خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: مشکلاتی درتعریف قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان وجود دارد که با بازنگری و رفع آنها می توان از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه علوم انسانی نیز حمایت کرد.

قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان مصوب سال 1389 مجلس شورای اسلامی در 13 ماده و 6 تبصره است که ابتدا این شرکت ها را تعریف کرده و حمایت ها و تسهیلات دولتی شامل آنها را برمی شمارد.
بر اساس ماده 5 این قانون، صندوقی تحت عنوان صندوق نوآوری و شکوفایی وابسته به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و زیر نظر رئیس شورا تأسیس می شود. منابع مالی صندوق شامل کمک های دولت، اعتبارات مندرج در بودجه سالانه، هرگونه کمک و سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت های دولتی وابسته و تابع، نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداری ها و شرکت های وابسته و تابع است.
صندوق نوآوری و شکوفایی در سال 91 با سرمایه اولیه 3 هزار میلیارد تومان به تصویب هیات وزیران رسید. صندوق نوآوری و شکوفایی بر اساس قانون می تواند تسهیلات و وام بلاعوض در اختیار صاحبان شرکت ها و موسسات دانش بنیان قرار دهد به شرطی که مجوز دانش بنیان را دریافت کرده باشند.
مجوز این شرکت ها را کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پس از بررسی دقیق شاخص های مد نظر اعطا می کند.
با در نظر گرفتن قوت و رونق استارتاپ ها در کشور طی سال های اخیر به نظر می رسد شرکت ها فعال در زمینه علوم انسانی نیز نیاز به حمایت دارند ولی صندوق نوآوری و شکوفای به موجب قانون اجازه حمایت از این استارتاپ ها را ندارد.
دکتر بهزاد سلطانی  در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا در مورد رایزنی ها برای ارائه دسته بندی جدیدی از شرکت های دانش بنیان توضیح داد: حدود 5 سال قبل که مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بودم با همکاری کارشناسان در این معاونت ابتدا تعریفی از شرکت های دانش بنیان ارائه دادیم و بعد شرکت های نوپا و صنعتی را به آن اضافه کردیم.
وی با اشاره به اینکه مشکلاتی در تعریف این قانون وجود دارد، گفت: به عنوان مثال استارتاپ ها و شرکت های مرتبط با علوم انسانی یا شرکت های مهندسی و طراحی در این تعریف نیستند. این مشکلات را فهرست کرده ایم که به هفت یا هشت مورد می رسد و با توجه به این مشکلات در صندوق نوآوری و شکوفایی گروهی تشکیل شد تا به تعریفی جدید و دسته بندی از این شرکت ها برسیم.
سلطانی تاکید کرد: تعریف از شرکت های دانش بنیان در حوزه کاری صندوق نوآوری و شکوفایی نیست، بلکه جزء وظایف کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یکی از اعضای این کارگروه مطالعه ای در این زمینه انجام داده، خود کارگروه هم مطالعاتی انجام داده و در نهایت جمع تصمیم می گیرد.
وی توضیح داد: بر اساس پیشنهاد ما از این پس استارتاپ ها ( کسب و کارهای نو ) نیز می توانند جزء شرکت های دانش بنیان تعریف شوند. ما تمایل داریم از ابتدا استارتاپ ها شکل شرکت به خود بگیرند؛ این کار فواید زیادی دارد یکی اینکه در پیش رشدهای مرکز رشد هم از این شرکت ها داریم و وقتی به نام شرکت ثبت شوند صندوق می تواند به آنها کمک کند، آماده هستیم به این شرکت ها با شرایطی اعتبار بلاعوض بدهیم اما الان دست ما بسته است.
عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه کاشان تاکید کرد: همچنین اگر کار کارشناسی شود شرکت های فعال در زمینه علوم انسانی هم می توانند در این تقسیم بندی قرار گیرند، زیرا فناوری به معنای عام؛ یعنی کاربردی کردن دانش اگر این تفسیر را از کلمه فناوری بکنیم این شرکت ها را نیز در بر می گیرد.
سلطانی تصریح کرد: البته تصمیم گیری نهایی در این زمینه نیاز به تعیین معیارهای مشخص دارد که کدام فعالیت ها در علوم انسانی در لبه مرز دانش است و باید دانش بنیان حساب شود همچنین در جامعه کاربرد دارد.
وی گفت: نظریه دادن در علوم انسانی را دانش بنیان نمی توان حساب کرد؛ از جایی که علوم انسانی در اجتماع کاربرد دارد و کاربردی که در سطح بالا با استفاده از دانش باشد می توان فناوری به شمار آورد.
سلطانی گفت: قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان صندوق را موظف می کند فقط از این نوع شرکت ها حمایت کند. حمایت از استارتاپ ها در معاونت علمی و فناوری یا در مراکز رشد و پیش رشد پارک های علم و فناوری ممکن است؛ اما ما پیشنهاد می دهیم با تغییر و تعدیل قانون به سوی حمایت از این نوع استارتاپ ها برویم.

تفاهم نامه با سازمان پژوهش های علمی و صنعتی
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد تفاهم نامه این صندوق با سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران نیز توضیح داد: اعضای هیات علمی سازمان در گروه های کارشناسی صندوق حضور دارند.
سلطانی گفت: قرار بود از توان علمی آنها در تجاری سازی اختراعات استفاده کنیم که این کار نیز انجام شده اما ممکن است سازمان در هیات امنا نیاز به مصوبه ای داشته باشد و ممکن است به سمت ایجاد صندوق تجاری سازی مشترک پیش برویم.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید