نقش یادگیری در رفتار مصرف کننده
روانشناسی مصرف کننده - نقش یادگیری در رفتار مصرف کننده
رفتار مصرفکننده تا حد زیادی طی فرایند یادگیری یا همان تغییر رفتار فرد به دنبال تعاملش با محیط پیرامون-صورت میگیرد، دقیقأ با همان سازوکار یادگیری کودکان
در مورد خطر آتش، پس از یکبار نزدیکی به آن. البته این نکته تنها در مورد رفتار مصرفی افراد صادق نیست، بلکه بخش اعظمی از نگرشها، ارزشها، سلیقهها، رفتارها، اولویتها، معانی نمادین و احساسات افراد از طریق یادگیری کسب میشوند.
در پروسهی شکلگیری رفتار مصرفی، افراد کالاهایی را می خرند و سپس بر پایهی اینکه آیا محصول، کیفیت، خدمات و قیمت آن را میپسندند یا نه، برای خریدهای بعدی تصمیم میگیرند. در این بین همانند NGOها که بر آموزش درست زندگیکردن به مردم متمرکزند، شرکتها هم با واردشدن به عرصه آموزش در مورد محصولات تولیدی و به تبع آن خلق حس مثبت در رابطه با محصولات، خدمات، نام برند و کارمندانشان در بین مشتریان خود، از مزیتی رقابتی برخوردار خواهندشد.
۱- در معرض اطلاعات قرارگرفتن
دریافت اطلاعات محصول با حداقل یکی از حواس پنجگانهی خود (بینایی، بویایی، چشایی، لامسه و شنوایی) به کمک تبلیغات: در واقع به محض ورود مصرفکننده به فروشگاه و وب سایت شرکتها، موقع عبور از کنار تابلوهای تبلیغاتی خیابانی، با حتی حین خواندن مجله یا تست یک نمونه غذای رایگان، فرآیند یادگیری مصرفکنندگان آغاز میشود.
۲- توجه
تجزیهوتحلیل پیامهای تبلیغی دریافتشده توسط مصرفکنندگان
۳- درک و اقدام
تفسیر دریافتها در مورد محصول و تبدیل آن به اقدام که خود میتواند شامل خرید محصول یا خدمات، رفتن به دنبال اطلاعات بیشتر(با پرسش از خانواده و دوستان یا جستوجو در اینترنت)، به خاطرسپاری محصول به امید کسب اطلاعات بیشتر در آینده یا حتی کنارگذاشتن کامل محصول از بین گزینهها باشد.