عضو هیات نمایندگان اتاق تهران پیشبینی میکند که استارتآپها و شرکتهای دانشبیان ایرانی بتوانند در جذب سرمایهگذاریهای خارجی موفق عمل کنند.
به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، فریال مستوفی با اشاره به اینکه اتاق تهران و مرکز خدمات سرمایهگذاری اتاق روی معرفی استارتآپهای ایرانی فعالانه عمل میکند، میگوید: اتاق تهران به دنبال ایجاد فضایی برای برقراری ارتباط بین استارتآپهای ایرانی و شرکتهای سرمایهگذاری خارجی است؛ حتی در این زمینه نشستی با همکاری موسس بوش آلمان برگزار شده است، این موسسه علاوه بر تولید لوازم روی اختراعات سرمایهگذاری میکند و هدف ما از برگزاری آن نشست ایجاد زمینههای همکاری مشترک بود.
رییس مرکز خدمات سرمایهگذاری اتاق تهران با بیان اینکه ما فکر میکنیم امکان جذب سرمایهگذاری خارجی از سوی استارتآپهای ایرانی بسیار بالا است، گفت: معتقدم ما در پروژههای دانشبنیان و فناوری خیلی بیشتر از پروژههای بزرگ مقیاس میتوانیم جذب سرمایهگذاری داشته باشیم زیرا به مجرد اینکه طرحهای فناوری و استارتآپها ارایه بشوند میتوانند مورد استقبال شرکت سرمایهگذار قرار بگیرد و مسلما با توجه به اینکه سرمایهگذاری در این پروژهها نسبت به پروژههای بزرگ مقیاس گسترده نیست شرکتهای خارجی راحتتر در آنها ورود میکنند.
مستوفی در ادامه میگوید: ما به جذب سرمایهها در حوزه استارتآپها خیلی امیدوار هستیم و الان هم در مرکز خدمات سرمایهگذاری اتاق تهران روی این مساله و معرفی استارتآپها و پروژههای آنها و اختراعاتشان به شرکتهای خارجی و از طرف دیگر جذب شرکتهای خارجی و شرکتهای شتابدهنده و برقراری یک ارتباط دو طرفی خیلی امیدوار هستم.
او در پاسخ به این سوال که از چه زمانی میتوان شاهد حضور شرکتهای خارجی و سرمایهگذاری آنها روی استارتآپهای ایرانی باشیم، میگوید: برای این جریان و حضور سرمایهگذاران خارجی نیاز به زمان داریم در نظر داشته باشید که باید ایران و ظرفیتها و پتانسیلهای کشورمان را بهروشهای مختلف معرفی کنیم و برای این کار حتما نیاز به زمان است؛ زمینهسازیها و ریلگذاری باید انجام شود و پس از آن منتظر اثراتش بود؛ جذب سرمایهگذاری خارجی یک پروسه است که بهمرور زمان پیش میرود و اینگونه نیست که یکشبه و چندشبه اتفاق بیفتد؛ اما در مقایسه با پروژههای بزرگ مقیاس مانند راهاندازی کارخانهها و... این موضوع در حوزه استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان سریعتر رخ خواهد داد زیرا ترند بازار دنیا الان روی شرکتهای دانشبنیان پیش میرود.