مدیرعامل یک شرکت فناوری اطلاعات اظهار کرد: صاحبان ایده و خلاقیت که به دانش مرتبط ، تسلط دارند برای ورود به بازار فناوری اطلاعات تردید به خود راه ندهند چرا که این عرصه پتانسیل بالایی در جذب کارآفرینان و صاحبان ایده و خلاقیت دارد.
به گزارش ایسنا، «مهرداد جاویدان» مدیرعامل «پارس دیتا» با اشاره به سابقه فعالیت این شرکت، اظهارکرد: شرکت «پارس دیتا» درشهریور سال ۱۳۸۰ راهاندازی شد و ایدهای که تاسیس این شرکت را رقم زد، کمبود امکانات در زمینه "هاستینگ" در ایران در آن مقطع بود چون آن زمان، صنعت هاستینگ در کشور ما هنوز شکل نگرفته بود. ما با پایش این کمبود و به خصوص توجه به این نکته که متقاضیان برای تهیه سرویسهای هاستینگ یا ثبت دامنه با مشکلات زیادی روبهرو بودند، این سرویسها را بهصورت آنلاین به متقاضیان ارائه کردیم. پیش از این، متقاضیان مجبور بودند این سرویسها را از خارج از ایران بگیرند و این کار مشکلات خاص خودش را داشت که با عرضه آنلاین این سرویسها برای اولین بار توسط «پارس دیتا»، دسترسی به این سرویسها با کیفیت و پشتیبانی بالا برای متقاضیان بسیار تسهیل شد.
این فعال عرصه فناوری اطلاعات، در ادامه مشکلات شروع کار در عرصهای که هنوز فعالیت عمدهای در آن انجام نشده بود را مورد اشاره قرار داد و افزود: چون صنعت هاستینگ در آن مقطع هنوز در ایران پا نگرفته بود ما مشکلات زیادی داشتیم به این معنی که در ابتدا همه چیز جدید بود و پیش از آن الگویی برای حل مسائل و چالشهایی که در این کار به وجود میآمد وجود نداشت، در نتیجه ما باید با ایدهپردازیهای خودمان در خیلی مواقع کار را پیش میبردیم.
وی تصریح کرد: شاید این تصور وجود داشته باشد که نبود رقیب عرصه را برای فعالیت باز میکند اما واقعیت این است که در عرصه برخی کسب وکارها خصوصا کسب وکارهای مبتنی بر نوآوری و فناوری نبود رقیب، الزاما شرایط را بهتر نمیکند و در خیلی از موارد باعث چالشهای دیگری میشود.
وی با اشاره به نبود تسهیلات و حمایت از شرکتهای دانشبنیان در آن مقطع اظهار کرد: در آن زمان چیزی به عنوان استارتآپ به گوش کسی نخورد بود و ما که به نوعی استارتآپ بودیم، نه حمایتی داشتیم و نه تسهیلاتی که اکنون برای شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها وجود دارد، برای ما وجود داشت اما به هر حال با تکیه بر توانمندیهایی که داشتیم مشکلات را پشت سر گذاشتیم.
جاویدان در تشریح مزیتهای کلیدی که «پارس دیتا» از آغاز فعالیت بر آنها تمرکز داشته، اظهارکرد: از بدو تاسیس تاکنون، کیفیت در خدمات ما نقش محوری داشته و سعی کردیم در کیفیت متمایز باشیم. تمایز دیگر ما که بر آن به شدت تاکید داشتیم و داریم، نوآوری بود؛ به این معنی که ما در آن مقطع بر خدمات آنلاین متمرکز شدیم و خدماتی که شرکتهای دیگر به صورت آفلاین ارائه میکردند – خدمات ثبت دامنه، انتقال دامنه و خدمات مرتبط با آن، همچنین خدمات هاستینگ و خدمات پشتیبانی«پارس دیتا» همه این خدمات را به صورت اتوماسیون و آنلاین ارائه کرد و این کار طبعا با استقبال متقاضیان روبهرو شد.
