محمد جورابچی خبر داد:
معرفی ساخت پنج آزادراه برای سرمایهگذار خصوصی
مدیرکل مشارکت و توسعه آزادراهها با تأکید بر اینکه رقم عوارضی آزادراه باید مشوق بخش خصوصی در سرمایهگذاری باشد، گفت: استفادهکنندگان از آزادراه باید مزیت ایمنی مسیر، کاهش مصرف سوخت، سرعت و عدم تولید آلایندهها را در نظر بگیرند.محمد جورابچی در گفتگو با فارس ضمن تعریف آزادراه اظهار داشت: آزادراه مسیری است که با استانداردهای بالا طراحی میشود، طوری که خطوط رفت و برگشت آن از یکدیگر جدا است، تقاطع هم سطح ندارد و خروج از آن محدود است، ضمناً اغلب با پرداخت عوارض عبور همراه است.
وی ادامه داد: آزادراهها معمولاً برای اتصال دو یا چند نقطه جمعیتی بزرگ و استراتژیک از نظر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و اتصال به کریدورهای جهانی احداث میشود.جورابچی بیان کرد: اهداف احداث آزادراهها در ایران ارتقاء سطح ایمنی و سلامت عبور و مرور، افزایش سرعت جابهجایی و کاهش زمان سفر، کاهش هزینههای حمل و نقل، کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو، استفاده از موقعیت جغرافیایی ایران برای افزایش میزان ترانزیت کالا و مسافر در مبادلات منطقهای و جهانی و تسهیل رانندگی و آسایش مسافر است.
مدیرکل مشارکت و توسعه آزادراههای کشور با بیان اینکه احداث آزادراه اهداف فرابخشی نیز دارد، گفت: رشد و توسعه بخشهای اقتصادی و اجتماعی در سایه خدماترسانی و ارائه تسهیلات بهتر از اهداف فرابخشی احداث آزادراه است.
وی ادامه داد: میزان صرفهجویی در اقتصاد کلان کشور، کاهش آمار تصادفات و بالا بردن استانداردهای حمل و نقلهای جادهای سبب میشود که توسعه شبکه آزادراهی کشور به عنوان یک ضرورت اجتنابناپذیر مطرح شود.جورابچی افزود: در راستای اهداف فوق و به منظور دستیابی به استراتژی سیاستهای برنامهای دولت در واگذاری امور به بخش خصوصی، مشارکت در امر احداث آزادراهها مطابق با قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع پولی و مالی کشور و به عبارتی بخش خصوصی صورت میگیرد؛ این در حالی است که پس از گذشت سه دهه از تصویب این قانون و ایجاد تغییرات ساختاری، میتواند نقش سازندهای را در اجرای قانون اصل 44 بخش خصوصی دارا باشد.