خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.33 (6 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


بازی دوم: ریسک گریزی

موضوع بازی: ریسک قابل قبول و غیر قابل قبول

بسیاری از شرکت ها، ریسک هایی را که کارمندان می توانند در کار داشته باشند، محدود می کنند. شرکت هایی که به کارکنان شان اجازه می دهند ریسک های غیر قابل کنترل داشته باشند، با مجموعه عظیمی از مشکلات کارمندان،

شکایات ورشکستگی های مالی رو به رو می شوند. بر خلاف این حالت، سازمان هایی که کارکنان شان را در کار های مطمئن هدایت می کنند نیز در برابر رقبا، هنگامی که آن ها محصولات و سرویس های جدید به بازار عرضه می کنند، عقب خواهند ماند. ممکن است که شرکت سهم بازار را از دست بدهد و از صحنه رقابت خارج شود.

سازمان یاد گیرنده، کارکنان شان را به درگیر شدن با ریسک های مناسب تشویق می کند. کارمندان نسبت به این که چه چیزی ریسک مناسب یا نامناسب خوانده می شود، آگاهی پیدا می کنند. به دلیل این که رویارویی با ریسک برای حفظ سازمان به شدت ضرورت دارد، کارکنان حتی هنگامی که نتایج حاصل از ریسک، با آن چه امید می رفته است تفاوت داشته باشد، نیز پاداش خواهند گرفت.

برای ارزیابی انواع ریسک هایی که سازمان آن ها را مناسب تشخیص داده، لازم است که سه نوع ریسک را بشناسیم. نوع اول ریسک های غیر قابل قبول، که تحت هیچ شرایطی پذیرفته نیستند. نوع دوم ریسک قابل قبول شرطی، که این ریسک ها تنها زمانی پذیرفته هستند که بدانیم نتایج خوبی خواهند داشت و نوع سوم ریسک قابل قبول است، که در هر زمان و تحت هر شرایطی قابل قبول هستند.

هدف از یادگیری: بازیکنان توانایی پذیرش ریسک های مناسب را می یابند.

تعداد بازیکنان: هر تعداد که به گروه های 9، 12، 15 نفری تقسیم می شوند.

مدت بازی: 20 تا 25 دقیقه بسته به تعداد بازیکن.

وسایل مورد نیاز: یک مجموعه کارت های ریسک برای هر 3 بازیکن تخته سفید و ماژیک.

روش بازی:

  1. بازیکنان را با مفهوم 3 نوع ریسک، در محیط خارجی آشنا کنید.
  2. هدف یادگیری را بار دیگر مرور کنید.
  3. بازیکنان باید میان 3 نوع ریسک تمایز قایل شوند. در زمان های متفاوت در حین بازی، آن ها کارت های ریسک را می گیرند و از آن ها خواسته می شود که از میان کارت ها، ریسک های غیر قابل قبول، قابل قبول شرطی و قابل قبول شرطی و قابل قبول را مشخص کنند.
  4. بازیکنان تنها هنگامی که انتخاب شان با موافقت سایر اعضا رو به رو شود، امتیاز می گیرند.
  5. گروه های بزرگ را به دو یا سه گروه کوچک تر تقسیم کنید. اگر تنها 9 بازیکن وجود داشت، سه ردیف موازی از سه بازیکنانتخاب کنید که فاصله بین ردیف دست کم 2 متر باشد. اگر 12 بازیکن وجود داشتند باشد 3 ردیف شامل 5 بازیکن خواهید داشت.
  6. بازیکنان هر ردیف، یک تیم را ایجاد می کنند.
  7. شما به هر بازیکن در ردیف اول یک مجموعه 5 تایی از کارت های ریسک می دهید. اعضای ردیف اول باید کارت ها را به دقت بخوانند و کارتی که به نظر آن ها از نوع ریسک غیر قابل قبول است، جدا کنند.

هنگامی که گرداننده بازی اعلام می کند که: لطفاً کارت ها را تحویل دهید. ردیف اول 4 کارت باقی مانده ریسک را به ردیف دوم منتقل می کند. اعضای ردیف دوم کارت ها را با دقت می خوانند و کارتی را که به نظر شان از نوع ریسک قابل قبول شرطی است، جدا می نند و هنگامی که گرداننده بازی اعلام کرد: لطفاً کارت ها را تحویل دهید، 3 کارت ریسک باقی مانده را به ردیف سوم تحویل می دهند. اعضای ردیف سوم کارت های ریسک را می خوانند و کارتی که مربوط ریسک قابل قبول است، جدا می کنند و دو کارت باقی مانده را به گرداننده بازی تحویل می دهند.

  1. مجموعه ای از کارت های ریسک دست اول به اولین نفر در ردیف اول داده می شود.
  2. از آن ها بخواهید که کارت از نوع ریسک غیر قابل قبول را جدا کنند.
  3. با گفتن: لطفاً کارت ها را تحویل دهید، از اعضای ردیف دوم بخواهید که کارت های باقی مانده را دریافت کرده، کارت با ریسک قابل قبول شرطی را جدا کنند.
  4. با گفتن: لطفاً کارت ها را تحویل دهید، از اعضای ردیف سوم بخواهید که کارت های باقی مانده را دریافت کرده، کارت با ریسک قابل قبول را جدا کنند.
  5. کارت های باقی مانده را از ردیف سوم دریافت کنید.
  6. اعضاء ردیف اول باید ریسک های موجود بر روی کارت های شان را بخوانند. بسته به تعداد بازیکنان موجود در گروه، اگر 2 تا از 3 تا، 3 تا از 4 تا و یا 4 تا از 5 تا کارت انتخاب شده یکسان باشند، به تیم یک امتیاز داده می شود.
  7. مرحله 13 را برای ردیف دوم و سوم تکرار کنید.
  8. برای مرحله دوم بازی، تیم ها مکان های شان را تغییر می دهند. بدین صورت که ردیف اول به ردیف دوم، ردیف دوم به ردیف سوم و ردیف سوم به ردیف اول منتقل می شود.
  9. مراحل 8 تا 15 را برای مرحله دوم بازی با کارت های ریسک دست سوم انجام دهید.
  10. مجموع امتیازات هر تیم را محاسبه کنید. تیم با امتیاز بیشتر برنده محسوب می شود.
  11. گزارش آموخته های بازیکنان: از بازیکنان بخواهید که توانایی خود را در متمایز کردن میان ریسک های قابل قبول، غیر قابل قبول و قابل قبول شرطی، اندازه گیری کنند. بر روی تخته سفید، نیرو هایی را که منجر به پذیرفتن یا رد کردن ریسک می شوند، فهرست کنید. از بازیکنان بخواهید که مهم ترین درسی که را که در رویارویی با ریسک گرفته اند، بیان کنند. بر روی این که آموزش های فردی در سازمان چه قدر می تواند در وجود یا عدم وجود آزادی برای رویارویی با ریسک موثر باشد، بحث کنید. با ان ها مشورت کنید که چه روش رویارویی با ریسک باید با تشویق همراه باشد؟

شیوه های دیگر: بازی را طبق دستور کار بالا، با کارت های پذیرش ریسک خود انجام دهید. شما هم چنین می توانید مدل ساده شده بازی را نیز به کار ببرید. در حین انجام مدل ساده شده بازی، هر کارت ریسک را با عنوان های قابل قبول، قابل قبول شرطی و غیر قابل قبول، مشخص کنید.

در صورت امکان، این علامت گذاری را بر اساس نظر بالاترین مقام مدیریتی در سازمان انجام دهید. 3 تیم در گروه ایجاد کنید. کارت های ریسک دور اول را برای تیم اول بخوانید. از بازیکنان بخواهید که اگر ریسک از نوع غیر قابل قبول بود به سمت چپ خود یک قدم بردارند. اگر از نوع قابل قبول شرطی بود به سمت راست خود یک قدم بردارند و اگر از نوع قابل قبول بود در جای خود باقی بمانند. بعد از آن، هر بازیکن که جواب درست داده است، در جای خود می ایستد. کسانی که جواب نادرست داده اند می نشینند. مراحل بالا را با کارت های دور دوم، برای تیم دوم و دور سوم، برای تیم سوم انجام دهید. آن گروهی که بیشترین ایستاده را دارد برنده اعلام می شود.

کارت های ریسک دست اول

کارت های ریسک دست دوم

کارت های ریسک دست سوم

منبع: کتاب بازی های آموزشی برای سازمان های یادگیرنده

 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید