گاراژ فرمانیه دورهمی کوچکی به نام «حامیان اولیه استارتآپها» برگزار کرد. در این دورهمی مدیران چند شتابدهنده مانند نوینتک، جهش، مرکز سامسونگ، تعدادی از فرشتگان سرمایهگذاران از مجموعههایی مانند کارایا، مدیرعامل کارنکراد و مشاوران سرمایهگذاری مانند رایان و هادی فرنود بهعنوان فردی که بهخوبی استارتآپها و مسایلشان را میشناسد حضور داشتند.
به گزارش کارآفرین ناب به نقل از مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسبوکارهای نوپا، در ابتدای جلسه علی رودگر، بنیانگذار گاراژ فرمانیه در رابطه با چرایی برگزاری این جلسه توضیح داد: «بعد از برگشتن از آمریکا، دیدم که تمامی اسامی و واحدهای اکوسیستم استارتآپی در ایران وجود دارد؛ حتی تصمیم به آوردن چند استارتآپ و راهاندازی شعبه ایران برای آنها بودم که متوجه شدم تمامی این اجزا و واحدها با مفاهیم واقعی و آنچه در دنیا وجود دارد متفاوت هستند.» او تاکید کرد که ایران سعی کرده است که همپای جهان، با تکنولوژی پیش برود ولی در بسیاری از موارد مجبور به جهش از مراحلی بوده و نتایج رشد نکردن و رد کردن آنها در اکوسیستم بهخوبی نمایان شده است. در این جلسه مدیرانی از تمامی مراحل رشد را گردهم آوردهایم تا باهم جاهای خالی اکوسیستم شناخته و پر شود.»
در ادامه هرکدام از حضار به معرفی مجموعه خود پرداخته و نکات مهمی که در این رابطه مدنظر داشتند را بیان کرده و دغدغههای خود را گفتند.
فرشتگان سرمایهگذار نباید با دید خیریه به استارتآپها پول تزریق کنند
یکی از سرمایهگذاران انجل کارایا از سابقه مجموعه خود به این صورت گفت که تابهحال تقریبا ۱۱ استارتآپ موفق به جذب سرمایه شده و مجموعا حدود ۳٫۲۰۰ میلیارد سرمایهگذاری روی استارتآپها انجام شده است. دغدغه او این بود که چرا باید استارتآپها فکر کنند تمام سرمایهای که توافق شده است، حق آنهاست و در هر شرایطی باید به آنها پرداخت شود. به نظر او بهتر است پرداختها براساس یک پایش صورت بگیرد یعنی در هر مرحله kpi توافق شده را تحویل دهند و سرمایه را دریافت کنند.
در ادامه بیان شد که انجلها نباید اصطلاحا دید خیریهای داشته باشند یعنی فکر نکنند که ریسک و استارتآپ یعنی مقداری پول به استارتآپ تزریق کرد و درنهایت اگر هم شکست خورد و پول سوخت شد مهم نباشد چراکه با آگاهی به ریسک استارتآپ، این پول هزینه شده است؛ به این صورت پول غیرهوشمند به اکوسیستم آورده میشود و قطعا مشکلات زیادی برای استارتآپها و اکوسیستم به همراه خواهد داشت.
در نظر داشتن شرایط برد-برد در تمامی اقدامات
مورد دیگری که مطرح شد این بود که اکوسیستم ما بسیار نابالغ است و با توجه به مقتضیات آن باید موضوعات را مورد بحث و بررسی قرار داد. در این اکوسیستم باید صبر کرد و همه دستبهدست هم داده و کمک کنند تا اکوسیستم به رشد خود برسد. باید این دید به وجود آید که تمام اقدامات بهصورت برد-برد در نظر گرفته شود تا هر دو طرف رشد کنند و درنهایت با رشد همهجانبه تمامی اجزا، اکوسیستم هم در وضعیت خوب خود قرار گیرد. تمامی عملیاتی که با دید برد-باخت انجام شده است، تابهحال با شکست مواجه شدند. در قسمت دیگری از صحبتها مطرح شد که هرکدام از اجزا اکوسیستم باید کمی از مواضع خود پایین بیایند و به این صورت به همان مساله برد-برد بودن قراردادها و دیلهایی که در اکوسیستم انجام میشوند کمک کنند.
فعلا فقط دغدغههای مربوط به الآن و اینجا حل شود
در مرحله یافتن راهحلهای عملی برای چالشها و دغدغههای مطرح شده در جلسه، قرار شد دغدغههای مطرح شده به این صورت جداسازی شوند که آیا دغدغه مطرح شده مربوط به زمان حال و شرایط پیشآمده در کشور است یا دغدغهای است که احتمالا در چند سال آینده بهصورت جدی مسالهساز میشود؛ فعلا در رابطه با دغدغههای کنونی که بهواسطه شرایط پیشآمده باعث شده تمامی اجزا اکوسیستم تکانی خورده و درگیر شوند، بحث شود.
