سازمان بنادر و دریانوردی متولی این بخش است، اما باید در نظر داشته باشیم که یک سازمان نمی تواند توانایی یک وزارتخانه را داشته باشد.