خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


 لطف‌الله فروزنده:

عامل اصلی رکود سیاست های داخلی است که تولید را قفل کرده است
 با رونق بخش مسکن یک سوم اقتصاد راه می‌افتد
واردات کالای چینی و بنزین رکورد زد

معاون پارلمانی دولت دهم توسعه تولید زنجیره ای و به توجه به بنگاه های کوچک و متوسط را راهکار خروج از رکود دانست و گفت: با خروج مسکن از رکود یک سوم اقتصاد کشور راه می افتد.به گزارش  تسنیم، لطف‌الله فروزنده در نشست "بررسی رکود اقتصادی و راهکارهای برون رفت از آن" در خبرگزاری مهر‬ با بیان اینکه گفتمان مقاومت منطقه در حال حاضر کل بازی های آمریکا را به هم ریخته است، اظهار کرد: بخشی از مشکلات ما به  نظام سلطه بر می گردد و بخش گسترده تر آن به مدل نگاه ما معطوف می شود.وی عنوان کرد: در حال حاضر دو چالش اصلی در حوزه اقتصادی داریم. رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ اول فروردین 1394 فرمودند پیشرفت اقتصادی را باید از ظرفیت های درون مردم ایجاد کنیم زیرا برخی ظرفیت ها در کشور وجود دارد که درست استفاده نشده یا استفاده نمی گردد.او افزود: اگر ظرفیت ها را بشناسیم و به کار گیریم، اقتصاد رشد می کند.

برخی گفتند تمام مشکلات کشور مربوط به تحریم هاست. در حالیکه این نگاه عقیمی است.فروزنده خاطر نشان کرد: یک نگاه در ارتباط با رشد اقتصادی می گوید که باید خودمان با استفاده از توسعه درون زا به نیروی انسانی و توانمندی خود تکیه کنیم و پیشرفت از درون باشد.

*عامل اصلی رکود سیاست های داخلی است که تولید را قفل کرده است
وی این اعتقاد را که باید با آمریکایی ها تعامل کنیم زیرا قدرت بزرگ است و اگر تعامل کنیم سرمایه گذاری و منابع به داخل کشور می آید، را نگاهی تکنوکراتانه دانست و گفت: این دیدگاه در حوزه خودرو نقض شد زیرا شاهد بودیم عده ای از صنعت ما کنار کشیدند اما در زمینه صنعت هسته ای این گونه نبود زیرا متکی به داخل بودیم و هیچ مشکلی برای مان پیش نیامد.
او خاطر نشان کرد: باید نگاه درون زا را نهادینه کنیم زیرا هر جا به درون توجه کردیم پیروز شدیم. سخت ترین بخش علم مربوط به نظامی است اما ما در شرایط تحریم ها رشد کردیم و الان به توانمندی بالستیک دست یافتیم.فروزنده ابراز کرد: سهم تحریم از رکود به عقیده همگان ناچیز است. عامل رکود سیاست هایی است که اتخاذ شده و تولید را قفل کرده است. صنایع کوچک ما چرا تعطیل شده است؟! اولین دلیل به بانک ها باز می گردد که به بخش تولید کمک نمی کند و علاوه بر اصل و بهره وام، باید تأخیر را هم جبران کنند.وی گفت: روز به روز نرخ واردات در این 2.5 سال افزایش یافته است و اینکه دولت تعرفه گذاری کند و جلوی این واردات بی رویه را بگیرد ربطی به تحریم ها ندارد و بحث مدیریتی است.
او افزود: مالیات بر 60 درصد بخش اقتصاد که تجارت و فعالیت های واسطه ای و رانتی است، فرار می کنند و این معلوم است که تولید آسیب می بیند. کشورهایی که از تولید حمایت می کنند منابع مالی صفر درصد می دهند اما الان باید 28 درصد سود، مالیات هم بدهد که معلوم است تولید ادامه نمی یابد.

*با خروج مسکن از رکود یک سوم اقتصاد کشور راه می افتد
وی گفت: مسکن 28 درصد اقتصاد را شامل می شود و 80 شغل به آن وصل است و وقتی بخش مسکن را اینطور کردید و آینده روشن آن معلوم نیست و مردم انگیزه ای برای سرمایه گذاری ندارند، مسکن تعطیل می شود و کارخانه سیمان، فولاد و کاشی دپو می شود.او افزود: کارخانه ها یا تعطیل یا محصولشان دپو است. 30 درصد بخش اقتصاد ما به تحریم ها باز می گردد. قول دادند تحریم ها را بردارند اما همین الان دو سه پرونده تحریمی از موشکی و حقوق بشر علیه کشور ما تهیه کردند.فروزنده با بیان اینکه نگاه اشرافی از زمان آقای هاشمی شکل گرفته است گفت: امام خمینی(ره) در این زمینه می‌فرمایند مواظب باشید که مدیران انقلاب از طبقه مرفع نباشند زیرا انقلاب آسیب می‌بیند.معاون پارلمانی دولت دهم خاطرنشان کرد: مدیری که در طبقه اشرافی زندگی می‌کند حال و روز محرومان را نمی‌فهمد.وی با بیان اینکه فلسفه اقتصاد ما براساس عدالت باید باشد، گفت: در اقتصادی که تنها برای سرمایه‌داران سرمایه‌گذاری شود محرومان به بند کشیده می‌شوند.معاون پارلمانی دولت دهم اظهار کرد: دولت باید به عنوان مجری به اقتصاد مقاومتی و عدالت اعتقاد داشته باشد تا به آن عمل کند.

فروزنده در ادامه این مراسم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه در وضعیت کنونی اقتصادی کشور آیا باید برخورد با رکود باید در اولویت قرار گیرد و یا تورم، گفت: مسئله مردم در حال حاضر موضوع اشتغال است. امروزه تمام افراد به این موضوع اعتقاد دارند که اشتغال مسئله و مشکل اصلی اقتصاد کشور است.وی اضافه کرد: برای رفع مسئله رکود علاوه بر تربیت نیروی انسانی و به کارگیری صحیح نیروی انسانی باید صنایع کوچک و متوسط را گسترش داد.معاون پارلمانی دولت دهم افزود: در این ارتباط چرخه‌های تولید در واحدهای کوچک و متوسط باید به هم متصل باشند به طوری که در صنعت خودروسازی مجموعه‌ای از قطعه‌سازان ایجاد شده‌اند و تولیدات زنجیره‌ای دارند.وی در توضیح گفت: در روش زنجیره‌های تولید هر چقدر نقدینگی به واحدها تزریق شود بازار مناسبی برای محصولات تولیدی آن وجود خواهد داشت.
فروزنده دهکردی یادآور شد: دولت باید محدودیت‌های اشتغال را با ایجاد زنجیره‌های تولید در کشور برطرف کند که در این روش مشکل نقدینگی و رکود نیز برطرف شده و مسلما مسئله رکود برای اقتصاد کشور امری پذیرفته شده نیست.معاون پارلمانی دولت دهم ادامه داد: خوشه‌های صنایع کوچک  و بازار آنها در کنار ایجاد تعرفه‌های تولید باید مشخص شود تا مانند گذشته مشکلاتی در خصوص فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط نداشته باشیم.

* بنگاه‌های کوچک و متوسط در دولت‌های اصلاحات و احمدی‌نژاد چرخه تولید نداشتند

وی یادآور شد: در دولت اصلاحات و دولت احمدی‌نژاد توجه به بنگاه‌های کوچک و متوسط در دستور کار قرار گرفت اما مشکل کار آنها این بود که برای فعالیت این بنگاه‌های کوچک چرخه ایجاد نشده و بازارهای لازم برای فروش محصولات خود نداشتند.فروزنده دهکردی اضافه کرد: چرخه تولید می‌تواند این بنگاه‌های کوچک و متوسط را رونق داده و از مشکلات فعلی نجات دهد.

* واردات کالای چینی و بنزین رکورد زد

وی با اشاره به اینکه در 2.5 سال دولت یازدهم عملا به وضعیت واردات اضافه شده است گفت: در این سالها برخلاف وعده 100 روزه دولت مشکلات رکود صنایع حل نشده است و به میزان واردات اضافه شده است. به طوری که ما در واردات کالا از چین و بنزین رکورد زده‌ایم. سیاست‌های اتخاذ شده فعلی اصلا سیاست نیستند به طوری که می‌توان اذعان داشت که برای بعد از اجرای برجام برنامه‌ای مشخص نشده است.معاون پارلمانی دولت دهم در ادامه سخنان خود با اشاره به منابعی که دولت برای خروج صنایع از رکود در نظر گرفته است، گفت: مبالغی که دولت یازدهم برای خروج از رکود به بخش صنایع خودروسازی اختصاص داد اکنون کجا رفته است. در صورتی که این مبالغ به صنایع کوچک اختصاص می‌یافت علاوه بر رونق تولید بسیاری از مشکلات اشتغال نیز برطرف می‌شود.فروزنده دهکردی ادامه داد: مسکن در زمان آقای احمدی‌نژاد رونق داشت اما امروزه صنایع وابسته آن مانند سیمان، فولاد و کاشی ورشکست شده‌اند و این وضعیت روز به روز بدتر شده و اقتصاد کشور را تهدید می‌کند.وی با اشاره به اینکه قوانین زیادی برای حمایت از تولید در کشور وجود دارد، گفت: قوانینی مانند اصل 44، قانون‌های برنامه‌های توسعه و حمایت از سرمایه‌گذاری برای حمایت از تولید وجود دارد که به درستی اجرا می‌شود و به نظر بنده مشکلی از لحاظ قانونی وجود ندارد.معاون پارلمانی دولت دهم بابیان اینکه با برنامه‌ریزی مشخص می‌توان وضعیت فعلی اقتصاد را از رکود خارج کرد، گفت: دولت باید مشخص کند که برای شرایط فعلی و بعد از اجرای برجام چه برنامه‌ای دارد همچنین قیمت ارز باید در شرایط پس از اجرای برجام مشخص شود و دولت اعلام کند که آیا قرار است در این زمان نیز همچنان دو نوع نرخ ارز در اقتصاد کشور وجود داشته باشد یا خیر.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید