همایش بانکداری امسال بود که برای نخستین بار واژه "paintech" یا درد دانایی، از سوی صادق فرامرزی، مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایرانکیش مطرح شد، او اما در همایش فیناپ در دانشگاه خاتم نیز بار دیگربا بیان اینکه خودش هم عین«پینتک» است! تلاش داشت تا صدای این روزهای مشکلات استارتآپی را به گوش مسئولانی که باید برساند.
به گزارش ایسنا، بنابر اعلام شرکت کارت اعتباری ایرانکیش، در خصوص این واژه و اینکه پینتک چه قدر میتواند، مشکلات استارتآپها را حل کند با شاهین نورصالحی، مشاور و طراح سیستمهای پیشرفته علم و فناوری گفتوگویی انجام دادیم که در ادامه میخوانید.
آقای نورصالحی ماجرای "paintech " دقیقا از کجا شروع شد؟ چرا به این نتیجه رسیدیم که باید فکری عاجل به حال فینتکها کرد؟
همه چیز از گروههای تلگرامی و تخصصی آغاز شد، بچههای فینتکی و استارتآپی و همه مدیران چندین و چندساله بانکی دراین گروهها هستند. اما استارتآپیها گاهی واقعیتی که در دلشان هست را نمیگویند. شاید از نگرانی بابت اینکه انتقاد باعث شود تا سدهای راهشان بیشتر شود، سخنی نمیگویند و معمولا جوانب ماجرا را رعایت میکنند. باید به این افراد کمک کرد. همیشه ما غیر استارتآپها خودمان راجع به آنها سخن میگوییم و خودمان را به جای آنها میگذاریم در حالی که آنها خود باید فرصتی برای حرف زدن و ابراز عقیده در اینباره داشته باشند هیچکسی جز خود استارتآپیها دردهای آنها را لمس و حس نکرده است.
و چه شد که توانستید استارتآپیهای ساکت و نگران از اینکه اگر انتقاد کنند به ضررشان تمام میشود را توانستید به حرف درآورید؟
همه چیز از جایی شروع شد که ناگهان خبر رسید که در سه ماه اخیر چیزی حدود ۷۰-۶۰ درصد استارتآپهایی که قبلا میشناختیم از بین رفتند. این اتفاق بزرگ و وحشتناکی است. این یعنی ناگهان متوجه شدیم از میان این همه استارتآپهای فیلتر شدهای که همه از مسیرهای سخت گذر کرده، آمدند و در رویدادهای مختلف جایزه بردند، ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها به طور کلی از بین رفتهاند.
این عدد در ذهن ما بسیار آزاردهنده بود تا اینکه آن را در میان استارتآپیها بیان کردیم و گفتیم که چنین ماجرایی است و احساس میکنیم که حتی اتفاقات بدتری در حال رخ دادن است همین صحبت کافی بود تا با سیلی از اعتراضات و مشکلات از سوی استارتآپها مواجه شویم.
و چه شد که این گلهها و شکایت به واژه paintechختم شد؟
در این شرایط و پس از دریافت بازخوردهای اولیه فهمیدیم که ظاهرا جو خیلی بدی بر استارتآپها حاکم است؛ درجلسهای اضطراری با صادق فرامرزی، مدیرعامل ایرانکیش به این نکته اشاره شد که ظاهرا نیاز به هماندیشی دراین زمینه وجود دارد که البته خوشبختانه این اتفاق هم افتاد.
فرامرزی در آن جلسه به همایش بانکداری که در پیش بود اشاره کرد اینکه شرکت ایرانکیش مثل هر شرکت دیگر زمانی را برای معرفی محصولات در اختیار دارد ولی میتواند این جلسه معرفی محصول را برگزار نکند و زمان آن را به بچههای استارتآپی اختصاص دهد. او خود به واژه "paintech" به معنای درد ناشی از فناوری رسید و همین باعث شد که این جلسه همایش را هم با عنوان "پینتک " برگزار کنیم. واژهای که حالا به مرور در بین استارتآپها جا افتاده است.