در اکوسیستم گروهی راهحل پیدا کنند و گروهی کار کنند
اکوسیستم به قسمتهای کوچکتر تقسیم شود و یک گروه، افرادی باشند که به چالشها فکر کنند و برای آنها راهحل پیدا کنند و گروه دیگر افرادی مانند استارتآپها باشند که بدون درگیری فکری برای پیداکردن راهحل چالشهای اکوسیستم، بر کار خود متمرکز شوند؛ یعنی گروهی در اکوسیستم فکر کنند و گروه دیگر بهصورت متمرکز مشغول به کار باشند.
هدایت سرمایههای موجود به بازار امیدبخش استارتآپها
برای حل مشکل کمبود نقدینگی به این صورت مطرح شد که تعداد سرمایهگذاران در اکوسیستم افزایش چشمگیری داشته است ولی سرمایهای تزریق نمیشود، باید با روشهای خاص و نتیجهبخش کمک شود تا سرمایههایی که راکد هستند و یا در بازارهایی نامطمین استفاده شدهاند، در بازاری به امید به آینده در آن زیاد است آورده شوند. بهاصطلاح تخممرغها در یک سبد نگذاریم بلکه در ۱۰ سبد متفاوت تقسیم کنیم.
معرفی مشتریان و استارتآپها به یکدیگر
کمک و الزام استارتآپها به فکر کردن و کسب درآمد واقعی بهعنوان یک مساله بسیار مهم در موفقیت اکوسیستم مطرح شد. در این مورد به این نتیجه رسیده شد که حداقل افراد حاضر در این جلسه با استارتآپهای مجموعههای یکدیگر بهصورت کامل آشنا شوند و محصولاتشان را بشناسند و اگر موردنیاز خود یا استارتآپهای مجموعه خودشان است آنها را با یکدیگر ارتباط دهند؛ و حتی اگر مشتری آن محصول یا خدمت را میشناسند، آنها را به یکدیگر معرفی کنند.
ارتباط استارتآپهای ایرانی با استارتآپها و سرمایهگذاران خارجی
باید استارتآپهای ایرانی با بازارهای بینالمللی و خارج از کشور ارتباط پیدا کنند، همچنین آوردن و ارتباط سرمایه و استارتآپهای خارجی با داخلی از موارد مهم دیگر مطرح شده؛ مخصوصا در رابطه با کشورهایی مثل روسیه، چین، ارمنستان، گرجستان و عمان که میتوان سرمایه آنها را به داخل کشور آورد.
در این میان به این فرصت اشاره شد که افزایش نرخ ارز باعث شده که مبالغ نهچندان زیادی برای خارجیان، به مقدار پول زیادی در ایران تبدیل شود، بهاینترتیب سرمایهگذار خارجی با گذاشتن مقدار کمی سرمایه میتواند پول زیادی برای استارتآپهای ایرانی فراهم کند و به این صورت مشکلات زیادی از استارتآپهای ایرانی، حل میشود.
یکی دیگر از نتایج آوردن سرمایه خارجی به داخل ایران اینگونه مطرح شد: زمانیکه سرمایهگذار خارجی بر یک استارتآپ یا حوزه خاص سرمایهگذاری میکند، سرمایهگذاران داخلی هم تشویق شده و اقدام به سرمایهگذاری در همان زمینه خواهند کرد و این روش مشوقی خواهد شد که سرمایههای داخلی هم جذب این اکوسیستم شوند.
درمیان گذاشتن اطلاعات و آمارهای موجود
یکی از دغدغهها مطرح شده، در دسترس نبودن اطلاعات و دادههای آماری است، چراکه وجود و دسترسی به این دادهها میتوان فهمید که مراکز مختلف به چه صورت کار کردهاند چه کارهایی انجام داده و چقدر کار کردهاند. در این رابطه نتیجه بر این شد که باید مدیران با یکدیگر اطلاعات در میان گذارند و نهتنها اطلاعات آماری بلکه تمام ملزومات مانند استارتآپهای خوب برای سرمایهگذاری، سرمایهگذاران خوب برای استارتآپها حتی منتورهای خوب در حالت کلی در میان گذاشتن اطلاعات واقعی و پتانسیلهای خوب در تمام زمینهها کمک شایانی به رشد و بهرهوری بیشتر اجزا در کنار هم خواهد کرد.
ارایه بازخورد از انجام موارد صحبت شده در این جلسه
در ادامه تصمیم بر این شد که استارتآپهای خوبی که هر یک از مدیران مجموعهها میشناسند به مجموعه رایان که مشاوره سرمایهگذاری انجام میدهد و به گفته خود سرمایهگذاران بسیاری را میشناسند ارتباط داده شوند تا به این صورت استارتآپها مشکل کمتری در ارتباط با سرمایهگذاران داشته باشند. درنهایت قرار شد که از تمامی اعمال انجام شده در این زمینه در جلسات بعدی بازخورد و فیدبک ارایه شود.
مورد دیگری که مطرح شد، بازگرداندن اعتماد دوباره به اکوسیستم استارتآپی ایران بود؛ که این مورد تنها یک راهحل دارد و آنهم بیان اتفاقات خوب و مثبت اکوسیستم است یا همان ارایه بازخوردهای تاثیرگذار بر اکوسیستم.