خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


ابراهیم رزاقی :

معضل بیکاری ریشه در یک "خیانت" دارد
خام‌فروشی ایران سیاست از قبل طراحی شده آمریکاست
دلار ارزان کمر تولید را شکسته است
15 تا 20 میلیون نفر از جمعیت کاری کشور بیکار هستند
70درصد مزدبگیران زیرخط فقر هستند

ابراهیم رزاقی اقتصاددان با بیان اینکه معضل بیکاری ریشه در یک "خیانت" از دولت کارگزاران دارد، بیکاری ۱۵ میلیون نفری فعلی را نتیجه عدم توجه دولت به تولید دانست و گفت: خام‌فروشی ایران سیاست از قبل طراحی شده آمریکاست.

به گزارش تسنیم ، ابراهیم رزاقی، اقتصاددان در خصوص معضل بیکاری گفت:راحت بگویم، از زمان آقای رفسنجانی تا الان در زمینه اقتصادی درکشور خیانت شده است. علم عبارت است از چیزی که با واقعیت تطبیق داشته باشد، زمانی که قرار است از صادرات نفت بی نیاز باشیم، زمانی که قرار بود طی چند سال گذشته میزان وابستگی به نفت کاهش یابد، اینگونه نشد، باید این مسیر را رها می‌کردیم. اینکه مسیر اشتباه از سوی مسئولان طی شد باید مورد بررسی قرار گیرد.
اسلامی که باید اجرا شود اسلام کاخ نشینان است یا اسلام کوخ نشینان؟ امیرالمومنین موضوعات اقتصادی را مطرح کردند.انقلابی بودن اسلام کوخ نشینان است. آقای روحانی حرف‌هایی می زند که از سایرین بدتر است. فجایع اقتصادی فعلی نیازمند دانش اقتصادی نیست.در حال حاضر اگر بیکاری پنهان را محاسبه کنیم تعداد بیکاران بسیار زیادتر از آمار اعلامی است. برخی آمارها روایت از 15 میلیون بیکاری در کشور و برخی دیگر بیان می کنند حدود 20 میلیون بیکار داریم.آقای روحانی اخیراً‌ اعلام کرده اند که ایجاد شغل وظیفه بخش خصوصی است. اما در زمان ناصرالدین شاه هم چنین کارهایی نکردند.وی افزود:من امید به بهبود اقتصاد با وجود انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ندارم، چرا که عوامل آمریکایی دخالت می کنند. آمریکایی ها برای انقلاب‌های رنگی روی طبقه متوسط تمرکز می‌کنند.

اما در مورد ایران مشاهده کردند که در سال 88 موثر نبوده است. آمریکایی‌ها در سال 88بر روی طبقه متوسط تمرکز کردند اما به این نتیجه رسیدند بعد از ورود آنها مردم معمولی در برابرشان مقاومت می‌کنند و نظام جمهوری اسلامی را نمی توان ساقط کرد.در حال حاضر تعداد زیادی از روستاها خالی از سکنه است.این مردم یاران انقلاب هستند. با شرایط فعلی روند نارضایتی در طبقات پایین ادامه دار است.نمایندگان و رئیس جمهور قانون اساسی را در راستای رونق اقتصاد و اشتغال به کار نگرفته اند. برعکس آمریکایی‌ها در حال حاضر همه جا حضور دارند.همچنان تولیدات خارج کشور وارد می شود و دلار ارزان در کشور وجود دارد، دولت تنها صحبت می کند. دولت سال گذشته 70 میلیارد درلار هزینه برای واردات داشت.رزاقی گفت:اقتصاد امنیت را تحت تاثیر قرار خواهد داد، همانطور که در کشور امنیت به بهترین شکل برجاست، باید گوشه چشمی به اقتصاد داشته باشند، نمایندگان متعهد باید در مجلس بروند و دولت را استیضاح کنند و گروهی از دولتمردان استیضاح شوند. زمانی که دولت و نماینده ای خلاف منافع ملت حرکت می کنند باید استیضاح شود.

