در بسیاری از اوقات، موفقیت یک استارتاپ (کسب و کار نوپا) بستگی زیادی به تیم آن دارد. در کل میتوان گفت موفقیت یک کسب و کار، شدیداً به این موضوع بستگی دارد که افرادی که در تیم حضور دارند، کار خود را به نحو احسن انجام دهند. در هر کسب و کار، برای اینکه بتواند موفقیت آمیز باشد، از همان ابتدای کار به یک تیم قوی و بامهارت نیاز دارد.یک تیم استارتاپی خوب، تیمی است که افراد حاضر در آن بتوانند اکثر عملیات اصلی را انجام بدهند. برای این کار، به ترکیبی از مهارت ها و دانش افراد تیم نیاز است.
در این مقالهی کوتاه ، به بررسی 4 نکتهی مهم در مورد ایجاد تیم و یا بهتر بگوییم تیمسازی برای شروع یک کسب و کار یا استارتاپ میپردازیم. این 4 مرحله، طبق نظر LeBlanc که مدیرعامل یک پلتفرم در زمینهی تکنولوژی اطلاعات است، میباشد. اگر شما نیز در مراحل گردآوری تیم خود قرار دارید، یا میخواهید در آینده کسب و کاری برای خود راه بیندازید و مایلید در مورد تیمسازی بیشتر بدانید، پیشنهاد میکنیم این مطلب را مطالعه کنید.
1- هر عضو تیم، تجربیاتی داشته باشد که سایر افراد تیم ندارند
گردآوری افرادی که تقریباً در یک رده هستند و تا حد زیادی شبیه همدیگر هستند، ممکن است در ابتدا به نظر ایدهآل برسد؛ اما برای موفقیتهای بزرگ، نیاز به تخصصهای جداگانه برای انجام فعالیتهای اصلی و هستهای یک کسب و کار میباشد. بنابراین، برای مثال اگر شما دانش بازاریابی را دارید اما تجربهای در این زمینه ندارید، بهتر است به دنبال فردی باشید که تجربهی زیادی در این حوزه دارد، ولو اینکه از نظر تحصیلات و شباهت با شما و سایر افراد تیم، متفاوت باشد.
2- افراد تیم به خوبی همدیگر را بشناسند
بسیار مهم است که افرادی که در کنار شما برای ایجاد یک کسب و کار فعالیت میکنند را به خوبی بشناسید و کل افراد حاضر در تیم نیز یکدیگر را بشناسند (ممکن است ابتدا با هم آشنا نباشند ولی در روند کار، سعی شود افراد حاضر در گروه، هر چه زودتر با اخلاق و روحیات و علایق همتیمیهای خود آشنا شوند). موسس کسب و کار نیز باید به مهارتها و دانش تک تک افراد گروه خود به خوبی واقف باشد و صرفاً بر اساس روابط نزدیک فامیلی و دوستی، کسی را در تیم خود اضافه نکند؛ بلکه باید هر فردی که به گروه اضافه میشود را بشناسد و پس از تشکیل تیم نیز افراد را به خوبی با هم آشنا کند.
3- افراد حاضر در تیم به حقوق ناچیز، در ابتدای کار، راضی باشند
این مورد نیز در مورد تیمسازی بسیار اهمیت دارد و در روحیهی افراد حاضر در تیم نیز تاثیرات زیادی میگذارد. اینکه افراد حاضر در تیم، به حقوق ناچیز راضی باشند و در ابتدای کار، بتوانند هزینههای خود را پوشش دهند و نیاز شدید مالی به پولی که از راه شروع کسب و کار خود در ابتدای فعالیت، به دست میآورند، نداشته باشند. بنابراین در یک سال اولی که از آغاز کسب و کارتان میگذرد، بهتر است به دنبال افرادی باشید که در این مدت بتوانند با حقوق ناچیز فعالیت های خود را به خوبی انجام دهند و بهتر است این افراد، کسانی باشند که یک منبع درآمد دیگر نیز دارند و بدین وسیله، در مضیقه برای تامین زندگی و امرار معاش خود نباشند. چرا که معمولاً در یک سال ابتدایی کسب و کارها، حقوق افراد ناچیز خواهد بود و اکثر بودجه صرف رشد کسب و کار و توسعهی آن خواهد شد. این موضوع برای بسیاری از افراد دشوار به نظر میرسد اما اگر با مسائل مالی کسب و کارها آشنایی نسبی داشته باشید، متوجه میشوید که صرفه جویی مالی خصوصاً در اوایل کار، چه قدر برای کسب و کارتان مفیدتر است تا اینکه با افزایش حقوق کارکنان، به فکر جلب رضایت آنها باشید.
4- افراد حاضر در تیم، خود نیز از مشتریان محصول یا خدمت ارائه شده توسط استارتاپ باشند
این مورد به نظر بدیهی میرسد؛ چرا که افرادی که در تیم حضور دارند، با استفاده از همان محصول یا خدمتی که به همراه همدیگر تولید میکنند، به عنوان اولین مبلغان و بازاریابان محصول یا خدمت استارتاپ شما به شمار میروند. این موضوع از این نظر نیز جالب است که افراد تیم شما که از همین محصول یا خدمت استارتاپ استفاده میکنند، میتوانند قبل از اینکه مشتریان خارجی عیبی را در محصول یا خدمت مشاهده کنند، آن را بیابند و بازخورد دهند و همگی در رفع آن مشکل بکوشند. یک تیم موفق، فقط بر روی کیفیت محصول تمرکز نمیکند بلکه به فکر گرفتن بازخود از مشتریان بالقوه، قبل از ورود محصول یا خدمت به بازار میباشد.
نویسنده: عاطفه حیدری
منبع: businessnewsdaily