اگرچه نفس فعالیت استارتاپی تزریق ایده تازه به فضای کسبوکار است، اما اغلب کسبوکارهایی که عنوان استارتاپ را یدک می کشند تکرار نمونه مشابه خارجی هستند و اگر دولت قصد حمایت دارد باید بین ایده بومی و ایده بومی شده تمایز قایل شود.
بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی وابسته به نهاد ریاست جمهوری، اخیرا حمایت از استارتاپهای موفق را از برنامههای این صندوق اعلام کرده و گفته: «براساس اساسنامه صندوق، ماموریت این صندوق حمایت از شرکتهای دانشبنیان است و از آنجایی که شرکتهای استارتاپی، دانشبنیان نیستند، به معاونت علمی پیشنهاد کردیم تا این نوع شرکتها را در رده شرکتهای دانشبنیان معرفی کنند.»
ایده جدید دولت برای حمایت از استارتاپها و ایدههای نو را میتوان به فال نیک گرفت، اما در حمایت از استارتاپ های غیر دانش بنیان باید با دقت وارد شد تا حمایت دولتی به استارتاپ ها و شرکتهای به معنی واقعی دانش بنیان اختصاص یابد.
استارتاپ در واقع به ایده های ناب و تازه اطلاق میشود که بسیاری از استارتاپ های فعلی در ایران که عنوان استارتاپ را یدک میکشند، ایده تازهای نداشتهاند و صرفا کپی برداری نمونه های مشابه خارجی بودهاند. موضوعی که مورد انتقاد برخی کارشناسان، مسئولان و سرمایه گذاران بوده است. برخی سرمایه گذاران داخلی معتقدند ایدههای تکراری که بازار آینده و افق قابل پیش بینی دارند، ارزش سرمایهگذاری ندارند.
کسب وکاری که در دیگر کشورها اجرا شده و به سوددهی رسیده است، در صورت پیادهسازی در ایران نیز با احتمال زیادی از شانس موفقیت برخوردار است، اما کسبوکاری که ایده تازهتر یا تجربه نشدهای دارد یا ایدهای مبتنی بر نیازهای بومی ارایه داده با موانع بیشتری در مسیر موفقیت مواجه خواهد بود و این جاست که حمایت دولتی برای استارتاپهای واقعی حیاتی تر از استارتاپهای مشابه نمونههای خارجی خواهد بود.
منبع: خبرگزاری فارس