فرش قرمز براي بنزينهاي وارداتي
طرح خودکفايي بنزين متوقف شد
آمارهاي وزارت نفت در حالي از جهش جديد مصرف بنزين در سه ماهه نخست امسال حکايت دارد که با تاخير در احداث طرحهاي جديد افزايش توليد بنزين در پالايشگاهها، فعلا امکان خودکفايي از واردات وجود ندارد.به گزارش مهر، با وجود اعمال سياستهاي مختلف قيمتي و غيرقيمتي از سوي دولت تدبير و اميد همچون ابطال بيش از ۶ ميليون قطعه کارت هوشمند سوخت، افزايش قيمت بنزين براي دومين سال متوالي و مخالفت با تخصيص سهميههاي ويژه بنزين، اما متوسط مصرف بنزين ايران به جاي کاهش در سه ماهه نخست سال جاري با افزايش بيش از چهار درصدي همراه شده است.
آمارهاي منتشر شده توسط شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي حاکي از آن است که در سه ماهه نخست سال جاري متوسط مصرف بنزين ايران با رشدي بيش از ۴.۲ درصدي تا مرز ۷۲ ميليون ليتر در روز افزايش يافته است.بر اين اساس در حالي متوسط مصرف بنزين در سه ماهه نخست سال گذشته حدود ۶۹.۴ ميليون ليتر در روز بوده که در بهار سال جاري متوسط مصرف اين فرآورده استراتژيک نفتي به حدود ۷۲ ميليون ليتر در روز افزايش يافته است.هم اکنون پيشرفت اجرايي مهمترين طرحهاي افزايش ظرفيت توليد بنزين ايران از پيشرفت لاک پشتي برخوردار هستند به طوريکه طرح توسعه، بهينه سازي و بنزين سازي پالايشگاههاي نفت آبادان، اصفهان و بندرعباس و طرح احداث پالايشگاه ستاره خليج فارس با تاخيري بيش از دو سال هنوز در مدار بهره برداري قرار نگرفته اند.سال گذشته حجم واردات بنزين ايران به استناد گزارشهاي ارائه شده از سوي مسئولان شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي به طور متوسط روزانه ۴.۵ تا ۵ ميليون ليتر بوده است و پيش بيني ميشود با بهره برداري از طرحهاي جديد بنزين سازي، پالايشگاهي و اعمال سياستهاي متعدد قيمتي و غيرقيمتي همچون آزادسازي قيمتها و ابطال کارتهاي سوخت در سال جاري با توقف واردات جشن خودکفايي از واردات بنزين برگزار شود.اين در حالي است که به نظر ميرسد در سالجاري نميتوان به طور کامل بر افزايش ظرفيت توليد بنزين با بهره برداري از طرحهاي جديد پالايشگاهي حساب کرد و از طرف ديگر با اجراي سياستهاي ضرب الاجلي و شتاب زده عملا دولت تدبير و اميد اقداميبه منظور فرهنگ سازي به منظور مديريت در مصرف بنزين انجام نميدهد.