* خام‌فروشی ایران سیاست از قبل طراحی شده آمریکاست

تولیدکننده داخلی در حال نابودی است، کشور آمریکا به صورت مستقیم به تولیدکنندگان خود و کشاورزان‌ یارانه اختصاص می‌یابد، سالانه 100 میلیارد دلار یارانه در آمریکا به کشاورزان اختصاص می‌یابد و همچنین تولیدکنندگان صنعت به شکل‌های مختلف حمایت می‌شوند.وقتی واردات فولاد از چین موجب بروز بحران برای تولیدکننده آمریکا شد،‌ 250 درصد تعرفه گمرکی به واردات این قلم کالا اختصاص داد که امکان ورود نداشته باشد و در واقع دولت‌ها در همه جا از تولید ملی حمایت می‌کنند.این رشد تولید داخلی نیازمند مواد خام اولیه، نفت، گاز و از این قبیل است‌ بنابراین کشوری مثل آمریکا سیاستی اتخاذ می‌کنند که کشورهای دنیا خام‌فروش باشند نظیر ما که نفت، مواد اولیه پتروشیمی و معدنی را به صورت خام می‌فروشیم ضمن آنکه آمریکا سیاست اتخاذ کرده است که تا جایی که امکان دارد‌ کشورها صنعتی نشوند و فقط تولید آمریکا را بخرند.آقای روحانی اخیراً اعلام کرده وظیفه دولت ایجاد شغل، راه و... نیست. این در حالی است که بخش خصوصی سرمایه ای ندارد که بخواهد اقدام به کار تولیدی کند. در سرمایه داری لیبرال درآمد دولت از دریافت مالیات است، این موضوع یعنی کسب درآمد از طریق تمرکز سرمایه. این موضوع در قانون اساسی ما ممنوع است.
هیچ دولت‌ سرمایه‌داری، درآمد خود را از خام‌فروشی به دست نمی‌آورد بلکه درآمد از مالیات‌ها حاصل می‌شود که با دو هدف انجام می‌شود اول تأمین درآمد برای هزینه‌های دولت از محل مالیات خواهد بود ضمن اینکه‌ دولت‌ها با اخذ مالیات در فعالیت‌های غیر تولیدی، چون سود بالاتری از فعالیت تولیدی دارند، شرایطی را به وجود می‌آورند که سرمایه‌ها به سمت تولید حرکت کند.

* سود فعالیت غیرتولیدی در ایران تا 300 درصد هم می‌شود
اما مالیات در کشور ما از حقوق بگیران و مصرف دریافت می شود.آمریکایی‌ها از فعالیت‌های غیر تولیدی مالیات دریافت می‌کنند، اما ایران چنین نیست. سود فعالیت‌های غیرتولیدی به حدی زیاد است که در ایران اگر به طور مثال سود تولید 5درصد است، سود فعالیت های غیر تولیدی 300 درصد است. امروز تمام سود در کشور ما متعلق به فعالیت های دلالی و غیر تولیدی است که این موضوع یک آسیب جدی برای کشور تلقی می شود.تمام کشورهای اروپایی از تمام فعالیت های غیر تولیدی مالیات دریافت می‌کنند.هدف آنها از این کار این است که مردم برای حضور در فعالیت های تولیدی ترغیب شوند. به تولید کنندگان صنعتی انواع کمک‌ها را می کنند . اما این موضوع در ایران برعکس است حتی اقتصاد لیبرال آمریکایی هم در کشور اجرا نمی شود.در سیاست‌های لیبرالی سرمایه‌داری هر کس به دنبال سود خود می‌رود و این سیاست در کشور ما نیز امروز اجرا می‌شود و اغلب به دنبال فعالیت‌هایی هستند که سود 100درصدی دارد نه سود 10 تا 20 درصدی.

*70درصد مزدبگیران زیرخط فقر هستند
در حال حاضر 70 درصد مزدبگیران زیر خط فقر هستند. ضمن آنکه 11 میلیون جوان داریم که به علت مشکلات اقتصادی قادر به ازدواج نیستند و اگر هم شاغل باشند این حقوق تنها کفاف زندگی تک‌نفره و اجاره‌نشینی آنها را می‌دهد.
در ایران تنها 25درصد درآمد دولت از مالیات تأمین می شود. بقیه درآمد دولت حاصل از خام‌فروشی و صادرات مواد اولیه خام نظیر نفت خام، مواد پتروشیمی و مواد معدنی به صورت خام است. با رکود اقتصادی فعلی به اقشار متوسط و ضعیف جامعه فشار وارد کرده است، دولت باید اعلام کند که برنامه مشخص اقتصادی دارد یا خیر؛ البته بسیاری معتقد هستند دولت برنامه‌ریزی اقتصادی ندارد، اخیراً هم رئیس جمهور اعلام کرد برنامه دولت جاده‌سازی، بندرسازی، ریل‌سازی، ساخت مسکن و اشتغال نیست و باید این اهداف از سوی بخش خصوصی محقق شود.کاملاً مشخص است‌ نظریه‌ سیاست‌‌های تعدیل اقتصادی که هاشمی رفسنجانی در سال‌های گذشته بر آن اعتقاد داشت‌ در دوره روحانی نیز در حال اجرا شدن است ضمن آنکه دولت احساس مسئولیتی در قبال مشکلات اقتصادی ندارد و حتی این سیاست‌های گذشته را امروز در قالبی گسترده‌تر اجرا می‌کند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید