دهمین ماه از سال اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی را در حالی پشت سر می گذاریم که هنوز یکی از شبکه های تلویزیون در هر ساعت مردم را تشویق می کند تا ساعت خارجی بخرند و همچنان چشممان به جمال تبلیغات خارجی در بزرگراه ها و خیابان ها روشن است.
در روزهای گشته نخستین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری "ایران ساخت" به کار خود پایان داد ولی هنوز سخنان دبیر بخش کاریکاتور این جشنواره یادآور این درد است که «90 درصد از تبلیغات شهری ما مربوط به کالاهای خارجی است»!مسعود شجاعی طباطبایی در نشست خبری جشنواره «ایران ساخت» که در آبان ماه برگزار شد، اظهار داشت: بحث تولید ملی در تمام عرصهها مورد نظر مسئولان و مردم است، اما متاسفانه تبلیغات از طریق رسانههای مختلف بسیار اندک بوده است. سهم تبلیغات در تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» تا چه اندازه است که به رغم همت و تلاش مسئولان هر روز باید شاهد تبلیغات رنگارنگ خارجی بر در و دیوارهای شهرمان باشیم که مردم را به مصرف کالاهای خارجی تشویق می کند.اگرچه از تب و تاب تبلیغات کالاهای خارجی در روزنامه ها و مطبوعات کاسته شده ولی اثر این نوع تبلیغات که گاهی در تابلوهای کوچک و بزرگ تبلیغاتی و در گوشه و کنار خیابان ها یا بر روی اتوبوس ها و در ایستگاه های مترو به چشم می خورد، به این
زودی ها از ذهن مردم پاک نمی شود و باید قبول کنیم که هنوز مصرف محصولات خارجی جزیی از فرهنگ مان است و با بی اعتنایی به فرهنگ تولید داخلی نگاه می کنیم.در سال 91 که مزین به نام «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» بود، شورای عالی انقلاب فرهنگی تبلیغ هرگونه کالا و خدمات خارجی را که مشابه داخلی داشته باشد ممنوع کرد و حتی تبلیغات کالا و خدمات داخلی با نام خارجی را غیرقانونی دانست و از طرف دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران برای جلوگیری از تبلیغات کالاهای خارجی همگام شدند...