وزیر راه و شهرسازی :
يك سوم شهروندان ايران حاشيه نشين هستند
وزیر راه و شهرسازی گفت : حدود 18 میلیون نفر از 55 میلیون نفر جمعیت شهری معادل یک سوم شهروندان ایران حاشیه نشین هستند.به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ؛ عباس آخوندی در نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری ، با بیان اینکه حاشیهنشینی ، دوری فیزیکی از مرکز شهر نیست بلکه هر نوع دوری از جامعه ، حتی در مناطق مرکزی شهر را شامل می شود ، اظهار داشت : نباید شهروند ساکن مناطق حاشیهای این احساس را داشته باشد که علاوه بر دوری از مناطق برخوردار شهر، از اجتماع هم به حاشیه رانده شده است.وی با تأکید بر لزوم بررسی موضوع به حاشیه رانده شدن اجتماعی شهروندان افزود: از صداوسیما میخواهیم نمونههایی از احساس تعلق نداشتن حاشیه نشینان به جامعه را نمایش دهد تا این قضیه برای مردم ملموستر باشد .رئیس ستاد ملی بازآفرینی شهری گفت :
بسیاری از این شهروندان خود را شهروند درجه دوم می دانند که از سوی دیگر شهرنشینان به حاشیه رانده شدهاند ؛ خواه ساکنان مناطق حاشیهای باشند و خواه ساکن مناطق مرکزی شهرها که از نظر فیزیکی حاشیهنشین نیستند اما از نظر روانی احساس حاشیهنشینان را دارند.وی بحث مهم دیگر در سکونتگاههای غیر رسمی را ساماندهی حمل و نقل حومهای کلانشهرها دانست و افزود : اگر مردمی که ساکن کلانشهرها هستند بدانند در صورت زندگی در فاصله 30 تا40 کیلومتری این شهرها، دسترسی راحتی با حمل و نقل عمومی به مرکز شهر دارند ، دیگر نیاز به حاشیهنشینی در کلانشهرها و سکونتگاههای غیر رسمی را در خود احساس نمیکنند.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر برنامه ریزی ویژه برای سیستم حمل و نقل عمومی ، اظهار داشت : به عنوان مثال یکی از محورهای مهم مواصلاتی کشور ، شیراز ـ مرودشت است که روزانه بیش از 100 هزار تردد در آن ثبت می شود.
به گفته آخوندی هیچ سامانهای برای اجرای سیستم حمل و نقل حومهای در ایران نداریم و راهاندازی سیستم کارآمد حمل و نقل حومهای در کلانشهرها در کاهش مهاجرت بیرویه به شهرهای بزرگ نقش بسزایی دارد.آخوندی با بیان اینکه فاصله توسعهیافتگی میان شهرستانهای درجه دو استانها با کلانشهرها و مراکز استانها بسیار زیاد است، افزود : در استان فارس فاصله شیراز با جهرم و کازرون از نظر پیشرفت شهری بسیار زیاد است و باید سیاستگذاری حمایت از شهرهای 100 تا 300 هزار نفری تغییر کند و اگر این نوع شهرها خوب عمل کنند، شهرهای میلیونی در مراکز استانها ایجاد نمیشود.وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: اجرای این ایده ، نیازمند بررسیهای فراوان در ستاد ملی بازآفرینی است.
وی با بیان اینکه برخی مدیران شهری نمیدانند باید به محلههای هدف بازآفرینی به صورت تکمحله بنگرند یا به عنوان جزئی از کل شهر، اظهار داشت : باید محلههای هدف احیا و بازآفرینی شهری در کنار بافتها و محلههای مجاور دیده شوند.
آخوندی با اشاره به موضوع احیای سکونتگاه غیر رسمی سعدیه در شیراز که برای بازآفرینی این منطقه ، چند ده هکتار از زمینهای اطراف آن هم باید در طرح اصلاح قرار گیرد ، تاکید کرد: باید از طرح بازآفرینی محله سعدیه شیراز حمایت همهجانبه شود.وی یکی از مهمترین موضوع ها در بازآفرینی شهرها را توجه به مبحث هویت محلهای دانست وگفت : باید همه سیاستهای بازآفرینی شهری به تقویت حس هویت محلهای و شهری برگردد.اخوندی افزود : شیراز از شهرهایی است که جزئی از هویت ایران و بخشی از جریان «ایرانشهر» و هویت ملی است و اجرای برنامه بازآفرینی شهری شیراز با کمک شهرداری با توجه به سیاست جدید کشور در حوزه بینالملل میتواند این شهر را به مرکز گردشگری بینالمللی ایران تبدیل کند.وزیر راه و شهرسازی موضوع اقتصاد شهری و ارتقای جایگاه آن در شهرها را از موضوع هایی که به کاهش سکونتگاههای غیر رسمی میانجامد دانست و گفت : شیراز با توجه بر برنامهیزی برای تقویت صنعت گردشگری آن به سمتی میرود که نقش مشاغل خدماتی نقش برجستهتری داشته باشد.اخوندی با اشاره به اظهارات شهردار شیراز درباره دریافت عوارض صفر درصد از متقاضیان هتلسازی افزود : فقط عوارض گرفتن کافی نیست و باید شهرداری برنامههای بیشتری برای توسعه گردشگری شیراز داشته باشد.