خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


فرشاد مومنی:

کاهش ۳۰ درصدی نرخ تورم در زندگی مردم دیده نمی‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در دو سال گذشته تورم ۳۰ درصد کاهش یافته اما در کیفیت زندگی مردم اثر ملموسی نداشته و بر روی نرخ بهره هم آثار آن دیده نمی‌شود و این از علائم تاریخ‌زدگی است.به گزارش  تسنیم، فرشاد مومنی در همایش اقدامات اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش‌بنیان با بیان اینکه امروز شرایط بسیار خطیری را تجربه می‌کنیم اظهار داشت: آنچه امروز در کشور و منطقه رخ می‌دهد باید مورد توجه قرار گیرد و بایسته‌هایی برای این شرایط اجرا کرد.

وی با بیان اینکه باید کیفیت زندگی مردم و توان رقابت‌پذیری افزایش یابد، افزود: برای اینکه جایگاه ما در آینده جهان مشخص شود باید بایسته‌هایی که لازم و ضروری است اجرا و رعایت کنیم. عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: گام نخست این است که تصویر شفافی از واقعیت‌های موجود ارائه کنیم و برای روبرو شدن با این واقعیت‌ها جسارت لازم را داشته باشیم و نمی‌توان بدون مواجهه با واقعیت به سمت بهبود و وضعیت بهتر برویم.

مومنی با اشاره به سال‌های 84 تا 90 بیان کرد: در این سال‌ها دچار عقب‌افتادگی غیرعادی شدیم که باید این شرایط را مطرح و ریشه‌یابی کنیم. اما امروز مطرح می‌شود ولی در جهت زدوخوردهای جناحی از آن استفاده می‌کنند. وی تاکید کرد: دانش‌بنیانی این است که با علم بتوانیم مشکلات را ریشه‌یابی کنیم. در گزارش مهر سال 92 مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد در سالهای 84 تا 92 برای دستیابی به یک واحد رشد اقتصادی 5 برابر دلار بیشتر خرج کردیم. این استاد دانشگاه اضافه کرد: این نشان می‌دهد سازوکاری که در دستور کار قرار داشته باعث ایجاد بی‌سابقه‌ترین سطوح تجربه شده فساد را شاهد باشیم و باید برای مبارزه با آن مسائل را ریشه‌یابی کنیم و اگر ریشه‌یابی نکنیم اقتصاد مقاوم و دانش‌بنیان رخ نخواهد داد. عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: در سال پس از پذیرش قطعنامه 598 اقتصاد ایران رشد دو رقمی را تجربه کرده بود. اما اینکه چرا اکنون در حالی که به پایان اولین سال توافق هسته‌ای نرسیدیم از رشد منفی ترس داریم و باید این را در بیرون از ساخت و ساز جناحی به صورت علمی بررسی کنیم.مومنی با بیان اینکه دچار از کارافتادگی غیرعادی شدیم، گفت: هزار میلیارد دلار در یک دوره 10 ساله به اقتصاد ایران تزریق شده است در حالی که میزان جمعیت شاغل تغییر نکرده و این یک پدیده است.

وی با اشاره به بحران آب بیان کرد: امروز با بحران جدی آب روبرو هستیم اما آیا رفتار فردی و جمعی ما در قبال این مسئله تغییری کرده است؟ و نظام سیاستگذاری همان قفل شدگی به تاریخ و وابستگی به مسیر طی شده در قبال آب را طی می‌کند و رفتارهای فردی ما هم تغییری نکرده است. این استاد دانشگاه  ادامه داد: دردو سال گذشته تورم 30 درصد کاهش یافته اما در کیفیت زندگی مردم اثر ملموسی نداشته و بر روی نرخ بهره هم آثار آن دیده نمی‌شود و این از علائم تاریخ‌زدگی است.مومنی با بیان اینکه مسائل و مشکلات با تعارف حل نمی‌شود و باید آن را ریشه‌یابی کنیم  گفت: در آن صورت اقتصاد ما نه دانش‌بنیان می‌شود و نه مقاومت آن بالا می‌رود. رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد با اشاره به روی کار آمدن دولت یازدهم بیان کرد: از روی کار آمدن این دولت تا زمان تدوین لایحه بودجه 94 قیمت نفت در هر بشکه 60 دلار کاهش یافته است اما براساس لایحه بودجه سال آینده رفتارهای دولت و رفتارهای هزینه‌ای تغییر محسوسی نکرده است. وی افزود: این نشان می‌دهد که سنسورهای ما دیگر کار نمی‌کند و نمی‌توانیم نسبت به اتفاقات افتاده واکنش نشان دهیم. عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبابی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان داشته باشیم و آن اجرا شود دستاورد بزرگی را شاهد خواهیم بود به شرطی که بایسته‌های لازم را اجرا کنیم و در گام نخست به دنبال خلق ارزش افزوده از طریق دانایی باشیم.

