وزیر راه و شهرسازی خبر داد:
ساخت قطعه جدید آزادراه حرم تا حرم با مشارکت ۷۰درصدی قرارگاه خاتم الانبیا
وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر احداث بزرگراه نقندر ــ طرقبه بهعنوان بخشی از آزادراه حرم تا حرم (سبزوار ــ نیشابور ــ مشهد) با مشارکت ۷۰درصدی قرارگاه خاتمالانبیا(ص) و ۳۰درصدی دولت در حال اجرا است.به گزارش تسنیم به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی 18 خرداد ماه در مراسم آغاز عملیات فاز دیگری از آزادراه حرم تا حرم با بیان اینکه در حال حاضر طول شبکه آزادراهی کشور حدود 2200 کیلومتر است، گفت: باید بتوانیم شبکه آزادراهی کشور را به 5هزار کیلومتر افزایش دهیم؛ حال اگر قرار است چنین تصمیمی بگیریم و شبکه حمل و نقل کشور را گسترش دهیم باید بپذیریم که دولت بهتنهایی از انجام این کار برنمیآید.
اگر تصور کنیم نگهداری و احداث این حجم از آزادراهها، راههای اصلی، فرعی و روستایی از طریق منابع دولت امکان پذیر است تصور نادرستی است.آخوندی ادامه داد: اگر قرار است به بودجه دولتی تکیه کنیم و از بهرهبردار عوارض دریافت نکنیم کارها بهکندی پیش میرود و کیفیت خدمات و توسعهدهی بسیار کاهش مییابد اما اگر میخواهیم توسعه داشته باشیم قاعدتاً باید هزینه ساخت را به بخش خصوصی بدهیم و از هر کسی که از این راهها استفاده میکند عوارضی دریافت شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه در حال حاضر امکان و ظرفیت ساخت این آزادراهها توسط بخش خصوصی و امکان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم شده است.وی با بیان اینکه در حال حاضر احداث بخشی از آزادراه حرم تا حرم (سبزوار ــ نیشابور ــ مشهد) با مشارکت 70 درصدی قرارگاه خاتمالانبیا(ص) و 30 درصدی دولت در حال اجرا است، گفت: باید سهم دولت را به 10 تا 20 درصد کاهش داد.آخوندی ادامه داد: با توجه به رشد فناوری در دنیا اکنون در موقعیتی هستیم که باید علاوه بر توسعه اقتصادی ارزشها، میراث معنوی ایران را نیز بازآفرینی کنیم. مشهد مرکز تمدن خراسان بزرگ است و از دیرباز نقش بسیاری در رشد تمدن سرزمینمان ایران داشته است و از همه مهمتر بهدلیل وجود حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) در این شهر موقعیت مقدس و مذهبی نیز دارد. قاعدتاً برای احیای این تمدن باید بتوانیم با فناوریهای جدید این منطقه را بازتعریف کنیم.