۴ رمز درآمدزایی برندهای بزرگ
۴ رمز درآمدزایی برندهای بزرگ
این روزها با گسترش مصرف گرایی در بین مردم رفتاری تازه را با نام وفاداری به برند شاهد هستیم که در واقع این وفاداری به برند در میان مشتریان مهمترین نقش را در درآمدزایی برای شرکتهای بزرگ و کوچک داشته است.
۱. مشتری شگفت زده میشود
یک برند میتواند با معرفی محصولات تازه و دور از انتظار مشتریان را شگفت زده کند.راههای زیادی برای ایجاد هیجان و شوق به خرید در مشتریان وجود دارد ولی هیچ چیز نمیتواند هیجان معرفی یک محصول جدید را در مشتریان ایجاد کند.همیشه پیش از معرفی یک محصول به خصوص محصولات مهم شایعات زیادی پیرامون آن پخش میشود ولی جالب است که این شایعات تا حدود زیادی میتواند باعث بهبود عملکرد برند در ارائه محصولات تازه شود چرا که برند میتواند با معرفی محصولی فراتر از آنچه در شایعات مطرح شده است مشتریانش را شگفت زده کند و به آنها حس متفاوت بودن با سایر مردم را بدهد.در واقع تولیدکنندگان از هر روشی استفاده میکنند تا این احساس را در کاربران القاء کنند که شخصیت و موجودیت یک فرد در محصولاتی که وی خریداری میکند، نهفته است.ایجاد این حس در مشتریان آنها را به خرید کالاهای تازه و مورد علاقهشان ترغیب میکند.
۲. ایجاد اعتماد دوطرفه بین برند و مشتری
تا حالا به این فکر افتادهاید که تا چه حد به برند محصولات خود وفادار هستید.شرکتهای بزرگ در دنیا وفاداری متاقابل را مهمترین عامل پیشرفت خود میدانند چرا که یک تولید کنند و برند بزرگ همیشه نمیتواند مشتریانش را شگفت زده کند به همین دلیل سعی میکند با ایجاد یک حس وفاداری در مشتریان آنها را به برند خود وابسته نگه دارد.به عنوان مثال وقتی شما یک جارو برقی از یک برند خریداری میکنید و از آن رضایت دارید مسلما دلتان میخواهد دیگر محصولات این برند را حتی در صورت کیفیت پایینتر در اختیار داشته باشید.اما در اینجا یک نکته مهم به ذهن میآید که آیا برند مورد نظر هم به اندازه مشتریانش به نظر آنها احترام میگذارد و یا اینکه سود کوتاه مدت را ترجیح میدهد…برندهای موفق امروزی همیشه به نظر مخاطبان و مشتریانشان توجه میکنند و بخش زیادی از درآمد خود را صرف تحقیق و پیشرفت محصولات و بهبود ضعفهای خود میکنند و در واقع سود بلند مدت را به کوتاه مدت ترجیح میدهند.روانشناسی وفاداری به برند، ریشه در نظریه هویت اجتماعی دارد.افراد با گروههای اجتماعی که یک کالای خاصی را خریداری میکنند، شناخته میشوند.البته تاثیر خرید یک کالا در نظر خود خریدار نیز عامل مهمی است. زمانی که شما یک کالای خاص را خریداری میکنید، از این موضوع ابراز خوشحالی کرده و به ناگاه با سایر افرادی که این کالا را خریدهاند، احساس نزدیکی میکنید.البته وفاداری ممکن است باعث شود تا کاربران انتظار محصول بهتری را نداشته باشند.از طرفی دیگر وفاداری به برند میتواند حساسیت مشتریان به قیمت را کاهش دهد و میتواند باعث سود آوری بیشتر یک برند شود.
۳. خدمات پس از فروش، بروزرسانی و رفع باگها
یکی از مهمترین علتهای وفادار ماندن به یک برند خدمات پس از فروش آن میباشد که امروزه بیشتر شرکتهای بزرگ بر این موضوع تمرکز کردهاند و با صرف هزینههای زیاد سعی دارند مشتریان وفادار خود را با ارائه خدمات پس از فروش مناسب، حفظ کنند.البته این سرمایهگذاری ممکن است سود و منفعت زیادی برای یک برند نداشته باشد ولی میتواند یک تبلیغ بسار خوب برای عموم باشد و باعث جذب مشتریان دیگر برندها شود.به عنوان مثال امروزه تمام برندهای گوشیهای هوشمند آپدیتها و بروزرسانیهای بسیاری را برای رفع مشکلات و رضایت مشتریان عرضه میکنند تا بتوانند مشتریان خود را کماکان راضی و خشنود نگه دارند.هر چند انجام این کارها میتواند هزینه زیادی برای شرکت داشته باشد ولی به در واقع این پشتیبانیهای بعد از فروش را میتوان راهی برای کاهش خسارتهای بیشر دانست چراکه همیشه یک رغیب برای یک برند بزرگ وجود دارد که سعی در تضعیف رغیبش دارد.از جمله بیتوجهیهای بزرگ میتوان به رسوایی شرکت فولکس واگن آلمان اشاره کرد که با مشکلی که در نمایش میزان آلودگی خودروهای خود داشت ناگزیر به پرداخت جریمه سنگینی برای فراخوان و تعمیر خودروها ی خود شد.
۴. ایجاد طرحهای وفاداری و تشویقی
امروزه شرکتها و برندهای مهم همگی با هم در رقابت هستند و همگی سعی در آسانترکردن انجام خرید توسط مشتریان هستند وسعی دارند با اقساطی کردن محصولات خود طیف بیشتری از مردم را به سمت خود جذب کنند.به عنوان مثال میتوان به توافق کمپانی اپل با اپراتورهای تلفن همراه در دنیا به ویژه در امریکا اشاره کرد که طی آن مشتری میتواند با پرداخت هزینه کمتر از گوشیهای هوشمند آن برند استفاده کند و در واقع این روش میتواند قدم مهمی در کسب رضایت مشتریان باشد.