مومنی ادامه داد:  درکشورهایی که دانش‌بنیان هستند سهم دانایی و خلق ارزش افزوده 4 برابر سایر عوامل تولید است و این در ایران فاجعه‌آمیز است که براساس گزارش بانک جهانی رتبه ایران در سهم دانایی و خلق ارزش افزوده نه تنها از کشورهای در حال توسعه کمتر است بلکه از میانگین اقتصادهایی که فقط صادر کننده مواد خام نیز هستند کمتر است.
وی با بیان اینکه مشکلات ساختاری هستند، بیان کرد: مسئله ساختاری راه حل ساختاری می‌خواهد و با ظاهرسازی و تبلیغات نمی‌توان مشکل ساختار را حل کرد. این استاد دانشگاه با بیان اینکه برای سنجش برنامه ششم نیاز به پارامترهایی داریم، گفت: یکی از این پارامترها قدرت انعطاف‌پذیری است که می‌تواند واکنش به موقع و مناسب به تغییرات بدهد و کانون اصلی هم نظام تصمیم‌گیری است. وی افزود: از اولین شوک نفتی که در سال 53 افتاد 85 درصد مشکلات آن در آخرین شوک نفتی تکرار شده است  و نظام تصمیم‌گیری قدرت انعطاف‌پذیری ندارد. وی با بیان اینکه تعداد دانشگاه‌ها 10 برابر شده است، گفت: تعداد دانشگاه‌ها چند 10 برابر شده اما ما اثری از آن مشاهده نمی‌کنیم و تربیت نیروی انسانی لازم است اما کافی نیست و شرط این است که علم در تصمیم‌گیری و اختصاص منابع فصل الخطاب باشد که از چنین چیزی در ایران خبری نیست و به همین دلیل فساد و ناکارآمدی بیداد می‌کند. مومنی با اشاره به اینکه دانایی‌محوری و مقاومتی شدن اقتصاد تابعی از بنیه ملی است، گفت: نقطه شروع بنگاه‌های تولیدی هستند و این در حالی است که هر تصمیم دولت باید  با ایجاد اشتغال مولد و طول عمر بنگاه‌ها رابطه داشته باشد که اگر چنین شد می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم.

وی با اشاره به تحقیق و توسعه گفت: براساس آخرین گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سهم بخش خصوصی در زمینه هزینه برای تحقیق و توسعه در ایران در حد صفر است و این در حالی است که 85 درصد تحقیق و توسعه از طریق بودجه عمومی و 11 درصد هم سهم بنگاه‌ها و شرکتهای بومی غیردولتی است که این یک علامت خطر و نگران کننده را نشان می‌دهد. مومنی با بیان اینکه بخش خصوصی هم به سمت رانت اقتصاد کشانده شده است، گفت: رفتار بخش خصوصی نشان می‌دهد که آینده اقتصاد ایران هم بر روی پایه این درب خواهد چرخید و علم‌محوری رخ نمی‌دهد. این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی صحبت از بخش خصوصی می‌شود به 10 بانک خصوصی امتیاز می‌دهند در حالی که سهم بانکهای خصوصی در تحقق سرمایه در 10 سال گذشته نزدیک به صفر بوده است و باید اعتماد از دست رفته تولیدکنندگان را برگردانیم و آثار آن را در هزینه‌ تحقیق و توسعه بینیم.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید