رییس سازمان حمایت:
درج قیمت مصرفکننده روی کالا اجباری است
در حالیکه مباحثی مبنی بر حذف قیمت مصرفکننده از برخی کالاها به میان آمده است، رییس سازمان حمایت مصرفکنندگان اعلام کرد: مادامی که طرح جدیدی توسط این سازمان اعلام نشده، درج قیمت براساس همه مواد قانونی در اختیار سازمان بوده و الزامی است؛ البته نرخ درج شده روی کالا، حداکثر قیمت است نه قیمت کف آن کالا.سید محمود نوابی - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه قبل از اعلام برنامه یا طرح جدیدی نباید سازوکارهای قبلی را منتفی کنیم، گفت: بعضیها مشکل را به نحوی مطرح میکنند که به نظر برسد درج قیمت مصرف کننده مشکلساز شده و این در حالی است که به استناد پنج قانون تصریحی از جمله قانون تعزیرات، قانون نظام صنفی یا قانون حمایت از مصرفکنندگان، درج قیمت روی محصول یا درج قیمت به صورت برچسب به گونهای که در معرض دید مصرفکنندگان قرار گیرد در قوانین به صراحت آمده است.
وی با بیان اینکه عدم درج قیمت تخلف بوده و از ناحیه تعزیرات قابل رسیدگی است، اظهار کرد: به عنوان مثال در مورد نان نیز زمانی که یک خریدار به یک واحد نانوایی مراجعه میکند نرخنامه آن را که شامل وزن و قیمت نان است را مشاهده میکند و در رستورانها نیز به همینگونه است و قیمتها در منوی غذا و یا در دید مصرفکنندگان قرار میگیرد.
رییس سازمان مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با تاکید بر اینکه حذف قیمت مصرفکننده از روی برخی کالاها اصلا صحیح نیست، تصریح کرد: این موضوع از آنجا شروع شد که برخی عنوان میکنند یک کالا از زمان تولید تا رسیدن به ردهفروشان ممکن است دست عوامل و واسطههای زیادی بیفتد که آنها منجر به افزایش قیمت آن محصول شوند.نوابی ادامه داد: فرض را بر این میگیریم که قیمت را از روی کالا حذف کنیم و حالا اگر فردی وارد مغازهای شود و بخواهد کالایی خریداری کند و مغازهدار نیز قیمتی را به او اظهار کند و از طرفی خریدارقادر به پذیرش قیمت محصول نباشد، آنجاست که مشکل ایجاد می شود و این موضوع سرانجامی نخواهد داشت.وی با بیان اینکه قیمت مصرفکننده، حداکثر قیمت آن کالاست نه کف قیمت عنوان کرد: هیچ کس مخالف این نیست که عرضهکنندگان کالاها را به کمتر از قیمت مصرفکنندگان به فروش برسانند و ما نیز از این امر تشکر میکنیم چراکه کاری شایسته است.نوابی در بخشی از سخنان خود با اشاره به گفته برخی افراد مبنی بر اینکه برخی کالاها مثل محصولات سلولزی با تخفیفات زیادی عرضه میشود، گفت: مگر تخفیف بد است؛ نمیتوان در همه کالاها این برداشت را داشته باشیم که قیمتها متورم بوده و به همین دلیل کاهش یافته است.