مدیرکل سابق فنیوحرفهای تهران با تأکید بر اینکه مدرکگرایی در جامعه یکی از موانع توسعه کارآفرینی است، گفت: حجم کتب درسی بالاست و معلمان فرصت تدریس خلاق را در همه کلاسهای درس ندارند.
به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری فارس، مجید طهرانیان مدیرکل سابق فنیوحرفهای تهران در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالشهای آموزش کارآفرینی در نظامهای آموزشی، با بیان اینکه در نظام آموزشی در دو، سه دهه اخیر گرفتار «بیکارآفرینی» بودهایم، اظهار کرد: اخیراً زمینه سازی فرهنگی خوبی ایجاد شده است.
وی افزود: علیرغم اینکه باید نگاههای خلاقانه ای وجود داشته باشد و دانش آموزان خلاقی تربیت شوند اما نباید فراموش کرد که قرار نیست همه کارآفرین باشند و بخشی باید مهارت کسب و کارها را بیاموزند؛ آموزش عمومی و همگانی کسب و کار و آموزش خاص کارآفرینانه باید توأمان صورت گیرد.
طهرانیان با بیان اینکه برخلاف برخی اظهارات که آموزش در مدارس به درد آینده نمیخورد، گفت: نمیتوان اینگونه قضاوت کرد؛ آموزشهای ریاضیات و حساب و کتاب کردن و بسیاری موارد دیگر به درد آینده میخورند اما در موضوع نوآفرینی نیاز به کار بیشتری وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه مدرکگرایی در جامعه یکی از موانع توسعه کارآفرینی است، ادامه داد: عدم توجه به بخش خصوصی،عامل محدود کننده دیگر است؛ همه چیز دولتی است و بخش خصوصی ضعیف است. وقتی بخش خصوصی تضعیف شود، نوآفرینی چندان جایگاهی پیدا نمی کند.
مدیرکل سابق مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بخش خصوصی با این نگاههای بدبینانه نمیتواند توسعه یابد و به یک اقدام فرهنگی گسترده نیاز دارد، افزود: چنددهه است درباره اهمیت بخش خصوصی سخن میگوییم اما از مشکلات این امر کاسته نمیشود؛ از دیگر سو باید نگاههای کمی در جامعه به نگاههای کیفی تغییر کند؛ جریان آمارگیریهای کمی و شاخصهای کمی باعث شده است مبنای بودجه ریزی هم همین باشد و به شاخصهای کیفی توجه نشود.
وی به جزیره ای عمل کردن دستگاهها در امور مختلف اشاره کرد و گفت: طرح ایران مهارت به طور مشترک بین دو وزارتخانه کار و آموزش و پرورش در حال اجراست و به خوبی پیش میرود و از نمونه های خوب همافزایی بین دستگاهی است.
طهرانیان اظهار کرد: در چند سال اخیر در بُعد محتوا ترکیب کتب درسی به سمت آموزش استلزامات کارآفرینی رفته اما هنوز همه معلمان روش تدریس آن را فرا نگرفتهاند؛ از سوی دیگر حجم کتب درسی بالاست و معلمان فرصت تدریس خلاق را در همه کلاسهای درس ندارند.