معرفی ۲۴ مدل بازاریابی
معرفی ۲۴ مدل بازاریابی
کسب و کارها نیازمند در نظر گرفتن انواع بسیار زیادی از استراتژی های بازاریابی برای بدست آوردن سهم بازار و باقی ماندن در رقابت هستند. هر استراتژی بازاریابی میتواند با بهره وری از مزایا و ویژگی های محصول، با یک بازار هدف ارتباط برقرار کند. همچنین، استراتژیهای بازاریابی می توانند با ارزش کلی با مشتریان خود
ارتباط برقرار کنند. در بسیاری از موارد، این امر عامل اصلی ایجاد حس انصاف و حسن نیت شما، در بازارهای هدف است.
در اینجا من به طور مختصر شما را با ۲۴ مورد از مدل های بازاریابی آشنا خواهم کرد:
۱- بازاریابی علت
پیدا کردن علتی که هم برای مشتریان و هم برای شرکت شما اهمیت داشته باشد، میتواند برای کسب و کار شما معجزه نماید. این امر، نیازمند شناخت داخلی از آنچه که برای سازمان شما اهمیت دارد و کسانی که شما در سرتاسر جهان قصد کمک به آنها را دارید، است. یک مثال خوب از این مورد شرکت کفش تامز است. شرکت تامز، به جای ترغیب سنتی “یکی بخر و یکی مجانی ببر”، پیگیری مشتری و خوشنامی به واسطه ی هدیه دادن یک جفت کفش مجانی به نیازمندان در ازای هر کفش خریداری شده توسط مشتریان خود، ایجاد کرد.
۲- بازاریابی مبتنی بر رابطه
بسیاری از شرکتها به جای اینکه همواره تنها به مشتریان خود چیزی بفروشند (بازاریابی معاملاتی) بر ایجاد روابط با آنها تمرکز می کنند. هرچه مشتریان بیشتر عاشق برند شما باشند، پول بیشتری نیز برای آن صرف خواهند کرد. بسیاری از خرده فروشان سنتی، دریافته اند که این امری درست است. شرکت Walgreens دریافته است، مشتریان که از تمام کانال های فروش آنها (فروشگاه، وب، تلفن همراه، و غیره) خرید میکنند، شش برابر متوسط مشتریانی که تنها از طریق فروشگاه اقدام به این امر مینمایند، خرید میکنند.
۳- بازاریابی زبانی
بازاریابی زبانی، انتقال اطلاعات از فردی به فرد دیگر از طریق ارتباطات شفاهی است. مشتریان از به اشتراکگذاشتن برندهای مورد علاقه خود با دیگران بسیار هیجان زده هستند. بسیاری از مصرف کنندگان از به اشتراکگذاری مسایل مربوط به محصولات و خدمات مورد علاقه خود لذت میبرند. ارتباط شفاهی یکی از راه های باستانی است که مردم بواسطهی آن، از آنچه که باید خریداری کنند، مطلع میشوند.
۴- فراخوانی برای اقدام (CTA) بازاریابی
بازاریابی CTA به روشهایی گفته میشود که ترافیک اینترنت به راهنماییها یا فروشهای اینترنتی با استفاده از متن، گرافیک، و دیگر عناصر طراحی وب منجر میشود. استراتژیهای تبدیلی، به افزایش درصد بازدیدکنندگان اینترنتی که یا به مشتریان و یا به پست الکترونیکی شما اضافه میشوند، کمک میکند.
۵- بازایابی ویروسی
بازاریابان تفکر برندینگ بهطور مداوم ایدههای تجاری جدیدی ایجاد میکنند تا محصولات خود را در قلب و فکر مصرفکنندههای جهانی قرار دهند. هر زمان که محصول جدیدی ساخته میشود، باید به مشتریان دلیلی برای رویاپردازی از خرید آینده خود داده شود. گاهی بازاریابان تفکر برندینگ، چنان چیز بزرگی را هدف قرار میدهند که مشتریان آنها قادر به خرید آن نیستند و تنها درمورد آن با یکدیگر صحبت میکنند. صحبت کردن مشتریان شما درمورد محصولات و سرویسهایتان، برای رشد آگاهی از کسبوکار شما بسیار مهم خواهد بود.
۶- بازایابی مبتنی بر تنوع
توسعه یک طرح بازاریابی خاص، با استفاده از تجزیه و تحلیل مشتریهای مختلف براساس تفاوتهای فرهنگی نظیر سلیقهها، انتظارات، عقاید، دیدگاه جهانی و نیازهای خاص است.
۷- بازاریابی سری
گاهی عدم بهاشتراکگذاری همه چیز منجر به ایجاد منبع بزرگی از همهمه میشود. تریلر فیلمی را تصور کنید که شما را برای دیدن فیلم بسیار هیجانزده کردهاست. در حالی که همه جنبه های فیلم نشان داده نمی شود، تبلیغ میتواند انگیزه کافی برای بینندگان جهت دیدن بیشتر فیلم را ایجاد کند.
۸- بازاریابی فصلی
رویدادهای فصلی شرایط مناسبی برای مواجهه با نیازهای مشتریان ارائه میدهد. گاهی اوقات این رویدادها میتواند تغییرات آبوهوایی و یا تعطیلات ملی باشد. با تطبیق خود با فصول مختلفی که برای مشتریان شما اهمیت دارد، میتوانید بیشتر با زندگی آنها مرتبط شوید.
۹- بازاریابی مبتنی بر روابط عمومی
یکی از استراتژیهای مهم بازاریابی، روابط عمومی است. بسیاری از بازاریابان موفق بهمنظور جلب توجهها به محصولات خود و مزایای آنها، با رسانهها همکاری میکنند.
همچنین، در بسیاری از موارد که در آن همهچیز به اشتباه پیش میرود، یک بازایابی مبتنی بر روابط عمومی حیاتی است. در زمانی که استیو جابز، بنیانگذار اپل در قید حیات بود، اپل برای معرفی تمامی محصولات جدید خود، کنفرانس خبری بزرگی را برپا کرد. در حال حاضر، این سنت توسط مدیرعامل و مدیر ارشد بازایابی جدید این شرکت ادامه داده میشود.
۱۰- بازاریابی آنلاین
با گسترش تجارت به سمت اینترنت، فرم جدیدی از بازاریابی ظهور کرده است. با استفاده از بنرهای اینترنتی تا پاپ آپهای مزاحم، بازاریابان اینترنتی به هرنحو ممکن سعی در جلب توجه مخاطبین خود را دارند. یکی از موفقترین بازاریابهای اینترنتی، شرکت بیمه گیکو است که از کاربران خود میخواهد تا کدپستی خود را برای ارائه یک پیشنهاد فوری بهمنظور صرفهجوییهای بهتر، وارد نمایند.
۱۱- بازاریابی ایمیلی
با روی آوردن مشتریان به دنیای مجازی، بازاریابهای اینترنتی سعی در جمعآوری و سازماندهی ایمیلها برای فرصتهای بالقوه کردهاند. بسیاری از بازاریابهایی که بین دو کسبوکار است به بازاریابی ایمیلی بهعنوان راه ابتدایی ارتباط با مشتریهای خود وابسته اند.
۱۲- بازاریابی رویدادی
ایجاد رویدادها، راهی بسیار مناسب برای فروش است. مشتریان اغلب نیازمند دلیلی برای خرید هستند و رویدادها غالبا می توانند دلیل خوبی ایجاد نمایند. رژه روز شکرگزاری میسی با اتصال دو رویداد موردعلاقه مصرفکنندگان، به بخشی از فرهنگ آمریکا تبدیل شدهاست: شکرگزاری و خرید.
۱۳- بازاریابی مبتنی بر محتوا
محتوایی بهمنظور آموزش مشتریان بالقوه درمورد محصولات و خدمات خود، ارسال و منتشر نمایید. برای تجارتهای مناسب، این امر می تواند ابزار موثری برای تاثیر بر مشتریان بدون استفاده از روش های فروش مستقیم باشد.
۱۴- بازاریابی مبتنی بر جستوجو
امروزه، زمانیکه برای مصرفکنندگان سوالاتی ایجاد میشود، معمولا آنها از دوستان خود نپرسیده و مستقیما به گوگل مراجعه میکنند. در واقع گوگل در پاسخ به پرسشهای ما، چنان خوب عمل میکند که روزانه میلیونها نفر از مردم برای جستوجوی پاسخهای خود به این سایت جستجو اینترنتی پیشرو مراجعه میکنند. لازم نیست برای دیدن قدرت بازاریابی مبتنی بر جستوجو راه دوری برویم. سالهای بسیاری زیادی است که گوگل به صنعت شکل بخشیده و به صدها نفر از خرده فروشان در رشد کسبوکارشان کمک کردهاست. در حالیکه در سالهای گذشته بسیاری از کسبوکارها برای تبلیغ از صفحات زرد محلی خود استفاده میکردند، هرچه مراجعه مصرفکنندگان جهت مشورت به کتاب راهنمای محلی کمتر و کمتر شد، در هر سال از تاثیر این کانال به طور فزایندهای کاسته میشود.
۱۵- بازاریابی مستقیم
استفاده از طیف وسیعی از دستگاههای دیجیتال نظیر کامپیوتر، گوشیهای هوشمند، و تبلتها جهت تبلیغ و ترویج محصولات و خدمات خود به مشتریان است. بازاریابی اینترنتی عملی ضروری در بازاریابی دیجیتال است. هنگامی که یک بازار هدف به خوبی شناسایی شد، همکاری پیوسته با USPS یا یک نامهرسان حرفهای که از محل زندگی مشتریان شما اطلاع دارد، ممکن است. بازاریابی مستقیم راهی موثر برای دسترسی به مصرفکنندگان دقیقا در محل زندگی آنهاست. درحالیکه عموما این رویکرد جنبههای منفی دارد (مصرف کنندگان نمیخواهند با حجم عظیمی از ایمیلها مواجه شوند)، بسیاری از شرکتهای هوشمند بازاریابی مستقیم را بهخوبی انجام میدهند. برای مثال کاتولوگ شرکت L.L.Bean، برنامههای بازاریابی مستقیمی ایجاد کردهاست که مشتریان منتظر دریافت آن هستند.
۱۶- بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر فرصتی منحصر به فرد برای کسبوکارهای فرصتطلب و مایل به سرمایه گذاری در تعاملات با مشتری ارائه میدهد. بازاریابی رسانههای اجتماعی هنوز در مراحل ابتدایی خود بهسر میبرد، اما به سرعت در حال رشد است. شرکتهایی نظیر شرکت هواپیمایی جنوب غربی دارای بخشی متشکل از بیش از ۳۰ پرسنل است که مسئولیت اصلی آنها تعامل فعال با مشتریان در رسانههای اجتماعی است.
۱۷- بازاریابی بین دو کسبوکار
بازاریابی بین دو کسبوکار، عمل بازاریابی افراد یا سازمانها (از جمله کسبوکارهای تجاری، دولتها و نهادهای دیگر) است. این امر به کسبوکارها اجازه می دهد تا محصولات یا خدمات خود را به شرکتهای دیگر یا سازمانهایی بفروشند که آنها نیز یا همان محصولات یا خدمات را میفروشند و یا با استفاده از آنها محصولات و یا خدمات خود را تقویت کرده و یا با استفاده از آنها عملیات داخلی خود را پشتیبانی میکنند. ماشینهای تجاری بینالمللی نمونهای از بازاریابی بین شرکتی است. کسبوکار آی بی ام، به دلیل استفاده از رویکردی بسیار هوشمند در بازاریابی محصولات خود به سایر کسبوکارها و دولت ها در سرتاسر جهان، رونق یافتهاست.
۱۸- بازاریابی تبلیغاتی
بازاریابی تبلیغاتی یک استراتژی بازاریابی تجاری است که بهمنظور تحریک یک مشتری برای اقدام نسبت به یک تصمیم جهت خرید است. بازاریابی تبلیغاتی تکنیکی شامل انگیزههای مختلف خرید است، از جمله:
• مسابقات: همه ما از برنده شدن چیزی به صورت رایگان لذت میبریم. مسابقات محرکی جذاب برای کسبوکارهای کوچک بهمنظور دستیابی به مشتریان جدید و ایجاد آگاهی ارائه میدهد.
• کوپن: با توجه به سیستم مدیریت محتوا که یک عامل پردازشگر کوپن پیشرو است، بازاریابان ۳۰۲ بیلیون کوپن در سال ۲۰۰۷ صادر کردهاند که نسبت به سال گذشته، ۶ درصد افزایش داشتهاست. با توجه به انجمن بازاریابی تبلیغاتی (PMA) شورای کوپن، بیش از ۷۶ درصد از جمعیت از کوپنها استفاده میکنند. کوپنها همچنان موثر هستند ویک استراتژی بازاریابی مقرون به صرفه را برای کسبوکارهای کوچک ارائه میکنند.
• نمونه برداری: قبل از خرید، امتحان کنید. بذل و بخشش کردن محصول ممکن است محدودکنندهی سود تلقی شود، اما در نظر داشته باشید که دادن اندکی لذت کار با محصول به مشتریان خود، می تواند به یک خرید بزرگ منجر شود.
۱۹- بازاریابی مبتنی بر کمین کردن
تبلیغکنندگان با استفاده از این استراتژی بازاریابی، با رویدادها و برندهای خاص بدون پرداخت هزینههای اسپانسرینگ پیوند برقرار میکنند. این امر به کسبوکارها اجازه میدهد تا برروی این رویدادها و یا ارزش ویژه برند نسبت به کسبوکارهای دیگر که دارای اثر بالقوه بر کاهش ارزش رویداد اصلی دارد، سرمایه گذاری کنند.
۲۰- بازاریابی B2C
هدف نهایی از بازاریابی B2C (بازاریابی کسبوکار با مصرف کننده)، تبدیل خریداران بالقوه به خریداران بالفعل با شدت و مداومت و تا حد امکان است.
بازاریابان B2C ، از فعالیتهای بازاریابی مانند کوپن، صفحات نمایش، نماهای فروشگاه (هم فروشگاه فیزیکی و هم اینترنتی) و پیشنهادهای ویژه برای جلب توجه بازار هدف به خرید، استفاده میکنند. کمپین های بازاریابی B2C برروی طرحهایی متمرکز شدهاند که در مدت کوتاهتر عملی شوند و بلافاصله توجه مشتری را جلب نمایند. معمولا این کمپینها شامل پیشنهادهای خاص، تخفیفها و یا کوپنهایی که هم بهصورت اینترنتی و هم در فروشگاه قابل استفاده باشند، است.
۲۱- بازاریابی مبتنی بر موبایل
نوعی از بازاریابی در گوشیهای تلفن همراه (نظیر تلفنهای هوشمند) و یا با استفاده از آنها است. بازارایابی از طریق تلفن همراه میتواند، مشتریانی حساس به زمان و مکان و اطلاعات شخصی فراهم کند که به ترویج محصولات، خدمات، ایدهها بپردازید.
۲۲- بازاریابی مبتنی بر اتحاد
سرمایه گذاری مشترکی است که بین دو یا چند کسبوکار بهمنظور پرکردن منابع در تلاش برای ترویج و فروش محصولات و خدمات تشکیل شده است.
۲۳- بازاریابی معکوس
ایده بازاریابی معکوس، این است که بهجای اینکه بازاریابان به دنبال مشتری باشند، مشتری بهدنبال کسبوکار است. عموما، این امر از طریق ابزارهای سنتی تبلیغاتی، نظیر تبلیغات تلویزیونی، چاپ مجلهی تبلیغاتی و رسانه اینترنتی انجام میشود. در حالی که در بازاریابی سنتی، اساسا فروشنده با یافتن مجموعهی درستی از مشتریان سروکار دارد و آنها را هدف قرار میدهد، بازاریابی معکوس برروی مشتریهایی تمرکز میکند که به فروشندگان بالقوهای که قادر به ارائه محصول مورد نظر هستند، نزدیک میشوند.
در سال ۲۰۰۴، شرکت داو کمپین داو برای زیبایی واقعی را بهمنظور تمرکز بر زیباییهای طبیعی زنان به جای تبلیغ محصول خود راهاندازی کرد. این کمپین باعث افزایش فروش آنها به بالای ۱ میلیارد شد و داو با استفاده از این رویکرد، توانست نام تجاری خود احیا کند.
۲۴- بازاریابی دوستداران برند
بازاریابی دوستداران برند مفهومی از مباحث بازاریابی است که سعی در جایگزینی ایده بازاریابی برندینگ سنتی دارد. برندها در حال از دست دادن قدرت خود هستند و آنچه که برای نجات آنها مورد نیاز است دوستداران برند هستند. اما چه چیزی باعث ایجاد وفاداری فراتر از دلیل میشود؟ چه چیزی باعث برجستهشدن یک برند واقعا بزرگ میشود؟ دوستداران برندها آنها را احیا میکنند. برای آنکه یک برند خود را به “تفکر برندینگ” اضافه کند، درحالیکه احساسات قوی از عشقورزی برای مشتریان خود ایجاد میکند، باید بتواند به مشتریان خود حس تعلق دهد. ایجاد وفاداری فراتر از دلیل، نیازمند ارتباطات عاطفی است که بالاترین سطح از عشق و حس تعلق برای برند شما را ایجاد نماید.
منبع: http://www.isfahanplus.ir