وزیر راه و شهرسازی:
عدهای به دنبال توسعه حمل و نقل خصوصی هستند
طراحی شهری ریلپایه شود
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استفاده از حمل و نقل عمومی رو به کاهش است، حمل و نقل ریلی را بهترین مزیت برای جابجایی دانست و گفت: متاسفانه عدهای در عمل به دنبال توسعه حمل و نقل خصوصی هستند.به گزارش فارس، عباس آخوندی در هفدهمین همایش بینالمللی حمل و نقل ریلی اظهار داشت: بیش از 80 سال است که صنعت ریلی در کشور راهاندازی و هزاران میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است،اما هنوز سهم این مدل حمل و نقلی در جابهجایی بار مسافر کمتر از ده درصد است.وی افزود:
تلاش میکنیم با توسعه قطارهای سریعالسیر، صنعت ریلی آماده رقابت با حمل و نقل هوایی و جادهای باشد.وزیر راه و شهرسازی افزود: ترکیب قطارهای سریعالسیر با حمل و نقل حومهای و درون شهری بر نحوه زندگی مردم تاثیر میگذارد؛ قطار سریعالسیر، حومهای و شهری از مفاهیم حمل و نقل است که طراحی شهری را زیر و رو کردهاند.وی اضافه کرد: درحال حاضر 18 میلیون نفر در کشور در شرایط بد زندگی میکنند؛ 11 میلیون نفر در حاشیه شهرها هستند و 7 میلیون نفر نیز در میان شهرها به دلیل عدم بازآفرینی شهری دچار کیفیت نازل زندگی شدهاند.
آخوندی اظهار داشت: راه حل مسئله شهرنشینی ایران، نظام شهرنشینی ریل پایه است تا حمل و نقل برون شهری و درون شهری به عنوان ستون فقرات این مسئله عمل کنند.وی با انتقاد از اینکه متاسفانه در عمل به دنبال توسعه حمل و نقل خصوصی هستیم،گفت: باید کد نظام طراحی شهری عوض شده و ریل پایه شود.وزیر راه و شهرسازی به حمل و نقل حومه و توسعه آن در دولت اشاره کرد و گفت: در استانهای تهران و شهرهای شیراز، مشهد و تبریز موضوع قطار حومهای را دنبال کردهایم، با تردد این قطارها روزانه تردد 800 هزار وسیله نقلیه کاهش مییابد.آخوندی تاکید کرد: به راهآهن اعلام کردهام که در بازنگری سازمان راه آهن حمل و نقل حومه جایگاه جدیدی داشته باشد.وی با تاکید بر اینکه یکپارچگی حمل و نقل ریلی برون شهری و درون شهری را دنبال میکنیم گفت: در این دستگاه ایستگاههای قطار که تا پیش از این در جانمایی مشکلاتی داشتند، بهینه سازی میشوند.وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: به عنوان مثال در دولت قبل برای راهآهن شیراز- اصفهان صدها میلیارد تومان هزینه شد اما ایستگاه راه آهن 12 کلیومتر بیرون از شهر احداث شده است و همین موجب بروز مشکلات برای مردم شد. در حالی که در شیراز 4 طرح بزرگ ریلی اصفهان- شیراز، شیراز- بوشهر، شیراز- گلگهر، بندرعباس و متروی شیراز را داریم که همه باید با یکدیگر در یک مرکز جوینت شوند.وی به صرفهجویی مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: این موضوع از تولید سوخت مهمتر است زیرا به اشتغالزایی میانجامد و موجب رشد اقتصادی، ایجاد محیط زیست سبز و فناوری جدید میشود.