معاون پژوهش و نیروی انسانی آموزش و پرورش تهران گفت: «پژوهشمحوری» از مسائلی است که باید هر چه بیشتر در کلاسهای درس و پرورش دانشآموزان مورد توجه معلمان و مربیان مدرسه قرار گیرد.
به گزارش خبرنگارماهنامه کارآفرین ناب؛ مراسم نکوداشت و تجلیل از معلمان پژوهنده شهر تهران با حضور کمرئی مدیرکل، حدادی معاون پژوهش و نیروی انسانی، مدیران و معاونین مناطق و معلمان پژوهنده شهر تهران در محل خانه معلم آموزش و پرورش منطقه 3 برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، معاون پژوهش ،برنامهریزی و نیرویانسانی آموزش و پرورش تهران با اشاره به رشد طرحهای پژوهشی معلمان تهرانی اظهار داشت: امسال شاهد رشد فعالیت پژوهشی معلمان 19 گانه شهر تهران بودیم.
حدادی با تاکید به اینکه معلمان باید از روشهای پژوهشمحور در کلاسهای درس استفاده کنند، گفت: علاوه بر توجه به مسائل پژوهشی باید به کارآفرینی هم توجه داشته باشیم؛ کارآفرینی منجر به تربیت دانشآموزانی خلاق و بدون دغدغه از نظر تامین شغل آینده میشود و راهکاری برای به کارگیری پژوهشها و تولید علم نیز است.
معاون پژوهشی، برنامهریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش تهران با ارائه گزارشی از روند استقبال از پژوهشها اظهار داشت: امسال 4 هزار و 187 طرح به ادارهکل آموزش و پرورش شهر تهران ارسال شده که این آمار از مجموع 6 هزار و 546 نفر از افراد پژوهنده بوده است.
معاون پژوهشی، برنامهریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش تهران با بیان اینکه این نوع روند فعالیتها از نگاه آموزشوپرورش رضایتبخش است، عنوان کرد: توجه به رویکرد پژوهشمحوری از مسائلی است که باید هر چه بیشتر در کلاسهای درس و پرورش دانشآموزان مورد توجه معلمان و مربیان مدرسه قرار گیرد.
در ادامه مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه رویکرد نظام آموزشی گسترش فرهنگ پژوهش و پرسشگری است، اظهار داشت: کاهش اتلاف سرمایه در جهان امروز با پژوهش گره خورده است؛ پژوهش یک حرفه نیست، یک نیازی است که از چشمه فیاض روح و دانش و آگاهی میجوشد و از عمدهترین عوامل رونق پژوهش را باور به ثمربخشی پژوهش است و هر کاری در آموزشوپرورش بدون پژوهش محکوم به کنار زدن است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ویژگی دانشآموزان پژوهشگر را جستجوگری، داشتن تجربه علمی، اعتقاد به تغییرات و عبور از مرحله شک علمی قلمداد کرد و بر تلاش برای تفکرپژوهی و تقویت اقدامپژوهی در مراکز آموزشی تاکید کرد.
در این مراسم کمرئی با بیان اینکه از عمدهترین عواملی که باید در پژوهش انجام شود، باور به ثمربخشی آن است، عنوان کرد: باید در این مسئله توجه بیشتری داشته باشیم که پژوهش میتواند گرههایی از مشکلات را بگشاید.
وی ادامه داد: پژوهش در دو بعد سازمانی و دانش آموزی مورد توجه است و به طور کلی جهتگیری سیستم آموزشی باید مبتنی بر فعالیتهای پژوهشی باشد.
مدیرکل آموزشوپرورش تهران بیان کرد: البته تکراری بودن موضوعات پژوهشی از مواردی بوده که باید برطرف شود و در فعالیتهای اقدام پژوهی این مسئله تا حد زیادی برطرف شده چرا که ماهیت این روش منحصر به فرد است.
کمرئی با اشاره به اینکه نقش آموزش و پرورش تربیت دانش آموز پژوهشگر است، اظهار داشت: معلم اول باید ساختار درونی مرتبط به شیوه تفکر خود را تغییر دهد تا بتواند امکان تربیت دانش آموزان پرسشگر را فراهم کند.
وی یادآور شد: امیدواریم تفکر، پژوهش و اقدامپژوهی متاثر از چرخشهای بنیادی که در آموزش و پرورش ایجاد شده در تمامی نظام آموزشی امکانپذیر شود.
منبع:گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»