وزارت راه و شهرسازی منتشر کرد:
دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی
وزارت راه و شهرسازی «دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی» در بخشهای هدف آزادسازی، کلیات، الزامات، روش، نظارت و ضمانت اجرای این طرح را منتشر کرد.به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نرخ بلیت هواپیما که طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید تا پایان سال اول این برنامه (1390) نسبت به متنوعسازی نرخ بلیت و از ابتدای سال سوم (1392) برنامه پنجم توسعه نیز نسبت به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اقدام میکرد اما به دلیل عدم وجود زیرساختهای لازم و عدم کشش بازار، اجرای آن به تعویق افتاد.
اما بالاخره از اوخر خردادماه سال گذشته نرخ بلیت هواپیما در فاز نخست متنوع شد به این معنا که ایرلاینها تنها مجاز به افزایش نرخهای بلیت تا سقف 30 درصد بیش از نرخهای مصوب سازمان هواپیمایی مشروط بر رعایت الزاماتی از جمله افزایش خدمات بودند تا در نهایت با تصویب شورایعالی هواپیمایی و تایید وزیر راه و شهرسازی در نهایت با استناد به بند «ب» ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در سال پایانی برنامه کلید خورد.توسعه ناوگان، افزایش توان اقتصادی ایرلاینها، ایجاد رقابت در خدماتدهی و فراهم شدن زمینه حق انتخاب برای مسافران سه هدف مهم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است که از روز گذشته به شرکت های هواپیمایی ابلاغ شد. در مرحله نخست اجرای آزادسازی، نرخ بلیت هواپیما در 170 مسیر داخلی آزاد شد و نرخ بلیت 87 مسیر جزء مسیرهای حمایتی قرار دارد که همچنان مشمول قیمت گذاری است.بر اساس این گزارش «دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی» در بخشهای هدف از آزادسازی، کلیات، الزامات اجری این طرح، روش اجرا، نظارت بر اجرا و ضمانت اجرا تدوین شده که به شرح زیر است:
در مقدمه این دستورالعمل آمده است: به منظور بهبود شرایط سفر، افزایش رضایتمندی مسافران و ارتقای فضای کسب و کار در حوزه سفرهای هوایی داخل کشور جمهوری اسلامی ایران، آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی اعم از پروازهای برنامه ای و دربستی بر اساس شرایط مندرج در این دستورالعمل اجرا می شود.