داستان paintech چگونه میتواند ادامه پیدا کند؟
برای ادامه ماجرا از کسانی که به هر دلیل یک تیم داشتند و هماکنون به دلیل عوامل بازار و عدم پیشرفت کار و سدهای مجوزی دچار مشکلاتی هستند دعوت کردیم تا در این نشست حضور بیابند و از مشکلاتشان بگویند. امید این است که پینتک ما باعث شود، از تجربهها و شکستها درس بگیریم و دوباره تیمهای استارتآپی تازه با ایدههای جسورانهتر تشکیل شوند. به طور کلی دو دسته تیم استارتآپی داریم. یکی تیمهایی که در رویداد بخصوصی برتر شناخته شده و جایزه بردند یا آنهایی که مستقیما از یک رویدادی حذف شدند. ولی الان هر دو گروه دچار مشکلات بسیارند و من و آقای فرامرزی امید بسیاری داریم که مسائلشان تحت عنوان رویدادهای دنبالهدار paintech بررسی و مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد تا آنها را دو مرتبه تحت عنوان ایدههای نو وارد چرخه بازار کنیم.
واقعا میتوان آنها را دوباره به چرخه بازار برگرداند؟
این افراد تحت هر شرایطی ذوق و نوآوری خودشان را دارند اما در بازار موفق نشدند. چنانچه این کار ادامهدار بشود حتی معتقدیم میتوانیم رویدادی به عنوان بهترین ایده از بین رفته سال برگزار کنیم.
و این چه کاربردی دارد؟
این یعنی در میان همان ایدههایی که شکست خوردهاند، اگر بگردیم میبینیم که با یک تغییر تکنیکی و ایده، و وصل شدن دو ایده به هم که قبلا از بین رفتهاند یک مرتبه ممکن است یک ایده خیلی بهتر و بزرگتری شکل بگیرد.
خود فینتکها چهطور میتوانند دراین موضوع نقش داشته باشند؟
اینکه شرکت ایرانکیش تمام پرزنت محصولات خودش را در همایش بانکداری کنسل کرد و برنامه ویژهای در این زمینه ارائه داد، یا صادق فرامرزی مدیرعامل ایرانکیش، شخصا از رویدادهایی مثل فیناپ، حمایت کرده و در آن از پینتک گفت، مشخص بود که شرکت و مدیرعامل آن تمرکز خاصی برای حل مشکلات استارتآپی دارد. ما میخواهیم تا استارتآپهایی که همین الان به مشکل برخوردند و در بازار (یا اتاق کار خانگی خود) حضور دارند بیایند و راجع به اینکه چه اتفاقی برایشان افتاده حرف بزنند. اینها ممکن است در آستانه شکست باشند حتی ممکن است در حال حاضر کارمند داشته، سود هم به دست بیاورند اما میتوانند پیشبینی کنند که اگر سه تا ۶ ماه دیگر مانع جلوی پایشان برداشته نشود حتما از بین میروند باید این دردها شنیده شود.
غیر از ایرانکیش چه کسان دیگری باید این صداها را بشنوند؟
مستقیما مدیران تصمیم گیرنده شبکه بانکی مخاطب این ماجرا هستند. چون این مدیران هستند که میتوانند دست بچههای استارتآپی را بگیرند و یا آنها را به پروژههایی ببرند که در بانکها میتواند حالت برونسپاری به خود بگیرد. اشکالی که در شبکه بانکی داریم این است که مفهوم امنیت را با اینکه هیچ کاری بیرون از شبکه بانکی انجام نگیرد اشتباه کردهاند. این امنیت نیست. باید بتوانید همزمان بازیگران دیگر بازار را همراه با خود کنید. اما ما به دلایل عجیبوغریبی کلا به برخی از فینتکها اجازه کار نمیدهیم.