وی تصریح کرد: این یکی از مزیتهای برتر «پارس دیتا» نسبت به رقبا بود و همین مزیت باعث شد فاصله زیادی بین «پارس دیتا» و شرکتهای دیگر ایجاد شود. به این ترتیب بعد از آن هم ما همین روش را ادامه دادیم یعنی همیشه سعی کردیم با فرآیندهای آنلاین و خدمات متمایز و با کیفیت از شرکتهای مشابه، جلوتر باشیم.
وی در ادامه به خدمات «پارس دیتا» اشاره کرد و گفت: «پارس دیتا» برای اولین بار سیستم مدیریت محتوا را در ایران ارائه کرد و ما خودمان از بیس کار این سیستم را تولید کردیم.
جاویدان تصریح کرد: ما در آن مقطع یک استارتآپ دانشبنیان بودیم و بدون اینکه حمایت دولت را داشته باشیم، این کار را روانه بازار فناوری اطلاعات ایران کردیم. طی سالهای بعد باز هم این اتفاق افتاد یعنی ما اولین پرتال را در ایران به اسم «پارس پرتال» تولید و عرضه کردیم و باز هم کوچکترین حمایتی از دولت یا مراکزی که در حال حاضر از استارتاپها حمایت میکنند، صندوقهای حمایت از شرکتهای دانشبنیان، پارکهای علم و فناوری، شتابدهندهها و ... نداشتیم.
جاویدان ادامه داد: در ادامه فعالیتهای این شرکت ما با ارائه اولین help desk (پشتیبانی آنلاین) در ایران خبرساز شدیم و این محصول در سال ۹۰ که به بازار ارائه شد هیچ رقیبی نداشت و در حال حاضر هم تعداد انگشت شماری از شرکتها قادر به تولید این محصول شدهاند.
مدیرعامل پارس دیتا با اشاره به برنامهها و افق پیشروی این شرکت گفت: در بحث خدمات ما در حال تحقیقات و بررسیهای نهایی در مورد رایانش ابری و لود بالنسینگ هستیم تا خدماتمان را با تکنولوژی روز هماهنگ کنیم چرا که دیگر نمیتوان مثل گذشته سرویسهای وب هاستینگ و سرویسهای اختصاصی یا مواردی از این قبیل را در بسترهای قدیمی ارائه کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر سرویسهای کلاد در همه جای دنیا مرسوم است ولی در این سرویسها در ایران به شکل قابل قبولی بومیسازی نشده و با وجودی که برخی شرکتها در این زمینه فعالیتهایی داشتهاند ولی بسیار جای کار دارد.
جاویدان افزود: برنامهریزی ما به شکلی است که هر از گاهی در بحث نرمافزار و محصولات نرمافزاری خودمان را با تکنولوژیهای جدید آداپته میکنیم و در افق پیش رو نیز تمام خط تولید نرمافزارهایمان را براساس فناوریهای جدید، به روز میکنیم.
وی این را هم گفت که افزایش فعالیت شرکت پارس دیتا منحصر به مشتریان خاص نبوده و گستره فعالیتهای این شرکت از این پس شامل مشتریان عام نیز خواهد بود.
جاویدان در این زمینه توضیح داد: مخاطبان و بازار هدف پارس دیتا تاکنون بیشتر مخاطبان خاص بوده و ما موفق شدهایم مشترکین خاص بسیار زیادی را در سراسر ایران داشته باشیم اما از این به بعد ما در بحث محصولاتمان برنامهریزیهایی داریم که میخواهیم وارد بازار قشر عام شویم البته مثل گذشته همچنان قشر خاص را نیز تحت پوشش خواهیم داشت.
این فعال عرصه فناوری اطلاعات با بیان اینکه طی سالهای اخیر زیرساختهای خوبی در کشور برای گسترش بازار فناوری اطلاعات فراهم شده است ، بیان کرد: با توجه به بازار رو به گسترش فناوری اطلاعات و استقبال مردم از محصولات این حوزه، و با عنایت به زیرساختهایی که فراهم شده و در حال توسعه است، صاحبان ایده و خلاقیت که به دانش مرتبط ، تسلط دارند برای ورود به بازار فناوری اطلاعات تردید به خود راه ندهند چرا که این عرصه پتانسیل بالایی در جذب کارآفرینان و صاحبان ایده و خلاقیت دارد.